Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Konvertering af 4% lån
Fra : Ukendt

Dato : 18-05-08 22:08

Hej Gruppe,

Jeg har et 4% kreditforeningslån - Totalkredit 2035 kurs 88,25 på ca. 1
million. Er det nu man skal konvertere og nedskrive restgælden, eller!?
Hvad er evt. det mest attraktive pt. at konvertere til?

/Dennis

Fra : Knut

Dato : 19-05-08 06:00

"Dennis" <db> wrote in message
> [...]
> million. Er det nu man skal konvertere og nedskrive restgælden, eller!?
> Hvad er evt. det mest attraktive pt. at konvertere til?

Har du optaget lånet til kurs 88,25 eller er det bare faldet til det niveau?

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-08 15:50

Knut wrote:

> Har du optaget lånet til kurs 88,25 eller er det bare faldet til det
> niveau?

Det er faldet til 88,25. Jeg mener at jeg optog det til en kurs omkring
98. Vil du mene at det kan svare sig at konvertere lånet (ca. en
million) med dette udgangspunkt? og evt. til hvad?

/Dennis

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-05-08 16:16

Dennis wrote:

> Det er faldet til 88,25. Jeg mener at jeg optog det til en kurs omkring
> 98. Vil du mene at det kan svare sig at konvertere lånet (ca. en
> million) med dette udgangspunkt? og evt. til hvad?

Man kan ikke entydigt sige om det kan betale sig at omlægge lånet, da der
er både fordele og ulemper ved at gøre det.

Groft sagt er der to mulige omlægninger du kan overveje. I begge tilfælde
får du en reduktion i den nominelle restgæld, da det nye lån optages til
kurs pari (F1 lånet) eller tæt på pari (6% lånet)

1) Nyt lån: F1 lån (variabel rente)
Fordel: omtrent samme ydelse her-og-nu (ved de nuværende kurser),
umiddelbar gevinst ved rentefald uden nye konverteringsomkostninger
Ulempe: den korte rente kan stige, og der er ikke noget renteloft

2) Nyt lån: 6% fast rente
Fordel: stadig fast ydelse, mulighed for at konvertere til lavere rente
ved rentefald (med nye omkostninger til omlægning..)
Ulempe: højere ydelse efter skat her-og-nu, og hvis renten ikke falder
hurtigt nok kommer du bare til at betale den højere ydelse.

Model #2 er den klassiske opkonvertering, hvor risikoen er begrænset til
en løbende ydelse som er lidt højere. Omlægning til F1 lån (model #1) er
mere spekulativt. Du får hurtigere gavn af rentefald, men du har ingen
beskyttelse mod rentestigninger.

Hvis du forventer yderligere rentestigninger, skal du vente med at lave
omlægningen, da gevinsten vil blive større (hvis du får ret..).

Disclaimer: dette er IKKE økonomisk rådgivning. Hvis du ikke selv er godt
inde i begreberne og forstår de relevante finansielle risici, bør du søge
vejledning i din bank eller hos en uafhængig privatøkonomisk rådgiver.

--
Jesper Lund