Udskrive æ, ø, å i konsol ???
Fra : MooreHojer

Dato : 16-04-08 14:50

Hej NG

Jeg har et lille problem med at få java til at udskrive noget som konsollen
"kan" læse som æ, ø og å.

Hvis jeg skriver System.out.println(" æ ø å") får jeg bare en række
underlige tegn.
Hvordan undgår jeg dette?

Har aldrig oplevet problemet når jeg har brugt Output-vinduet i Studio
Enterprise, det er først opstået nu hvor jeg kører programmet direkte fra
cmd.exe (win XPpro)

Håber at der er nogen der kan hjælpe

--
MooreHojer

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-04-08 15:00

Fra : MooreHojer

Dato : 16-04-08 15:11

> Sæt din konsol til at anvende UTF-8, eller ændre Java programmets
> tegnsæt fra UTF-8 til det din konsol er sat op til anvende.

Kan man fra java i runtime finde tegnsættet for konsollen?

--
MooreHojer

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 16-04-08 15:33

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-08 17:00

MooreHojer skrev den 16-04-2008 15:50:
> [...]
> "kan" læse som æ, ø og å.
>
> Hvis jeg skriver System.out.println(" æ ø å") får jeg bare en række

chcp 1252

Fra : MooreHojer

Dato : 16-04-08 17:38

> chcp 1252

Ved ikke hvad det betyder ;-(
Er der nogen der kan forklarer?

--
MooreHojer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-08 21:04

MooreHojer skrev den 16-04-2008 18:37:

> Ved ikke hvad det betyder ;-(
> Er der nogen der kan forklarer?

Dit terminalvindue kører formentlig i et gammelt dos-tegnsæt.
Kommandoen "chcp 1252" skifter tegnsættet i terminalvinduet til
ISO-Latin-1 som er det tegnsæt som Java-programmer udskriver i.

Bemærk den husker det ikke fra gang til gang.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-04-08 21:56

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> writes:

> Kommandoen "chcp 1252" skifter tegnsættet i
> terminalvinduet til ISO-Latin-1 som er det tegnsæt som Java-programmer
> udskriver i.

Teknisk set skifter det vel til codepage'en Windows-1252, som er
kompatibel med ISO-8859-1 (lAtin-1), men ikke identisk med den
(Windows-1252 har flere tegn end Latin-1).

/L

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 16-04-08 18:00

On Wed, 16 Apr 2008 15:50:22 +0200, MooreHojer wrote:

> Hvis jeg skriver System.out.println(" æ ø å") får jeg bare en række
> underlige tegn.
> Hvordan undgår jeg dette?

Kan fx lege med java.exe-argumentet -Dfile.encoding=cp850. Mener også, det
kan sættes op som en miljøvariabel.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://opera.softwolves.dk