blandning af farver
Fra : SB

Dato : 12-05-08 08:34

nogen der ved om man et eller andet sted kan fide en vejleding i hvordan man
blander de forskellige farver og i hvilket forhold, for at få netop den
farve man har brug for?

Søren

Fra : Nana Sørensen

Dato : 12-05-08 23:08

"SB" <sobo@SLETTESofir.dk> wrote in message
> nogen der ved om man et eller andet sted kan fide en vejleding i hvordan
> man blander de forskellige farver og i hvilket forhold, for at få netop
> den farve man har brug for?
>
> Søren

Det vil være enormt svært at vudere, fordi farvemængden har enormt meget at
sige, når det gælder forskellige farver og deres kvalitet. Nogle gange er
der mere bindemiddel end pigment i farverne, og så opfører de sig
anderledes.
Men... Der er masser af guides på nettet ,til hvordan man blander farver.
Prøv dig frem. Husk at du skal have fat i blandefarver, og ikke bare farver.
Rigtig blande-rød hedder magenta, og det SKAL være den. Den blå og gule
giver også forskelligt resultat, efter hvilken tone de har, men led efter
magenta og cyan, så er du godt hjulpet.
Husk at man blander den mørkeste farve i den lyse, ikke omvendt, for ellers
ender du med fem liter farve, hvis du ikke passer på.

Fra : SB

Dato : 13-05-08 06:39

"Nana Sørensen" <nana@sletdetherphobia.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Husk at man blander den mørkeste farve i den lyse, ikke omvendt, for
> ellers ender du med fem liter farve, hvis du ikke passer på.

God ide at blande mørk i lys, tænkte jeg ikke lige over
men var nu heller ikke en komplet guide til alle farve jeg efterlyste, mere,
sådan generelt
fx. hvilke farver man skal bruge for at få brun, kan vel så selv finde ud af
at trimme det til den rigtige farve brun (måske)

Søren

Fra : Nana Sørensen

Dato : 13-05-08 11:29

> [...]
> fx. hvilke farver man skal bruge for at få brun, kan vel så selv finde ud
> af at trimme det til den rigtige farve brun (måske)

Her er lidt farveteori:

http://www.cyberhus.dk/site/6441.htm

http://www.miljoerejsen.dk/wm143933

Jeg kan desværre ikke finde en liste over hvordan man blander de forskellige
farver, men man kan som regel regne det ud. Hvis man nu tager orange og
kigger lidt på den. Man kan godt set at den er lidt gul i det, og hvis den
var mørkere, ville den være mere rød i det. Altså skal der blandet rød og
gul.
Hvis du kigger på en farve du har blandet, og har svært ved at se hvad der
mangler, så tag en lillebitte klat fra og bland den med hvid. Så er det
nemmere at gennemskue.

Lyn-guide:

Brun: rød, gul og blå. Mindst blå. (Hvis du skal bruge en mørkere brun, så
tilsæt LIDT sort til sidst. ) Giv ikke op, brun er lidt svær.
Orange: Gul og rød. Mest gul.
Lilla: Rød og blå, mindst blå.
Grøn: Blå og gul, kun lidt blå.
Gråtoner: Sort og hvid.