bungy-påbindning
Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 15-04-08 20:31

Ja, beklager men jeg sidder i det jydske og keder mig (Skive), og så
løber tanker ud af de mærkeligste tangenter

Vi har jo tidligere snakket om hvad vi bruger til at binde på med, men
jeg sad specifikt og tænkte hvad det bedste toværk er. I modsætning
til en alm. opankring er der jo ikke et stykke kæde der fungere som
stød-buffer, og det giver jo til tider nogle hårde træk i vraget og
båden... Og vi kan jo ikke have at vragene går i stykker vel? Vi ved
jo at de skal bevares uberørt.....

Anyway, jeg nåede frem til nogle få kriterier over aftensmaden:

* Må ikke kunne rådne grundet fugt.
* Høj brudstyrke
* Så tyndt som praktisk håndterbart. Lav modstand i vandet hjælper ved
strøm; både for dykkeren som binder på, så han bedre kan trække det
rundt, og samtidig trækkes jordbæret ikke så nemt under, før
påbindningen.
* Fleksibielt - Det er her jeg tænkte at grejet (dvs. båd og vrag)
ville være godt tjent med et tovværk som var mere fleskibelt end de
normale så ryk og træk bedre kan absorberes?

Nogen der bruger noget specielt tovværk?

Nicolai -

PS: Allan, Henrik, Thomas, Kim m.fl.- Klart at vi skal have DIR-tov i
havbasserne!

Fra : Jan Birk

Dato : 15-04-08 21:05

> [...]
> stød-buffer, og det giver jo til tider nogle hårde træk i vraget og
> båden... Og vi kan jo ikke have at vragene går i stykker vel? Vi ved

Vi kan bedst lide at smide en klump skrot op i strøm retningen og lade
skidtet fange vraget mens vi driver hen over (hvis vi kan).

Skrottet som vi smider, hænger fast i 1-1,5 cm let elastisk reb.

Det gør, at når 'skrottet' er bundet på, kan båden gynge behageligt (så
vi ikke spilder øllet) frem og til bage....

I mellem båden og skrottet (anker/lod/??), er en bøje, og endnu en
elastisk line med samme tykkelse. Under tiden, også en strømline som
dykkerne kan bruge mellem bøjen og båden.

/Jan

> [...]
>
> Nicolai -
>
> PS: Allan, Henrik, Thomas, Kim m.fl.- Klart at vi skal have DIR-tov i

/Jan

Fra : Henrik Manley

Dato : 15-04-08 21:55

> PS: Allan, Henrik, Thomas, Kim m.fl.- Klart at vi skal have DIR-tov i
> havbasserne!

Tag en pille....

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 15-04-08 21:57

.....for helvede Nicolai, er der SÅ kedeligt i Skive?

Der er forresten noget du fuldstændig har overset Nicolai, det stykke kæde
vi bruger i enden af tovet, afbøder netop kraftige ryk, i kraft af sin vægt.

mvh. Allan J. - Netop hjemvendt efter en lang tur i Østersøen, hvor
bundtovet ikke led overlast, da der absolut ingen vind var

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 15-04-08 22:48

> ....for helvede Nicolai, er der SÅ kedeligt i Skive?
Du tror deter løgn.... Eneste positive er Hancock, specielt 'Gambinus
Dark 9%vol' som er skyld i posten

> Der er forresten noget du fuldstændig har overset Nicolai, det
> stykke kæde vi bruger i enden af tovet, afbøder netop kraftige ryk,
> i kraft af sin vægt.
Njaaa, kæden plejer da at stå tot selv i svag strøm og sø .... Og den
har jo ikke megen vægt eller længde da dykkeren ellers ikke kan tumle
den ved påbindningen.
Og nu tænkte jeg jo også mest på lidt størrer skibe og ikke små
micro-ribs.....

Nicolai

Fra : Anders Erbs

Dato : 16-04-08 10:51

det kommer jo også an på opbygningen af torvet noget gir sig mere end andet.

til mindre både overveje jeg på et tidspunkt at bruge klatre reb da det er
meget elastisk når det skal obsorbere et fald, men har ikke afprøvet det,
der er ko også noget med levealderen i vand med sådan et
mvh
Anders
der også keder sig grundet for meget vind

Fra : N/A

Dato : 17-04-08 20:28

Fra : N/A

Dato : 17-04-08 20:28

Fra : Henrik Jensen

Dato : 16-04-08 03:58

Nicolai: Fik du ikke min sms igår... ring lige hvis du har tid

Anders, hva faen lavede I igår? Østersøen var blik..

Henrik

Fra : Anders Erbs

Dato : 16-04-08 11:15

kom jo sent hjem fra øresund, og syntes da, at da jeg tjekkede det så bedst
ud i kattegat så vi var på prinsen med næsten østersø sigt.
mvh
and

Fra : JL

Dato : 16-04-08 17:01

On 16 Apr., 11:51, "Anders Erbs" <e...@comxnet.dk> wrote:
> til mindre både overveje jeg på et tidspunkt at bruge klatre reb da det er
> meget elastisk når det skal obsorbere et fald, men har ikke afprøvet det,
> der er ko også noget med levealderen i vand med sådan et

Det består jo bare af en stærk yderkappe og en lidt sart inderkerne
jeg vil tro at du får smadret det ret hurtigt og derudover så aftager
elasticiteten jo efter at båden har stået og hugget lidt i rebet
ligesom efter et par fald.

mvh
Jonas

Fra : Jan Birk

Dato : 17-04-08 08:48

> [...]
> jeg vil tro at du får smadret det ret hurtigt og derudover så aftager
> elasticiteten jo efter at båden har stået og hugget lidt i rebet

Vi har brugt de samme reb gennem nogle (ca. 3) år uden at elasticiteten
er aftaget.

Vi fik tovværket fra en 'bjergbestiger' klub.

/Jan

Fra : N/A

Dato : 17-04-08 08:48

Fra : JL

Dato : 17-04-08 12:04

On 17 Apr., 09:47, Jan Birk <jan.b...@invalid.domain.null> wrote:
> Vi har brugt de samme reb gennem nogle (ca. 3) år uden at elasticiteten
> er aftaget.

Sikkert.. problemet er at elasticiteten er stort set det samme som et
statisk reb når båden har hugget lidt i det.

mvh
Jonas

Fra : Jan Birk

Dato : 17-04-08 20:28

> Sikkert.. problemet er at elasticiteten er stort set det samme som et
> statisk reb når båden har hugget lidt i det.

Tjaa, det er nu ikke vores observationer. Måske om nogen tid endnu, men
ikke pt.

/Jan

Fra : JL

Dato : 21-04-08 12:27

On 17 Apr., 21:27, Jan Birk <jan.b...@invalid.domain.null> wrote:
> Tjaa, det er nu ikke vores observationer. Måske om nogen tid endnu, men
> ikke pt.

Det er sådan et klatrereb fungerer.. så det gælder nok også for jeres.

mvh
Jonas

Fra : Allan Norsk

Dato : 18-04-08 11:44

> * Fleksibielt - Det er her jeg tænkte at grejet (dvs. båd og vrag) ville
> være godt tjent med et tovværk som var mere fleskibelt end de normale så
> ryk og træk bedre kan absorberes?

Jeg ved ikke om vores påbinding er dir, men det skåner vragene.

Vi har et tov med en bøje i den ene ende og et lod i den anden, hvorpå der
er bundet en 10 m langt "påbindingstov" på ca. 3 m over lodet. Det hele
bliver smidt når vi slår vraget og første hold binder den frie ende af
påbindingstovet på vraget og smider lodet ud af vraget. I den frie ende har
vi en stålvire med en skødekrog så den kan udløses under træk (men mindre
kan gøre det).

Når der er bundet på vraget ankres samler vi bøjen op i vores båd og gør
tovet fast. Påbindingstovet vil nu blive udspændt og normalt gå vandret ud
fra vraget og hen til det lodrette tov mellem båd og lod. Er der bølger vil
det lodrette tov pumpe op og ned, mens påbindingstovet giver en jævnt træk i
vraget. Hvis båden trækker meget hårdt som følge af strøm og vind, kan lodet
godt være løftet langt fra bunden, men bevægelserne vil stadig være dæmpet.

Setuppet har endvidere den fordel at vi kan smide bøje og bundtov hvis vi er
ved at blive sejlet ned selvom vi har dykkere nede.

Allan