Køb af lejlighed med henblik på i
Fra : Optimus Prime

Dato : 13-05-08 11:57

Kan man som privat person købe en lejlighed og udeleje denne - eller
kræver det man er moms registreret?

Jeg har fået tilbud om at overtage en ejerlejlighed til en del under
markedsprisen (da den mildest talt trænger til en kærlig hånd) og
overvejer nu om det er værd at smide penge efter... enten for at sætte i
stand og skyde af - eller som subj. siger, for at udleje den; men er i
tvivl om man "bare" kan gøre det som alm. skatteyder (har anden
ejerbolig i forvejen hvis det har betydning)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-05-08 14:25

Optimus Prime skrev:
> Kan man som privat person købe en lejlighed og udeleje denne - eller
> kræver det man er moms registreret?

Du behøver ikke være momsregistreret.

> [...]
> overvejer nu om det er værd at smide penge efter... enten for at sætte i
> stand og skyde af - eller som subj. siger, for at udleje den;

Men overvej lige, hvor meget mere priserne skal falde i
boligens område. Så sent som i dag var en ekspert ude og
fortælle i en af aviserne, at priserne først kan forventes
at have nået bunden og begynde at stige i 2010.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-05-08 19:43

Optimus Prime <optimus@prime.dk> skrev:

> Jeg har fået tilbud om at overtage en ejerlejlighed til en del under
> markedsprisen

Markedsprisen er det en lejlighed rent faktisk kan sælges for.

Men som Kim også er inde på ville jeg være meget varsom med at gå ind
på ejerboligmarkedet pt. Der er stadig store fald til gode selvom der
allerede er set fald på ejerlejligheder i København på 30-40% fra
toppen, men de pågældende lejligheder bliver stadig ikke solgt dvs. de
fortsat er for dyre.

Ideen om at en ejerbolig på sigt altid er en god investering er noget
ejendomsmæglerne har fundet på i et desperat forsøg på at holde hånden
under boligmarkedet.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 13-05-08 20:52

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Har du overvejet de skattemæssige aspekter af ejerbolig kontra
> andre investeringstyper?

Jeg ved ikke hvad du specifikt tænker på?

Men beskatningen af ejerboliger bliver sandsynligvis også øget indenfor
de nærmeste par år.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Optimus Prime

Dato : 14-05-08 07:27

Morten Bjergstrøm skrev:
> Markedsprisen er det en lejlighed rent faktisk kan sælges for.

I dette tilfælde er der tale om en lejlighed, som i følge mægler skal
istandsættes før den kan vises frem (jeg har ikke selv set den endnu) -
ejeren er ven af familien og fidusen skulle så være vi, af ovennævnte
årsager, måske kan overtage den billigt i forhold til markedsprisen

> [...]
> allerede er set fald på ejerlejligheder i København på 30-40% fra
> toppen, men de pågældende lejligheder bliver stadig ikke solgt dvs. de

Uha ja det læser vi om i avisen dagligt - jeg bor i provinsen og vores
område er ikke så hårdt ramt; men er da ikke blind overfor risikoen...
Derfor er det også kun interessant hvis vi kan overtage den meget billigt.
Jeg forventer at komme til at se den senere på ugen og derefter evt.
snakke priser; men forespørgslen her i gruppen gik på udlejning idet jeg
ønskede at vide om det kunne være en nødløsning hvis ikke man kunne
sælge den umiddelbart (eller ville vente til (hvis) priserne stiger igen)

Fra : alexbo

Dato : 14-05-08 07:52

> [...]

> ønskede at vide om det kunne være en nødløsning hvis ikke man kunne sælge
> den umiddelbart (eller ville vente til (hvis) priserne stiger igen)

Du skal være opmærksom på at hvis du ikke har boet i lejligheden er
fortjenesten skattepligtig.

mvh
Alex Christensen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-05-08 16:55

> Hvilket investeringsaktiv har 0% beskatning af værdistigninger og
> en forholdsvis lav beskatning af det løbende afkast?
> Prøv at
> sammenligne med obligationer (specielt hvis du betaler topskat!!)
> eller aktier.

Ja positiv kapitalindkomst er der ikke meget ved som topskattebetaler.
I det hele taget er indkomst over topskattegrænsen ikke meget værd her
og nu, da det næsten ikke kan svare sig at lade være med at indbetale
på en ratepension.

> (Ingen kan vide om boliger falder med 25% over de næste to år, men
> på "lang sigt" vil det være rimeligt at antage at boligpriserne
> følger lønudviklingen således at boligudgiften udgør en fast andel
> af indkomsten;

Vi er helt enige i, at i et normalt marked vil boligpriserne følge
lønudviklingen og derved har man mere eller mindre inflationssikret
sine penge. Hvilket da er bedre end at have pengene i banken, hvor selv
en rente på 5% reelt set giver et tab pga. inflation og skat.

Problemet er, at boligmarkedet de sidste ca. 10 år ikke har været
normalt pga. politiske "indgreb" som 30-årige lån, afdragsfrie lån og
senest SDO-lån.
Det har betydet at priserne er steget langt mere end lønudviklingen,
hvilket selvfølgelig er dømt til at gå galt på et tidspunkt. Da mange
boligejere samtidig har gearet deres økonomi voldsomt ved at bruge af
"friværdien" så er der lagt op til at det kan gå rigtigt galt hvis/når
de pågældende bliver ramt af ændrede indtægtsforhold.

Dette kan medføre voldsomme fald i boligpriserne og hvis vi forestiller
os 25% (som jeg tror er for lidt), så vil en der køber fast ejendom nu
have et tab på 25% der skal indhentes ved værdistigninger. Det kommer
alligevel til at tage 5-6 år med en lønudvikling på 4% årligt. Ikke
sjovt hvis man har brug for at realisere før tabet er indhentet.
Derudover er der "problemet" med udlejning af den ældre boligmasse,
hvor der er et loft over lejens størrelse der gør det nærmest umuligt
at få en fornuftig forrentning. Og med usikkerheden omkring en kommende
øget boligbeskatning så mener jeg, at spørgerens projekt kræver
kompetent rådgivning.

> Who knows, men der er efterhånden et flertal af boligejere i de
> fleste partier og de vil gerne genvælges (en beskatning af
> værdistigninger er meget kompliceret at gennemføre, og det vil
> skabe en masse bureaukrati fordi forbedringer af boligen skal
> modregnes; dvs. cirkuset med andelslejligheder skal overføres til
> hele ejerbolig massen).

Jeg tror nu heller ikke man vil beskatte ved salg men derimod øge den
løbende beskatning - resultatet er det samme hvis man fjerner
skatteloftet her. Og selvom mange af politikerne er boligejere og gerne
vil genvælges kan de også godt se at det er det der skal til for at
kunne sænke beskatningen på arbejde.
Og med et bredt forlig vil genvalgsproblematikken ikke være tilstede.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 14-05-08 16:58

> [...]
> den endnu) - ejeren er ven af familien og fidusen skulle så være
> vi, af ovennævnte årsager, måske kan overtage den billigt i

Markedsprisen er nu stadig det du vil give for ejendommen

> [...]
> kunne
> sælge den umiddelbart (eller ville vente til (hvis) priserne

Jeg tror du skal få fat i noget kompetent rådgivning. Som Alex også
skriver skal du betale skat, hvis du ikke selv har boet i ejendommen og
så er fidusen nok hurtigt røget.

Med al respekt for gruppens deltagere så kan vi ikke komme med meget
andet end lommefilosofiske betragtninger.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Optimus Prime

Dato : 15-05-08 07:39

Morten Bjergstrøm skrev:
> [...]
>
> Med al respekt for gruppens deltagere så kan vi ikke komme med meget
> andet end lommefilosofiske betragtninger.

Det er da ærlig snak må man sige

Men jeg takker for rådene - som sagt var det også kun en lille føler, så
jeg havde lidt i baghovedet når vi skal ud og se på lejligheden... Viser
det sig at være interessant, så vil jeg naturligvis følge jeres råd om
"kompetent rådgivning"

Men tak for hjælpen

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-05-08 20:19

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-05-08 21:44

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]

"lang sigt" vil det være rimeligt at antage at boligpriserne følger
lønudviklingen således at boligudgiften udgør en fast andel af
indkomsten; på "kort sigt" spiller ting som renteudvikling, beskæftigelse
og beskatning selvfølgelig en større rolle).

Hvis du skaber værdistigninger i boligen ved eget arbejde, beskattes
"aflønningen" af dette arbejde ikke. Man kan selvfølgelig mene at det er
tåbeligt at advokater skal udføre murer-, tømrer- eller malerarbejde, men
sådan er incitamentsstrukturen i Danmark