Kryptering af trådløst netværk.
Fra : Jesper

Dato : 06-05-08 20:13

Hej.

Jeg er blevet noget i tvivl om hvilken type kryptering jeg køre med, at
programmet "Network Stumbler" viser "WEP", men når jeg ser i min routers
opsætning, så står der "WPA-PSK (Wi-Fi Protected Access Pre-Shared Key)".

Hvad skal jeg tror på?

mvh

Jesper

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-05-08 20:28

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> wrote:

> [...]
>opsætning, så står der "WPA-PSK (Wi-Fi Protected Access Pre-Shared Key)".

Netstumpler vil altid se WPA som WEP. Det skyldes at WPA i princippet
blot er WEP med et par udvidelser. WPA2 er derimod AES baseret.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper

Dato : 06-05-08 20:34

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Netstumpler vil altid se WPA som WEP. Det skyldes at WPA i princippet
> blot er WEP med et par udvidelser. WPA2 er derimod AES baseret.

> [...]

Hej Lars.

Jeg takker mange gange - så er jeg mere rolig. Jeg har ingen forstand på
dette emne, men har dog erfaret, at WPA er sikre end WEP....

mvh

Jesper

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-05-08 20:37

"Jesper" <christop@post1.dknet**.dk> wrote:

>Jeg takker mange gange - så er jeg mere rolig. Jeg har ingen forstand på
>dette emne, men har dog erfaret, at WPA er sikre end WEP....

Så er det jo flot nok at du har fået valgt WPA-PSK. Jeg håber du har
fået lavet en god lang Pre Shared Key. 63 tilfældige hex-tegn er det
bedste.

Og ja, WPA er meget sikrere end WEP, sålænge man har en god EAP eller
en stærk Pre Shared Key.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper

Dato : 06-05-08 20:47

> [...]
> bedste.
>
> Og ja, WPA er meget sikrere end WEP, sålænge man har en god EAP eller

Hej igen.

Synes selv at min kode er rimelig ok - den består af ca. 30 tegn. Det er
selvfølgelig ikke 63.......men det er helt sikkert ikke en, som nogle kan
gætte sig til....

mvh

Jesper

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-05-08 21:06

> [...]

>selvfølgelig ikke 63.......men det er helt sikkert ikke en, som nogle kan

Nej, det er i de fleste praktiske sammenhænge ubrydeligt. Der er bare
ingen god grund til at vælge en mindre nøgle, arbejdet er jo det
samme, idet man typisk klippe-klistrer det ind via en USB flashkey
eller lign.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper

Dato : 06-05-08 21:14

> [...]
> ingen god grund til at vælge en mindre nøgle, arbejdet er jo det
> samme, idet man typisk klippe-klistrer det ind via en USB flashkey

Det har du da helt ret i.

En ting har altid undret mig. Hvis jeg afbryder den trådløse forbindelse og
så senere vil genoprette den, så kommer "log-on" billeder naturligvis frem,
men koden står forudfyldt med prikker/stjerner....men er det fordi det er
min egen pc jeg logger på fra således, at hvis en prøver at logge sin ind på
mit trådløse netværk, så skal vedkommende kende min kode? Sikkert er dumt
spørgsmål, men jeg går meget op i sikkerhde, men har desværre ikke den helt
store viden herom...

mvh
Jesper