Køb fra Tyskland - moms?
Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 15-04-08 17:59

Når en tysk virksomhed sælger en vare til en dansk virksomhed, skal den
tyske virksomhed så opkræve tysk moms? Jeg mener at den skal bare fakturere
varen uden moms, men det gør de ikke.

Nogen der lige kan be- eller afkræfte?

På forhånd tak.

--
MVH Thomas
http://www.sjovevarer.dk - cool stuff og fede gaveidéer

Fra : Holst

Dato : 15-04-08 18:12

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> [...]
> tyske virksomhed så opkræve tysk moms? Jeg mener at den skal bare fakturere

Så vidt jeg ved, er reglerne ligesom omvendt, som kan læses her:

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=130203&vId=200179

Man kan sikkert finde samme på en ditto tysk side.

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 15-04-08 18:15

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Så vidt jeg ved, er reglerne ligesom omvendt, som kan læses her:
>
> http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=130203&vId=200179

Som jeg læser det, så har jeg forstået det rigtigt - de skal ikke beregne
moms. Hvis altså de samme regler gælder i Tyskland, og da det er EU handel
så må jeg vel gå ud fra at vilkårene er ens?

Fra : Holst

Dato : 15-04-08 18:21

..°o.O Thomas O.o°. wrote:

> Som jeg læser det, så har jeg forstået det rigtigt - de skal ikke beregne
> moms. Hvis altså de samme regler gælder i Tyskland, og da det er EU handel
> så må jeg vel gå ud fra at vilkårene er ens?

Ja, det mener jeg, du kan gå ud fra. Hvis de to betingelser er opfyldt,
skal der ikke opkræves tysk moms.

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-08 18:35

".°o.O Thomas O.o°." <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> tyske virksomhed så opkræve tysk moms? Jeg mener at den skal bare
> fakturere varen uden moms, men det gør de ikke.

Det er korrekt. De skal ikke opkræve moms. Du kan jo ikke fradrage tysk moms
i danmark. Det er dog ikke alle virksomheder der kan/vil finde ud af det.
Mvh Tommy

Fra : NewsGroups

Dato : 15-04-08 19:50

> [...]
> tyske virksomhed så opkræve tysk moms? Jeg mener at den skal bare
> fakturere varen uden moms, men det gør de ikke.

Hvad jeg har købt i Tyskland til virksomheden er leveret/faktureret uden
moms. Dette er før levering aftalt med leverandøren.

Hvem er det der ikke gør det - ? Og vidste den tyske virksomhed at de skulle
levere til en dansk moms registreret virksomhed?

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-08 22:27

"NewsGroups" <spørg@først> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvem er det der ikke gør det - ? Og vidste den tyske virksomhed at de
> skulle levere til en dansk moms registreret virksomhed?

Det gør Fleggaard fx ikke.
Tommy

Fra : Johannes

Dato : 17-04-08 14:01

Hvis det er en tysk momsregisteret virksomhed i tyskland som sælger til en,
dansk momsregisteret virksomhed - SKAL de trække den tyske 19% Mwst/moms fra
først.
Du skal give dit EU VAT nummer til dem.(DK+dit CVR nummer)

Hvis de allerede er kommet til opkræve momsen,
kontakter du dem, så du får pengenge tilbage..det plejer ikke at være et
problem,
men skal dog forvente at rykke dem et par gange..

Men det er jo bedst/sikrest at få det gjort fra starten af - så gør det!

Du kan henvise til EU loven:
If you need more info about VAT between member states(EU),
you can read it on the following page.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/how_vat_works/index_en.htm

You can also verify my EU VAT number here:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do?selectedLanguage=en

Cut from the website:
---------
VAT on goods moving between Member States
No frontier controls exist between Member States and therefore VAT on goods
traded between EU Member States is not collected at the internal frontier
between tax jurisdictions.
Goods supplied between taxable persons (or VAT registered traders) are
exempted with a right to deduct the input VAT (zero-rated) on despatch if
they are sent to another Member States to a person who can give his VAT
number in another Member State. This is known as an "intra-Community
supply". The VAT number can be checked using the VAT Information Exchange
System (VIES).
The VAT due on the transaction is payable on acquisition of the goods by the
taxable customer in the Member State where the goods arrive. This is known
as "intra-Community acquisition". The customer accounts for any VAT due in
his normal VAT return at the rate in force in the country of destination.
---------

--
Med Venlig Hilsen
Johannes