SELECT med SUM() og andre felter
Fra : Thomas

Dato : 05-05-08 21:10

Hej NG.

Kan i hjælpe mig med følgende:
Jeg har en tabelstruktur søm følge

_______________ _______________
| VARE | |KATEGORI |
|-------------------| |-------------------|
|vare_id <PK> | <-->|karegori_id <PK>|
|kategori_id <FK> | |------------------|
|pris |
|-------------------|

Der er flere vare der tilhøre samme kategori.
Det jeg så gerne vil er at lave en SELECT alla:
SELECT SUM(v.pris) , k.kategori_id FROM VARE as v, KATEGORI as k WHERE
k.kategori_id=v.kategori_id;

Ovenstående kan jeg ikke få til at virke så hvordan gør man?
Det jeg gerne vil have ud er den summerede pris på alle vare for hver
kategori i stil med:

|---------------|------------------|
|SUM(v.pris) |k.kategori_id |
|---------------|------------------|
| 782 | grønsager |
|---------------|------------------|
| 1200 | kødvare |
|---------------|------------------|
Osv.

Nogen der kan hjælpe mig med det eller eventuelt fortælle mig at det ikke
kan lade sig gøre i ren sql?

Mvh. Thomas

Fra : Martin

Dato : 05-05-08 23:13

Thomas wrote:
> Hej NG.
>
> Kan i hjælpe mig med følgende:
> Jeg har en tabelstruktur søm følge
>
> _______________ _______________
> | VARE | |KATEGORI |
> |-------------------| |-------------------|
> |vare_id <PK> | <-->|karegori_id <PK>|
> |kategori_id <FK> | |------------------|
> |pris |
> |-------------------|
>
> Der er flere vare der tilhøre samme kategori.
> Det jeg så gerne vil er at lave en SELECT alla:
> SELECT SUM(v.pris) , k.kategori_id FROM VARE as v, KATEGORI as k WHERE
> k.kategori_id=v.kategori_id;

SELECT SUM(pris) FROM VARE GROUP BY kategori_id

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-05-08 05:55

Thomas wrote:
> [...]
> kategori i stil med:

> Osv.
>
> Nogen der kan hjælpe mig med det eller eventuelt fortælle mig at det

Det kan lade sig gøre i ren sql.

Kig på mine svar i tråden "Flere tabeller knyttet samme - .lidt indviklet"

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Thomas