Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Et behageligt chok
Fra : Lou

Dato : 22-04-08 09:32

Jeg har gjort en polsk mand hanrej ved at bortføre gans kone til Danmark.
Vi bor sammen, hun har fået arbejds- og opholdstilladelse gennem ansættelse
i et firma med forhåndsgodkendelse og nu søges om permanent
opholdstilladelse.

Hun kommer fra beskedne kår og jeg har altid troet, at hun var fattig som
en kirkerotte. Det er for så vidt også rigtigt, men der var lige en
detalje, som hun ikke har fortalt mig om.

Den lejlighed kun og manden har boet i i 25 år, ejer de selv og er gældfri.
Den har sikkert været billig da det købte den, men nu er alt jo forandret
og hun mener at vide, at salgsprisen nu om dage vil ligge omkring 2
millioner Zloty - altså godt 4 millioner kroner. Det lyder godt nok af
meget, men priserne på fast ejendom er gået helt amok i Polen de senere år,
så indtil videre må jeg tro på det.

Når skilsmissen er gennemført i løbet af et halvt eller et helt år, står
hun altså pludselig med en par millioner gode, danske kroner i hånden.

1. Skal hun betale nogen form for skat eller afgift i Polen? Det skal hun
vel ikke, da de har haft lejligheden i mange år.

2. Kan hun tage så mange penge med ud af Polen? Inden den tid, har hun fået
folkeregisteradresse i Danmark, men er jo ikke dansk statsborger.

Hun er 45 år og dermed uden for rækkevidde af en dansk efterløn, mens jeg
er 54 og betaler til efterlønsordningen og har en lille pensionsopsparing,
men ikke noget vi bliver tykke og fede af på vore gamle dage. Det er derfor
naturligt at tænke i pensioneringsbaner, når muligheden nu byder sig.

3. Hvorledes anbringer man et par millioner til pensionsformål jævnfør
ovenstående? Kan hun overhovedet tegne en pensionsordning i Danmark, når
hun ikke er statsborger?

4. Hvilken type pension og evt. i hvilket selskab, tegnes den mest
fordelagtige ordning?

Nu sælger jeg ikke skindet før bjørnen er skudt og jeg vil se gysserne, før
jeg vil spekulere mere over sagen, men jeg er da lidt nysgerrig. Vi mangler
ikke noget i det daglige, men vil måske afsætte en beskeden del af summen
til en tiltrængt udskiftning til en nyere brugt bil, samt til løbende
rejseaktiviteter de kommende år, men ellers ikke noget skørlevned og
overforbrug.

Denne meddelelse er postet i dk.penge og dk.videnskab.jura med FUT til
førstnævnte.

Fra : K*N

Dato : 22-04-08 09:57

"Lou" <lou@strawman.com> wrote in message
> [...]
>
> 1. Skal hun betale nogen form for skat eller afgift i Polen? Det skal hun
> vel ikke, da de har haft lejligheden i mange år.

Det spørgsmål kan vist kun polske myndigheder eller nogen som har detaljeret
kenddskab til lovgivningen der svare på.

> 2. Kan hun tage så mange penge med ud af Polen? Inden den tid, har hun
> fået
> folkeregisteradresse i Danmark, men er jo ikke dansk statsborger.

Igen et spørgsmål, som man må spørge om i Polen

> [...]
>
> 3. Hvorledes anbringer man et par millioner til pensionsformål jævnfør
> ovenstående? Kan hun overhovedet tegne en pensionsordning i Danmark, når

Du laver da bare en pensionsordning som du sikkert selv har gjort,
ratepension, kapitalpension, etc. afhængig af hendes indkomst- og
skatteforhold.

Der er ikke nogen problemer med pensionsordninger fordi man er udenlandsk
statsborger. At have et CPR nummer i Danmark er nok. (= ret til at opholde
sig her)

> 4. Hvilken type pension og evt. i hvilket selskab, tegnes den mest
> fordelagtige ordning?

Afhænger helt og fuldt af, hvad I måtte have i forvejen og herunder jeres
indtægter og skatter. Søg hjælp hos en (uafhængig) pensionsrådgiver.

> [...]
> til en tiltrængt udskiftning til en nyere brugt bil, samt til løbende
> rejseaktiviteter de kommende år, men ellers ikke noget skørlevned og

Enig - det lyder yderst usandsynligt at en lejlighed i Polen skulle være 4
mill. værd. Hvor ligger den?

Knud

Fra : Lou

Dato : 22-04-08 10:09

On Tue, 22 Apr 2008 10:56:38 +0200, K*N wrote:

> "Lou" <lou@strawman.com> wrote in message

> Enig - det lyder yderst usandsynligt at en lejlighed i Polen skulle være 4
> mill. værd. Hvor ligger den?

Ovre østpå, mellem Stettin og Kaliningrad. Byen hedder Dobre Miasto (10.000
indbyggere) og nærmeste større by er Olsztyn.

Jeg vil som sagt ikke spekulere mere over det med prisen, da der nok går et
år fra nu af, inden skilsmissen er gennemført. Fra en dansk bekendt i Polen
ved jeg dog, at priserne er helt sindsyge. Han købte for et par år siden en
ejendom for to millioner, har restaureret for yderligere to og kan nu sælge
den for 12. Så vildt går det til, men som sagt: Jeg vil se det, før jeg
tror det.

Fra : K*N

Dato : 22-04-08 11:22

Den absolut dyreste lejlighed jeg kan finde på salgssider for Polen er 186
m2 beliggende i Krakow til 660000 Euro (ca. 5 mill)

Knud

Fra : Lou

Dato : 28-04-08 10:59

On Tue, 22 Apr 2008 10:32:03 +0200, Lou wrote:

> [...]
> meget, men priserne på fast ejendom er gået helt amok i Polen de senere år,

Til dem der ikke har kunnet sove om natten siden dette indlæg, skylder jeg
lige en afklarende oplysning. Det viser sig, at der er opstået en
sprogforbistring og at det ikke drejer sig om 2.000.000, men 200.000.
Utroligt som et nul kan gøre en forskel

Fra : K*N

Dato : 28-04-08 12:49

> lige en afklarende oplysning. Det viser sig, at der er opstået en
> sprogforbistring og at det ikke drejer sig om 2.000.000, men 200.000.
> Utroligt som et nul kan gøre en forskel

Det lyder trods alt noget mere sandsynligt

Knud