Telefonstik mv i gammel lejlighed
Fra : Hans Hansen

Dato : 18-04-08 20:12

Hej,

Jeg bor i en lejlighed bygget i 1950erne. Udefra trappen kommer der en
telefonledning som fortsætter en halv til en hel meter inde i lejligheden
hen til en samledåse. I samledåsen er der 6 skruer organiseret som her:

A B C

D E F

Inde i telefonledningen er der to ledere som indtil forleden var fastgjort
til skrue A og C. Til skrue D og F var der så tilkoblet to telefonstik i
lejligheden.

Jeg har skruet alle ledninger ud af samledåsen og placeret dåsen et andet
sted. Desuden har jeg klippet et almindeligt telefon kabel over og skruet
det direkte i D og F og det virker fint.

Jeg har nu nogle spørgsmål

1) Har jeg gjort noget jeg ikke må? (i forhold til tele danmark).
2) Må jeg erstatte den gamle samledåse med et telefonstik?
3) Der er tilsyneladende viklet noget ståltråd rundt om telefonledningen et
stykke efter den er kommet ind i lejligheden. Dette ståltråd er så ført frem
til samledåsen og fastgjort til skrue B. Hvorfor?? Kan jeg roligt fjerne
det? Der har ikke været fastgjort noget til skrue E.
4) Skal jeg være omhyggelig med ikke at bytte om på A og C eller er det hele
vekselstrøm og derfor ligegyldigt?
5) Må jeg klippe i telfonledningen der går ind i lejligheden så den bliver
kortere?

Hans.

Fra : Steen

Dato : 19-04-08 03:08

"Hans Hansen" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen
> Hej,
> Jeg har nu nogle spørgsmål
>
> 1) Har jeg gjort noget jeg ikke må? (i forhold til tele danmark).

Officielt ja, TDC´s monopolskillepunkt er første stik(samledåse) i
lejemålet, du skal dog lige sikre dig at der ikke sidder et stik med
nettilslutning eller et stik mærket MSP, for så er det her at TDC slutter .
Det er her at de altid skal fejlrette til, så først derfra har man frit
slav.

> 2) Må jeg erstatte den gamle samledåse med et telefonstik?

Officielt nej, men hvis du laver det ordentligt og det ikke er fejlbehæftet
tror jeg ikke at teknikeren vil sige noget.

> [...]
> frem til samledåsen og fastgjort til skrue B. Hvorfor?? Kan jeg roligt
> fjerne det? Der har ikke været fastgjort noget til skrue E.

Den blanke tråd er en jordtråd der er loddet på blykappen, man brugte jord i
gamle dage bl.a. på partstelefoner,medløbstæller og nogle omstillingsanlæg.
Den kan du roligt fjerne.

> 4) Skal jeg være omhyggelig med ikke at bytte om på A og C eller er det
> hele vekselstrøm og derfor ligegyldigt?

Til alm. telefoni er det ligegyldigt.

> 5) Må jeg klippe i telfonledningen der går ind i lejligheden så den bliver
> kortere?

Officielt nej, men som før, hvis du laver det "professionelt" og det ikke er
fejlbehæftet(og som ført nævnt at der ikke er et teledata eller MSP stik i
lejligheden) så tror jeg ikke der er nogen der vil sige noget.

Hilsen Steen

Fra : Rander

Dato : 19-04-08 10:00

Steen skrev noget i denne stil, den 19-04-2008 04:08:
> [...]
> nettilslutning eller et stik mærket MSP, for så er det her at TDC
> slutter . Det er her at de altid skal fejlrette til, så først derfra har

Hvad står MSP for? På mit stik står der "NTP" (NetTermineringsPunkt), er
det det samme?

http://bamsepetting.dk

Når en kvinde ikke kan klare børnene, begynder hun at opdrage manden.
(Stella Bing)

Fra : KsNa

Dato : 19-04-08 17:20

MSP = Monopol Skille Punkt

Mvh
Kim

Fra : Hans Hansen

Dato : 19-04-08 20:06

Hej

Jeg takker Steen for svarene. Jeg håber ikke det store grumme monopol kommer
efter mig nu Jeg købte i dag en stikdåse med både gammeldags 3 bensstik
og 2 rj11 stik som jeg har sat op i stedet for den gamle fordeler dåse.

Hans.

Fra : Steen

Dato : 20-04-08 23:31

Det burde være ok, den type TDC bruger, montere de trådparet med liv på 1-2
og går så tilbage til det 3 benede stik fra 3-4 og derfra ud til de andre
stik (hvis der er flere)
I en sådan instal. ( som det er nævnt tidligere er den mærker NTP) , skal
det altid være den første kontakt i installationen.

/Steen