Risiko ved aftaleindskud i mindre pengeins~
Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-04-08 12:29

Jeg har noget overskudskapital, som jeg vil sætte ind på et "aftaliindskud".
For at opnå bedst mulig forrentning, og for evt. at have noget at presse min
nuværende bank med, har jeg prøvet at sætte mine penge på auktion på
www.mybanker.biz
Der er også kommet bud, som er væsentlig bedre end det udspil min egen bank
er kommet med.

Jeg kan dog se at det udelukkende en små pengeinstitutter, ofte lokale, som
byder på www.mybanker.biz
Hvilken risiko løber jeg som erhvervsdrivende, hvis jeg vælger et af disse
bud?

Som privatkunde er jeg ved et bankkrak garanteret et beløb op til 300.000
Kr. via indskydergarantifonden, men den gælder ikke for erhvervskunder.
Jeg har naturligvis BankTrelleborg i tankerne. Tabte deres erhvervskunder
penge, der var indsat på normale konti, eller var det kun aktionærerne, da
Sydbank overtog? Er der en reel risiko ved et "aftaliindskud" i et mindre
pengeinstitut?

Fra : alexbo

Dato : 10-04-08 13:10

"Allan Soerensen" skrev i

> [...]
> Sydbank overtog? Er der en reel risiko ved et "aftaliindskud" i et mindre

Det var kun aktionærerne, og i princippet kun de aktionærer der havde købt
til højere kurs end Sydbank gav.

En aftaleindskud er en kontoform, hvor man aftaler et tidsforløb og en
rente, den er ufarlig.
En garantikonto eller indskyderkonto er anderledes, der er man ansvarlig
bankkapital, og den kan komme i klemme.

Der er i mands minde ikke nogen alm. bankkunder privat eller erhverv der har
mistet penge.

Kommer en bank i vanskeligheder, bruges først hele aktiekapitalen, dernæst
garantikapitalen og til sidst kundernes penge.
men så langt kommer det ikke her i landet, så skal hele banksektoren komme i
vanskeligheder.

Det der sker er at en lille bank ikke kan klare sikkerhedskravene, og så
køber en stor bank hele molevitten billigt.

Man kan selvfølgelig forestille sig at en ansat i en bank formøbler mange
milliarder på vilde spekulationer, så banken er helt tom og alle store
banker kigger den anden vej.
Så er der kun garantifonden tilbage.

Risikoen er lille, men vi har jo set det ske i udlandet,
alle danske banker siger ganske vist at det ikke kan ske, men det siger man
lige til det rent faktisk sker.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-04-08 14:29

Tak for dit svar

> Det var kun aktionærerne, og i princippet kun de aktionærer der havde købt
> til højere kurs end Sydbank gav.

Naturligvis.
Tanketorsk, de midstede ikke deres penge, de blev "blot" tvunget til at
sælge til en meget lav kurs.

> [...]
> rente, den er ufarlig.
> En garantikonto eller indskyderkonto er anderledes, der er man ansvarlig

Det er korrekt at aftaleindskud er en ganske almindelig bankkonto.
En almindelig bankkonto er dog også kun ufarlig, hvis man undgår bankkrak,
eller er privatkunde og ikke har et indestående på over 300.000 Kr. som så
dækkes af indskydergarantifonden (børneopsparing + et par andre kontoformer
er dækket uden begrænsning).
I hvertfald i teorien er en almindelig bankkonto ikke ufarlig, du har nok
ret i at i praksis er den tæt på at være det.

> [...]
> garantikapitalen og til sidst kundernes penge.
> men så langt kommer det ikke her i landet, så skal hele banksektoren komme

Man taler i øjeblikket om at flere små banker ikke vil klare skærene,
BankTrelleborg var blot den første.
Det er den situration jeg er lidt usikker på, hvis jeg har et aftaleindskud
hos dem hvis det sker.

> Det der sker er at en lille bank ikke kan klare sikkerhedskravene, og så
> køber en stor bank hele molevitten billigt.

Og så vil jeg ikke tabe en krone som erhvervskunde med et aftaleindskud på
et større beløb?

> Man kan selvfølgelig forestille sig at en ansat i en bank formøbler mange
> milliarder på vilde spekulationer, så banken er helt tom og alle store
> banker kigger den anden vej.
> Så er der kun garantifonden tilbage.

Garantifonden dækker kun tab for privatkunder og kun op til 300.000 Kr. (her
er beløbet en del højere).

Fra : alexbo

Dato : 10-04-08 15:22

"Allan Soerensen" skrev

> Garantifonden dækker kun tab for privatkunder og kun op til 300.000 Kr.
> (her er beløbet en del højere).

Jeg er ikke enig i at garantifonden kun dækker privatkunder, i lov om
garantifond står pr. indskyder.

Jeg kan ikke se andet end man ved at bruge flere banker kan opnå den ønskede
sikkerhed, nok med lavere renter, men så sover man da roligt.

Men det er muligt at der er en ændring eller tilføjelse jeg ikke kender.

Lov om garantifond.
§ 9. I de i § 3, stk. 1, nr. 1, nævnte institutter samt de i § 3, stk. 1,
nr. 4, og § 4 nævnte filialer af kreditinstitutter, som er tilsluttet
pengeinstitutafdelingen, dækker Fonden navnenoterede indskud i instituttet
indtil 300.000 kr. pr. indskyder.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sune Christesen

Dato : 10-04-08 15:15

> For at opnå bedst mulig forrentning, og for evt. at have noget at
> presse min
> nuværende bank med, har jeg prøvet at sætte mine penge på auktion på
> www.mybanker.biz
Hvilke renter har du fået tilbudt og ved hvor lang en aftalebinding? Jeg
har selv studeret mulighederne lidt, men vil helst ikke binde pengene - i
hvert fald ikke i mere end 1-3 måneder. Det bedste jeg har kunnet finde er
Nykredit's Nemkonto med en rente på 4% samt FIH Erhvervsbank der kan tilbyde
en rente på 4,86% ved 1 måneds aftaler.

Nykredit ville jeg føle mig meget tryg ved, og som udgangspunkt også hos
FIH Erhvervsbank, selvom jeg dog fandt det lidt bemærkelsesværdigt at de
lige pludselig tilbød indlåndsaftaler til private - så må de vel mangle nogle
midler at arbejde med.
Sune

Fra : Allan Soerensen

Dato : 10-04-08 15:25

"Sune Christesen" <dsl102647@vip.cybercity.NOSPAMdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nykredit's Nemkonto med en rente på 4% samt FIH Erhvervsbank der kan
> tilbyde en rente på 4,86% ved 1 måneds aftaler.

Det var godt nok ikke særlig meget.
Selv for et år siden fik jeg et bud på 4,15% i min egen bank (Nordea) og
indlånsrenten er da steget en del det sidste år.
Mit bedste bud pt. er 5,35% ved en binding på et år. Jeg er efter jeg
oprettede min forespørgsel blevet gjort opmærksom på at man oftest kan opnå
en højere rente ved at vælge en kortere periode, hvilket jo er det du har
gjort, så jeg undre mig lidt over de bud du har modtaget.

Prøv evt. at se de bedste bud, der givet de seneste 14 dage
https://www.mybanker.biz/index.php?nid=21
Der er flere bud på 5,50% ved en binding på 30 dage.

Fra : Sune Christesen

Dato : 10-04-08 20:12

> Det var godt nok ikke særlig meget.
Det skal lige siges at Nykredit renten var ved en ganske almindelig konto
konto (ingen binding).

> Prøv evt. at se de bedste bud, der givet de seneste 14 dage
> https://www.mybanker.biz/index.php?nid=21
> Der er flere bud på 5,50% ved en binding på 30 dage.
Interessant nok, kunne være det var værd at smide sine penge i udbud på den
måde :)
Sune

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-04-08 17:08

> Det bedste jeg har kunnet finde er Nykredit's Nemkonto med en rente på 4%

BRF tilbyder 4.5% på en alm. anfordringskonto. Det er vidst det bedste af
den slags, nu hvor Northern Rock lukker om en uge.

Fra : Sune Christesen

Dato : 10-04-08 20:13

> BRF tilbyder 4.5% på en alm. anfordringskonto. Det er vidst det bedste
> af den slags, nu hvor Northern Rock lukker om en uge.
Er du sikker på at de tilbyder den kontoform til erhverv? Det eneste jeg
kan finde om den er følgende:
http://www.brf.dk/412568AB004B8B51/alldocs/DOCJAJN-4HUA8F?OpenDocument&ALTURL=/412568B30049A81F/alldocs/DOCURAN-5JELPY
Sune

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-04-08 21:26

"Sune Christesen" <dsl102647@vip.cybercity.NOSPAMdk> wrote in message

> Er du sikker på at de tilbyder den kontoform til erhverv?

Måske ikke, den begrænsning har jeg ikke været opmærksom på, da jeg anvender
enkeltmandsvirksomhed og ikke en selskabskonstruktion.