Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kontanthjælp og andelslejlighed
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 27-04-08 21:30

Hejsan

Min mor på 57 år har gennem de seneste tre været rimeligt forfulgt af uheld.
Et mindre uheld på arbejdet for tre år siden resulteret i en brækket hofte,
håndled og armen tre steder. Efterfølgende har hun fået konstateret at hun
lider af knogleskørhedm hvilket jo nok forklarer hvordan et simpelt fald
har de konsekvenser.
Jun er aldrig kommet helt oven på igen og skal yderligere opereres i hoften
igen.

Hun blev sidste år fyret pr. 31/12-07 og har været medlem af a-kassen de
sidste ca. 35 år. Hun er uddannet kontorassistent og har arbejdet som sådan
i lige så mange år.
Hun har nået at være på dagpenge et par uger men er nu oven i købet kommet
alvorligt til skade med ryggen og er derfor sygemeldt på sygedagpenge.
Diagnosen er ikke stillet endnu men lægen har ikke givet en for meget at
håbe på.

Skal vi være realistiske kommer hun nok aldrig til at kunne passe et job
igen med alle de skavanker, og det er jo nok en førtidspension der skal
sigtes efter på sigt.
Jeg kan forstå at reglerne er strammet op de seneste år og at det er blevet
en lang proces at blive godkendt til førtidspension, så de tilladte 52 uger
på sygedagpenge og efterfølgende kontanthjælp ender det jo nok også med.

Hun bor i en treværelses andelslejlighed og har ingen gæld. Den er vurderet
til ca. 1.100.000 kr. og koster hende 3000,- pr. md.

Spørgsmålet er så om hun kan blive tvunget til at "æde mursten" (belåne
lejligheden) når hun kommer på kontanthjælp, eller er der andre ting man
skal prøve at tage højde for når situationen opstår.

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-04-08 22:08

Henrik Pedersen skrev den 27-04-2008 22:30:

> [...]
> lejligheden) når hun kommer på kontanthjælp, eller er der andre ting man
> skal prøve at tage højde for når situationen opstår.

Nu skal hun først i gennem sygedagpenge-perioden på et år.

Og for at få kontanthjælp, så skal man ikke være selvforsørgende dvs.
ingen formue have.
Hendes lejlighed er 1.1 million kroner værd dvs. hun har formue.

så ja, hun kan være "tvunget" til at æde mursten. Men der er jo ingen
som tvinger hende til at søge kontanthjælp.

Det ville da også være fjollet, at have en millionær på kontanthjælp.
Også selvom om millionen står i en gældfri andelslejlighed.
Det vil jo at gøre de øvrige kontanthjælpsmodtagere til grin.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-04-08 22:20

Carsten Riis wrote:

> Og for at få kontanthjælp, så skal man ikke være selvforsørgende dvs.
> ingen formue have.
> Hendes lejlighed er 1.1 million kroner værd dvs. hun har formue.

Det kan vel løses ved at optage et lån på 1.1 mill og indskyde pengene på
en livrente uden tilbagekøbsret. Voila, ingen formue

(til OP: check lige med en advokat om den går).

--
Jesper Lund

Fra : Hafnia

Dato : 02-05-08 12:08

"Henrik Pedersen" <henrik.kirneh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Skal vi være realistiske kommer hun nok aldrig til at kunne passe et job
> igen med alle de skavanker, og det er jo nok en førtidspension der skal

Har hun ikke en forsikring?, de flest har jo tegnet en forsikring der dækker
ved tab af erhversevne, jeg ved ikke om den vil hjælpe i et sådanne
tilfælde.