Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Egen opsparing vs efterløn?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 24-04-08 12:41

Jeh har for nyligt set en artikel, hvor man sammenligner efterløn med
opsparing på en højtforrentet konto, men jeg kan ikke huske hvor jeg så
den.

Er der nogen der kan hjælpe?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas Hansen

Dato : 25-04-08 21:30

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> Jeh har for nyligt set en artikel, hvor man sammenligner efterløn med
> opsparing på en højtforrentet konto, men jeg kan ikke huske hvor jeg så
> den.
>
> Er der nogen der kan hjælpe?

Måske her : http://www.ca.dk/efterloen/erefterloennenstadigattraktiv.html

mvh Thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 26-04-08 22:53

On Fri, 25 Apr 2008 22:29:49 +0200, Thomas Hansen wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen

> Måske her : http://www.ca.dk/efterloen/erefterloennenstadigattraktiv.html

Det var det nu ikke, men artikler er god, så jeg takker.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-04-08 10:34

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Husk at vurdere *alle* forudsætninger, når du læser disse
> regnestykker. Måske passer de ikke på *din* situation.

Ja det er ganske kompliceret at vurdere om man skal tilmelde sig
ordningen.

Først og fremmest skal man overveje om efterlønsordningen overhovedet
eksisterer om 30 år.

Derudover er der spørgsmålet om politikerne kunne finde på at ændre
lovgivningen og inddrage de indbetalte beløb fremfor som minimum at
udbetale den lovede "bonus".

Jeg står selv foran at skulle vælge om, jeg vil betale til ordningen
eller ej, og er efter at have regnet på det kommet frem til, at det
næppe kan svare sig at melde sig til ordningen når man betaler topskat
pga. fradragsreglerne.

Hvis man betaler topskat kan man hvert år indbetale 8123,- på en
ratepension for det efterlønsordningen koster (3306,-/år).

I eksempelvis EIK Bank får man 4,40% i rente på en ratepension. Hvis
man har indbetalt 8123,-/år i 30 år som hvis man havde betalt til
efterlønsordningen vil der efter afkastbeskatning stå 607140,- på
ratepensionen som 67-årig, hvilket er langt mere end den bonus der vil
blive udbetalt.

Det vil næppe være realistisk for ret mange at gå på efterløn som 62-
årig, da alle pensioner modregnes uanset om de udbetales eller ej.

Som 64-årig vil der på ratepensionen stå 543814,-. Den samlede efterløn
hvis man går på efterløn som 64-årig beløber sig til 548340,-

Alle tal er regnet i nutidskroner og der er ikke taget højde for
inflation men til gengæld er der regnet med en relativt lav forrentning
af ratepensionen, da der ved en fornuftig langsigtet investering i
aktier og obligationer bør kunne opnås et højere afkast end 4,40%.

(Jeg tager selvfølgelig forbehold for regnefejl)

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ole C

Dato : 27-04-08 14:43

Morten Bjergstrøm skrev blandt andet:

> Det vil næppe være realistisk for ret mange at gå på efterløn som 62-
> årig, da alle pensioner modregnes uanset om de udbetales eller ej.

Ikke korrekt.
Hvis man venter med at gå på efterløn til 2 år efter at man har fået sit
efterlønsbevis (og altså er fyldt 62 år), vil der kun være modregning
for pensionsordninger, som er under (løbende) udbetaling - og endda
udelukkende ordninger der er oprettet som led i et ansættelsesforhold
(betalt helt eller delvis af arbejdsgiver).

--
vh
Ole C

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 27-04-08 15:26

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev:

> Ikke korrekt.

Selvfølgelig er det da korrekt.

> [...]
> udbetaling - og endda udelukkende ordninger der er oprettet som
> led i et ansættelsesforhold (betalt helt eller delvis af

Efterlønsalderen i dag er 62 år for alle der er født efter 1. juli
1960. Hvis man går på efterløn før det fyldte 64-år sker der en
modregning i efterlønnen for *alle* pensionsordninger. Ikke kun
ordninger oprettet i et ansættelsesforhold.

http://www.adir.dk/sw19186.asp

Efterlønsordningen er slet ikke så attraktiv som den har været. Og
netop derfor bør man lave en individuel beregning ud fra ens egne
skattemæssige forhold for at vurdere hvad der bedst kan svare sig.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Ole C

Dato : 27-04-08 16:34

Morten Bjergstrøm skrev blandt andet:

> Efterlønsalderen i dag er 62 år for alle der er født efter 1. juli
> 1960.

Jeg kan ikke se hvor gammel OP er, men det er så din forudsætning.
OK.

> Hvis man går på efterløn før det fyldte 64-år sker der en
> modregning i efterlønnen for *alle* pensionsordninger. Ikke kun
> ordninger oprettet i et ansættelsesforhold.
>
> http://www.adir.dk/sw19186.asp

Ligesom nu, hvis man ikke opfylder to-årsreglen.

> Efterlønsordningen er slet ikke så attraktiv som den har været.

Det varer dog lidt inden forringelsen slår igennem......

> Og
> netop derfor bør man lave en individuel beregning ud fra ens egne
> skattemæssige forhold for at vurdere hvad der bedst kan svare sig.

Helt enig.

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-04-08 00:14

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-04-08 16:03

Morten Bjergstrøm wrote:

> Efterlønsordningen er slet ikke så attraktiv som den har været. Og netop
> derfor bør man lave en individuel beregning ud fra ens egne
> skattemæssige forhold for at vurdere hvad der bedst kan svare sig.

Der er også en række andre tvangselementer, som jeg personligt ikke
bryder mig om:
<http://www.adir.dk/sw17091.asp>

Det er eksempelvis et krav at man har fuldtidsarbejde mellem det 62. og
64. år, hvis man ønsker senere udbetaling med lempelig modregning i andre
pensionsordninger eller den såkaldte "skattefri" præmie.

Mine private pensionsordninger kan ikke udbetales før jeg fylder 60 år,
men jeg mister trods alt ikke retten til mine *egne* penge, hvis jeg
eksempelvis ønsker at forlade arbejdsmarkedet som 57. årige.

--
Jesper Lund