Transparent TImage
Fra : Kurt G

Dato : 14-04-08 12:54

Jeg har to billeder af landkort, som er skannet ind.
Jeg vil gerne vise begge billeder samtidig.
Jeg regnede med, at jeg ved at anbringe to TImage ovenpå hinanden samt gøre
det øverste transparent, kunne se dem begge.
Det kan jeg ikke, jeg ser kun den øverste.

Hvorfor virker Transparent ikke i dette tilfælde, det er to bitmappede
billeder?

Hvordan kan jeg ellers klare det?

Mvh Kurt

Fra : Michael Haase

Dato : 14-04-08 19:10

Kurt G skrev dette den 14-04-2008 13:53:

> [...]
> Det kan jeg ikke, jeg ser kun den øverste.
>
> Hvorfor virker Transparent ikke i dette tilfælde, det er to bitmappede

Transparent skulle gerne virke hvis det er bitmaps. Du skal dog være
opmærksom på at transparens betyder at det er baggrundsfarven, som ikke
bliver vist, og at baggrundsfarven er den farve, som den pixelen nederst
til venstre har. Alle de andre farver bliver vist normalt.

Hvis du stadig ikke kan få det til at spille, så kan du overveje at
"snyde" og lægge top-billedet på en form for sig selv, sætte borderstyle
til bsNone, positionere den over det andet billede og så benytte dig af
alphablend og alphablendvalue

--
Michael Haase

Fra : Kurt G

Dato : 14-04-08 21:24

"Michael Haase" <micvans@netscape.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> "snyde" og lægge top-billedet på en form for sig selv, sætte borderstyle
> til bsNone, positionere den over det andet billede og så benytte dig af

Jeg bliver i tvivl, om jeg har opfattet transparens rigtigt.
Jeg regner med, at det skal forstås således:
Jeg har to billeder på TImage, begge er jpg-billeder.
Det bageste er et farvebillede med nogle nogle forholdsvis svage farver, men
dog med farve overalt.
Det forreste er et gråtonebillede med streger, der angiver landets omrids.
Pixelen nederst til venstre er hvid.
Jeg regnede med, at når det forreste billede sættes til transparent, ville
jeg kunne se det bageste billede alle steder undtagen hvor det forreste
billede ikke er helt hvidt.

Er det forkert?

Mvh Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 17-04-08 08:01

Det viste sig, at 'bitmap' kun omfatter *.bmp-filer, og i hvert fald ikke
*.jpg!

Mvh Kurt