Vista eller XP 64-bit og spil?
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-04-08 16:00

Hejsa

Nogen der har erfaring emd 64bit OS og spil i al almindelighed?

- Peter

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-04-08 17:12

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Nogen der har erfaring emd 64bit OS og spil i al almindelighed?

Kun lidt med Call of Duty 4. Det ser ud til at køre fint nok. Jeg er endnu
så ikke helt sikker på at online er lige så godt som i XP. Det skal jeg lige
have undersøgt lidt mere. Måske noget med at serverne er knapt så gode til
64-bit??? Don't know...

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-04-08 17:13

Nå ja. Skulle da lige have skrevet at erfaringerne er XP SP2 kontra Vista
Ultimate 64-bit.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-04-08 17:47

"Per Nielsen" skrev

> [...]
> så ikke helt sikker på at online er lige så godt som i XP. Det skal jeg
> lige have undersøgt lidt mere. Måske noget med at serverne er knapt så

Hvis du har mulighed for at tjekke det vil jeg være taknemmelig
Jeg er i gang med at planlægge en opgradering af knægtens PC
Han er med D.O.K (de spiller CoD 4) og han kan blive lettere hysterisk når
skramlet ikke bare virker :)

- Peter

Fra : Dorthe Aagaard Niels~

Dato : 13-04-08 14:07

Peter Lykkegaard skrev:

> [...]
> Jeg er i gang med at planlægge en opgradering af knægtens PC
> Han er med D.O.K (de spiller CoD 4) og han kan blive lettere hysterisk

Jeg køre selv vista ultimate 64 bit, før det kørte jeg XP 64 bit og
vista køre fint her i feks BF2 samt BF2142, dog skal man køre spillet
som administrator pga. punkbuster, hvilket man sikkert også skal med
COD4, da dette også bruger punkbuster. Eneste grund til jeg køre 64 bit
er pga. jeg har 4 gb ram i, har man 3 gb ram og derunder i sin maskine
vil jeg anbefake 32 bit. Har 2 pc'ere med hhv. 2 og 4 gb ram, den med 2
gb ram køre 32 bit. Men man skal vudere hvad det er man skal bruge og
køre på maskinen. feks multitasker jeg en del, hvor det klart er en
fordel med 64 bit samt dual eller quad core cpu.

Hygge

[C&B]AngelFire

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-04-08 14:32

"Dorthe Aagaard Nielsen" skrev

> Eneste grund til jeg køre 64 bit er pga. jeg har 4 gb ram i

Jeg lægger ud med 4Gb, MB (GA-EP35C-DS3R) understøtter 8Gb (DDR2)

- Peter

Fra : Frandsen

Dato : 14-04-08 09:44

"Dorthe Aagaard Nielsen" <angelfire@cyberjunkie.dk> skrev i meddelelsen
> gb ram køre 32 bit. Men man skal vudere hvad det er man skal bruge og køre
> på maskinen. feks multitasker jeg en del, hvor det klart er en fordel med
> 64 bit samt dual eller quad core cpu.

Er 64 bit en fordel når man multitasker?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 16-04-08 10:02

Frandsen wrote:

> Er 64 bit en fordel når man multitasker?

Det gør ingen forskel.

Jesper Poulsen

Fra : Frandsen

Dato : 17-04-08 08:12

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

> Det gør ingen forskel.

Det ville jeg nu heller ikke mene, men man kan jo ikke følge med i alt, og
der kunne jo være dukket noget nyt op.

Fra : ASKF

Dato : 18-04-08 23:43

Frandsen ytrede sig i <4806f84c$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
med dette:

>"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i meddelelsen

>Det ville jeg nu heller ikke mene, men man kan jo ikke følge med i alt, og
>der kunne jo være dukket noget nyt op.

Det afhænger vel af hvilke programmer man benytter. 64bit systemer har
et større RAM adresserum, hvorfor de vil yde bedre ved meget RAM
krævende applikationer (billed+video behandling især), da behovet for
swapping er væsentligt mindre, hvis man da har tilføjet systemet mere
RAM end et 32bit system kan håndtere.

I spil sammenhæng vil jeg mene der kan være noget at hente for strategi
og RTS genrene.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 20-04-08 03:08

ASKF wrote:

> Det afhænger vel af hvilke programmer man benytter. 64bit systemer har

Det ændrer ikke noget på evnerne indenfor multitasking om der er tale om
32-bit eller 64-bit arkitektur.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-08 04:29

Jesper Poulsen wrote:

> Det ændrer ikke noget på evnerne indenfor multitasking om der er tale om
> 32-bit eller 64-bit arkitektur.

citat fra Wikipedia:
It should be noted that speed is not the only factor to consider in a
comparison of 32-bit and 64-bit processors. Applications such as
multi-tasking, stress testing, and clustering (for high-performance
computing), HPC, may be more suited to a 64-bit architecture given the
correct deployment. 64-bit clusters have been widely deployed in large
organizations such as IBM, HP and Microsoft, for this reason.

Skær ikke tingene for hurtigt over en kam, vi vil gerne have de flere
og bredere registre uanset om vi gamer eller ej.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 21-04-08 08:49

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> computing), HPC, may be more suited to a 64-bit architecture given the
> correct deployment. 64-bit clusters have been widely deployed in large

Wikipedia er ikke nødvendigvis sandheden og det der er mere spekulation
end facts.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-08 10:16

Jesper Poulsen wrote:

> Wikipedia er ikke nødvendigvis sandheden og det der er mere spekulation
> end facts.

Ikke desto mindre ser jeg i kraft af mit job, at store servere kører
64bit og har gjort det i mange år. Hvorfor mener du det er spekulation?

Et fact er at 64bit cpu'er indeholder flere og bredere registre og det
har en direkte positiv indflydelse på ydelse.

men for at komme lidt tilbage på sporet så vil jeg sige at subjektivt
klarer Vista sig bedre mht. swap-fil og ved en 64 bit Vista/XP
sammenligning er det vel nærmest det første der bliver aktuelt hvis man
ikke har RAM nok til sin applikationer. her har jeg oplevet positiv
fordel til Vista (havde nogle maskiner der skulle køre VMWare
Workstation 6 og på en 32bit platform swappede maskinerne voldsomt, det
var ikke tilfældet på en 64bit platform. her var det en liderlig pine i
røven at arbejde med 32 bit kasserne)

Fra : Frandsen

Dato : 23-04-08 08:55

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i meddelelsen
> Ikke desto mindre ser jeg i kraft af mit job, at store servere kører 64bit
> og har gjort det i mange år. Hvorfor mener du det er spekulation?

At flere og flere servere kører 64bit er en naturlig udvikling. I vores
firma kan vi simpelthen ikke købe 32bit-CPU servere mere, og vi installere
64bit-OS'ere for at ydnytte rammen bedre.

Det kan være, at med spekulation, at der menes en ikke underbygget påstand.

> Et fact er at 64bit cpu'er indeholder flere og bredere registre og det har
> en direkte positiv indflydelse på ydelse.

Sikkert, men der blev snakket om multitasking. Der blev sagt, at 64bit
multitasker bedre. Vi ved ikke engang, hvad der menes med det. Enten
multitasker den eller også går den det ikke. Hvis den skulle gøre det bedre,
så kan det vel kun være, at den kan multitaske endnu mere end 32bit, og kan
den det under samme betingelser?

> [...]
> en 64bit platform. her var det en liderlig pine i røven at arbejde med 32

Hæ, jeg ville heller ikke køre WMware på 32bit platform Hverken serveren
eller de virtuelle.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 25-04-08 23:34

Claus Albæk (Kbh.) wrote:

> Ikke desto mindre ser jeg i kraft af mit job, at store servere kører
> 64bit og har gjort det i mange år. Hvorfor mener du det er spekulation?

Det er spekulation at de multitasker bedre. Preemptive multitasking kan
ikke gøre bedre eller dårligere. Der er ikke mulighed for fuzzy logic
statements. Det er enten eller.

En 6502 kan preemptive multitaske med den rette kernel. Den gør det
hverken bedre eller dårligere end en Athlon64.

> Et fact er at 64bit cpu'er indeholder flere og bredere registre og det
> har en direkte positiv indflydelse på ydelse.

Ja, maskinen bliver måske hurtigere og den kan med garanti adressere
mere RAM, men evnen til at multitaske rokkes der ikke ved. Det er stadig
enten eller.

> men for at komme lidt tilbage på sporet så vil jeg sige at subjektivt
> klarer Vista sig bedre mht. swap-fil og ved en 64 bit Vista/XP

Vista æder også flere ressourcer til sig selv. Det er en stor bagside
ved gaming, hvor spillene i sig selv er ressourcekrævende.

> sammenligning er det vel nærmest det første der bliver aktuelt hvis man
> ikke har RAM nok til sin applikationer. her har jeg oplevet positiv

Hvis man anvender Vista får RAM-problemerne større indflydelse. Vista er
forslugen mht. RAM.

> [...]
> Workstation 6 og på en 32bit platform swappede maskinerne voldsomt, det
> var ikke tilfældet på en 64bit platform. her var det en liderlig pine i

Hvor meget RAM var der i hver af de 2 typer platforme?

Jesper Poulsen

Fra : Dorthe Aagaard Niels~

Dato : 13-04-08 14:05

Per Nielsen skrev:

> [...]
> have undersøgt lidt mere. Måske noget med at serverne er knapt så gode til

At serverne ikke køre 64 bit har intet at gøre med hvordan din maskine
yder i 64 bit. Men mere om det pågældende spil understøtter 64 bit,
således maskiner der køre 64 bit kan drage nytte af det.

Hygge

[C&B]AngelFire

Fra : Per Nielsen

Dato : 13-04-08 15:47

"Dorthe Aagaard Nielsen" <angelfire@cyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse
> At serverne ikke køre 64 bit har intet at gøre med hvordan din maskine
> yder i 64 bit. Men mere om det pågældende spil understøtter 64 bit,
> således maskiner der køre 64 bit kan drage nytte af det.

Det er svært lige at sætte fingeren på, men på mig virker det som om COD4
kører lige en anelse mere butterweich i XP SP2 32bit

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-08 19:45

Peter Lykkegaard wrote:
> Hejsa
>
> Nogen der har erfaring emd 64bit OS og spil i al almindelighed?
>
> - Peter

Jeg har haft nul problemer... jeg har kørt COD4, Crysis og Frontlines of
War på den... og sikkert lidt andet også men det er dem der lige
hænger ved og de har virket fint generelt har jeg ikke haft problemer af
nogen art.

Fra : René Lønstrup

Dato : 07-04-08 19:55

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Hejsa
>
> Nogen der har erfaring emd 64bit OS og spil i al almindelighed?

Jeg har kørt med Vista 64bit i et år nu, og min erfaring er at langt de
fleste nyere spil (dvs. spil der er mindre end 4 år gamle), kører
upåklageligt. Ældre spil er mere tilfældigt om de virker eller ej (men om
det er pga. Vista eller 64bit, er af og til mere end svært at bedømme).

(Jeg kom vist til at sende svaret til din mail istedet til at starte med,
det beklager jeg - det skyldes så en af de få ting jeg ikke er så vilde med
i Vista, "Svar til gruppe" og "Besvar" knapper ligner lidt for meget
hinanden i Windows Mail )

René Lønstrup
[insert random ingenious quote here...]

Fra : ASKF

Dato : 18-04-08 23:30

Peter Lykkegaard ytrede sig i
<47fa36fa$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> med dette:

>Hejsa
>
>Nogen der har erfaring emd 64bit OS og spil i al almindelighed?

De fleste problemer skyldes gerne 3.parts drivere, samt at MS har haft
problemer med at compile deres 32bit systemer til 64bit.

Her er nogle lister med compatible spil:
Vista: <http://www.ntcompatible.com/compatoscat63.html>
XP: <http://www.ntcompatible.com/compatoscat60.html>