Jubilæumsmønter
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 24-05-08 11:10

Hejsa

Jeg har 1 styk 200kr's jubilæumsmønt liggende fra min Mormor. Hvor stor er
samlerinterressen for sådan nogle, jeg kan se at den er trykt i 100300
eksemplarer, så jeg tror umiddelbart ikke den er alverden værd, ud over den
gangbare mønt på 200kr :)

Hvad siger i? Er de mønter noget værd, eller er det bare for "sjov" og sådan
noget ens mormor købte som royalist :)

Mvh
Jacob

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 24-05-08 14:19

Jacob Rungwald wrote:
> Hvad siger i? Er de mønter noget værd, eller er det bare for "sjov"
> og sådan noget ens mormor købte som royalist :)

Samlerværdien er ikke voldsomt stor, da det er et "kunstigt" produkt i
stil med FDC med frimærker, der heller ikke giver mange penge, når man
vil skille sig af med dem.

Men hvis den er i pæn ubrugt stand, så kan du sikkert godt finde en
samler, der vil give 250 kr for den.

Men ellers er den jo sine 200 kr værd i dansk mønt.

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 24-05-08 16:40

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> Samlerværdien er ikke voldsomt stor, da det er et "kunstigt" produkt i
> stil med FDC med frimærker, der heller ikke giver mange penge, når man vil
> skille sig af med dem.

Det var også min tanke, især med tanke om at der er produceret så mange af
dem.

> Men hvis den er i pæn ubrugt stand, så kan du sikkert godt finde en
> samler, der vil give 250 kr for den.
>
> Men ellers er den jo sine 200 kr værd i dansk mønt.

Den ryger ind på kontoen :) Det var noget andet hvis man kunne regne med at
den blev 10000kr værd om nogle år, men jeg tvivler :)

Mvh
Jacob

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-05-08 22:14

Jan Vestergaard wrote:
> [...]
> samler, der vil give 250 kr for den.
>
> Men ellers er den jo sine 200 kr værd i dansk mønt.

Hvordan er risikoen for at en almindelig butiksekspedient nægter at tage
mod den?

Jeg kunne forestille mig at den er høj, men jeg ved det ikke...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Nicolai Schultz

Dato : 26-05-08 13:28

> Hvordan er risikoen for at en almindelig butiksekspedient nægter at tage
> mod den?
>
> Jeg kunne forestille mig at den er høj, men jeg ved det ikke...

I følge loven, så har enhverv ekspedient pligt til at tage imod gangbare
mønter. Det kan så godt være ekspedienten ikke tror det er en dansk mønt
(når den er 200 kr. værd) men de skal tage imod den.

Fra : Knut

Dato : 26-05-08 17:11

"Nicolai Schultz" <nicolaischultzFJERNDETTE@stofanet.dk> wrote in message

> I følge loven, så har enhverv ekspedient pligt til at tage imod gangbare
> mønter. Det kan så godt være ekspedienten ikke tror det er en dansk mønt
> (når den er 200 kr. værd) men de skal tage imod den.

Det har du jo inderlig ret i - men lev lige udee i den virkelige verden. Man
har jo nok ikke Danmarks lovsamling med under armen, når man skal købe ind,
så uanset hvor meget ret man måtte have har man reelt ikke meget at have
retten i.

Knut