ATi HD3450 og forkert aspect ratio på CRT ~
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 11-04-08 12:24

Hej

SETUP:
Win XP Pro med SP2, nyeste ATi Catalyst/drivere og Media Player Classic
TV-out sat til clone af primær skærm og Theater mode sat til fullscreen
på TV-out.
ATi HD3450 S-video out -> Sony KV32-FX65 (32" CRT)

PROBLEM:
Ved video-afspilning er proportionerne/aspect ratio'en på CRT'en ikke
helt rigtig - det er som om billedet er trukket lidt for meget i bredden
- ikke meget, men nok til det kan ses...

Jeg har rodet med div indstillinger i Catalyst Control Center, bl.a.
muligheden for at justere på størrelsen og placeringen af billedet via
TV-out, men synes ikke det ændrer noget. Desuden har jeg prøvet med
forskellige kabler, både S-video og Composite, og også installeret ATi
Tray Tools uden held.
Har testet på 14" Sony CRT via composite - samme problem...
Nogen der har nogen ide om, hvad der kan være galt?

Bemærk: Krydspostet til dk.edb.hardware.grafikkort og dk.teknik.htpc

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 11-04-08 19:38

On Fri, 11 Apr 2008 13:23:33 +0200, Jesper Rasmussen
<mejr@privacy.net> wrote:
> [...]
>helt rigtig - det er som om billedet er trukket lidt for meget i bredden
>- ikke meget, men nok til det kan ses...

Det er nok et AspectRatio problem i din ATI enhed.
Hvilket video format konverterer du til S-video.
MPEG, WMV, DivX, Mov, FLV ... ?
Det er ikke alle der gengives med korrekt Aspect forhold.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 12-04-08 00:48

On Fri, 11 Apr 2008 20:37:43 +0200, Erik Helmer Nielsen wrote:

> Det er nok et AspectRatio problem i din ATI enhed.
> Hvilket video format konverterer du til S-video.
> MPEG, WMV, DivX, Mov, FLV ... ?
> Det er ikke alle der gengives med korrekt Aspect forhold.

DivX, Xvid og mpeg1 er dem jeg lige husker, men der er sikkert også
andre.

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 12-04-08 12:49

On Sat, 12 Apr 2008 01:48:00 +0200, Jesper Rasmussen
<mejr@privacy.net> wrote:

>DivX, Xvid og mpeg1 er dem jeg lige husker, men der er sikkert også
>andre.

Når du optager en 4:3 film i 704*576 pixels, så er den beregnet på at
blive vist som 768*576 pixels.
Forholdet 768:704 er som 12:11 og det kaldes Pixel Aspect Ratio (PAR).

Hvis en sådan fil skal vises rigtigt på din skærm, så skal den
indeholde oplysning, der fortæller afspilleren om dette PAR på 12:11.
Denne oplysning om PAR kan godt indlægges i en DivX fil, men det sker
sjældent og det er også kun få afspillere, der forstår at bruge den.
Det betyder at DivX filer ofte bliver vist i forvrænget format.
Der er bare mange der enten ikke lægger mærke til det eller måske
affinder sig med det.

Du undgår disse problemer ved at lade være med at bruge DivX og Xvid.
Brug i stedet MPEG2, det format vil der ikke være problemer med.

Men du kan da også tage en alvorlig samtale med dit ATI kort og de
tilhørende programmer.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 13-04-08 13:04

On Sat, 12 Apr 2008 13:49:01 +0200, Erik Helmer Nielsen wrote:

> [...]
> sjældent og det er også kun få afspillere, der forstår at bruge den.
> Det betyder at DivX filer ofte bliver vist i forvrænget format.

OK - men via DVI (Viewsonic VP181 monitor) er aspect ratio korrekt -
burde der ikke være fejl begge steder hvis ikke afspilleren fanger det
flag, der sætter AR?

> Men du kan da også tage en alvorlig samtale med dit ATI kort og de
> tilhørende programmer.

Har du nogen ide om hvad jeg skal sige? Altså hvilke indstillinger
der evt kan afhjælpe problemet?

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 15-04-08 14:22

On Sun, 13 Apr 2008 14:03:54 +0200, Jesper Rasmussen
<mejr@privacy.net> wrote:
>OK - men via DVI (Viewsonic VP181 monitor) er aspect ratio korrekt -
>burde der ikke være fejl begge steder hvis ikke afspilleren fanger det
>flag, der sætter AR?
Måske, men jeg kan ikke gennemskue alle dine indstillinger.

Hvis du vil bruge DivX, så prøv at kontrollere nogle af de enkelte
skridt i processen.

1. Hvilke Format oplysninger er der i dine DivX filer?
Du kan hente programmet 'MPEG4 modifier' fra http://www.moitah.net/
Det kan både vise og ændre PAR/DAR værdien i DivX filer.
Hvis dine filer er på 704*576 pixel så skal
PAR være 4:3 PAL eller 12:11, DAR være 4:3 eller 1.333:1.
Du kan jo eksperimentere lidt med forskellige værdier.

2. Respekterer dine afspillere oplysningen om Format?
Media Player Classic er ikke god til det, så lad vær med at bruge den.
Prøv i stedet at bruge den gratis 'VLC player' http://videolan.org til
afspilning. Den respekterer Aspect Ratio og viser altid billedet i
korrekt formatforhold på PC skærmen.

3. Svarer PC skærmens billede altid til TV skærmens?
Sæt VLC player til Videooverlægning (hardware) og tag så S-video
outputtet fra denne buffer, det kaldes nok fuldskærms video eller
noget lignende. Så vil TV skærmen vise det fulde billede og
formatforholdet på de to skærme skal efter min mening være det samme.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-04-08 21:14

"Jesper Rasmussen" <mejr@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> helt rigtig - det er som om billedet er trukket lidt for meget i bredden
> - ikke meget, men nok til det kan ses...

Du kan jo altid ændre det ved at bruge tasterne 8,2,4,5,6 på numeriske tastertur,
siden du bruger MPC, det er jo ikke en varrig løsning , men brugbart.

Jan Rasmussen

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 13-04-08 13:06

On Sat, 12 Apr 2008 22:14:27 +0200, Jan Rasmussen wrote:

> Du kan jo altid ændre det ved at bruge tasterne 8,2,4,5,6 på numeriske tastertur,
> siden du bruger MPC, det er jo ikke en varrig løsning , men brugbart.

Ja OK - det er selvfølgelig også en mulighed - kendte ikke lige de
taste-genveje...men ville nu være rarere hvis formatet bare passede uden
at jeg skal til at justere hver eneste gang

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 20-04-08 13:56

On Tue, 15 Apr 2008 15:22:27 +0200, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.invalid> wrote:

> [...]
> noget lignende. Så vil TV skærmen vise det fulde billede og
> formatforholdet på de to skærme skal efter min mening være det samme.

Tak for inspirerende indlæg! Jeg har i et stykke tid søgt efter
oplysninger om emnet. Nu fandt jeg det takket være dig. Jeg har allerede
eksperimenteret med det. Det som pirrede mig var at mit videocam tager
1440 x 1080 ind i big endian transportcodec. Men det vises korrekt som
1920 x 1080. Det vises derimod ikke korrekt hvis jeg i
videoredigeringsprogrammet forsøger med de samme mål. Så forsvinder
aspectet. Jeg har følt mig tvunget til at lave videoer i 1920 x 1080 for
at få aspectet korrekt, men med Pixel Aspect Ratio og Display Aspect Ratio
er det nu lykkedes mig at lave en 1440 x 1080 som vises som 16:9. Det er
bare så herligt og jeg siger dig af hjertet tak for at berøre emnet.

Meget belærende har det været at se at Windows mediaplayer viser aspectet
forkert. Det samme gør QuickTime Player, hvorimod VLC mediaplayer, Divx
Player og MpegOSX holder korrekt aspect!
Altså viser man et 16:9 aspect på en film af "forkert længde og bredde" så
vises den korrekt i omtalte playere.

Det glædede mig at den færdigsyede "HTPC"-PS3 holder korrekt aspect på
alle film inklusive DivX.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Studo

Dato : 20-04-08 17:04

> [...]
> at bruge den gratis 'VLC player' http://videolan.org til afspilning.
> Den respekterer Aspect Ratio og viser altid billedet i korrekt

Hvordan er det med de to nye grene af MPC:
MPC-Home Cinema (som med navnet antyder at der burde være taget hensyn
til problemet) Aspect ratio er ihvertfald et gentaget punkt i changelogs.
http://tibrium.neuf.fr/

og
den som vist bare er fikset en smule.
http://forum.doom9.org/showthread.php?t=128616