Internet
Fra : Carsten Bager

Dato : 17-07-01 16:21

Hej

Jeg skal koble en Novell 4.20 (4.11) server på internettet
via en Cisco router fra Tele Danmark.
Jeg har sat et nyt net kort i Serveren, koblet
en Cisco router til det, "bundet" det til TCP/IP og aktivret NAT i
"INETCFG.NLM" under "Bindings"
Jeg kan nu pinge Cisco routeren og jeg kan
pinge fra routeren til lokal nettet, jeg kan også
komme på internettet hvis jeg kobler en PC'er direkte
på routeren.
For mig at se opfatter serveren mit nye netkort som
et lokal net, og den insistere derfor på at filtrere trafikken,
hvilket bevirker at kun pakker som passer med de 3 første
byte kommer i gennem. Jeg har prøvet at ændre
"Subnetwork Mask of Connected Network"
til 0.0.0.0 men uanset hvad jeg skriver bruger
serveren 255 på de 3 første byte.
Jeg har tilsyneladende grebet sagen forkert an,
er der nogen der kan give mig et spark i den
rigtige retning.

Med venlig hilsen

Carsten

Fra : erik klausen

Dato : 17-07-01 18:05

Carsten Bager wrote:

> [...]
> byte kommer i gennem. Jeg har prøvet at ændre
> "Subnetwork Mask of Connected Network"
> til 0.0.0.0 men uanset hvad jeg skriver bruger

Serveren filtrerer ikke automatisk.
Hvilke IP-adresser bruger du på nettet mellem routeren og serveren, og
på nettet med arbejdsstationerne?

mvh.
Erik Klausen

Fra : Carsten Bager

Dato : 18-07-01 08:23

> Serveren filtrerer ikke automatisk.
> Hvilke IP-adresser bruger du på nettet mellem routeren og serveren, og
> på nettet med arbejdsstationerne?
>
> mvh.
> Erik Klausen

På lokal nettet bruger jeg fra 192.168.0.1 og opad.
Roteren har IP -adresse 193.89.246.41.
Netkortet har jeg prøvet at give forskellige adresser, men
hvis jeg skal kunne pinge Roteren skal de 3 første byte være
ens.
Her er hvad der bliver skrevet til konsollen når
jeg bruger "Reinitialize System" fra INETCFG.NML.
(Jeg skiftede fra IP-adresse 193.89.246.40 til 193.89.246.43 og
uanset hvad jeg skriver bruger serveren altid den samme værdi
på de 3 første byte. /Mask=FF.FF.FF.00. )

---------
MAARUPGAARD:Reinitialize System
Reinitializing Filters....
SYSINIT: Binding IPX to 3C90X_1_EII.
SYSINIT: Binding IPX to 3C90X_1_ESP.
SYSINIT: Binding IPX to 3C90X_1_E83.
SYSINIT: Binding IPX to 3C90X_1_E82.
SYSINIT: Unbinding IP from 3C90X_2_EII.
SYSINIT: Binding IP to 3C90X_2_EII.
TCPIP-5.22-112: Bound to board 6 with IP address 193.89.246.43 and mask
FF.FF.FF.00.

7-17-01 2:45:46 pm: TCPIP-5.22-110
Unbound local IP address 193.89.246.40 from board 6.

---------

Med venlig hilsen
Carsten

Fra : Carsten Bager

Dato : 18-07-01 11:22

Jeg fik problemet løst ved at aktivere
LAN Static Routing og omdirigere al ukendt trafik
til Cisco routeren.

Med venlig hilsen
Carsten

Fra : Martin Lindemann Fre~

Dato : 20-07-01 06:17

Hvordan "Omdirigere" ??

Fra : Carsten Bager

Dato : 20-07-01 07:37

Om det er den rigtige måde ved jeg ikke men det virker.

Under Internetworking Configuration (INETCFG.NLM) ,
Protocols,
TCP/IP,
LAN Static Routing Table:,

der indsatte jeg en linie som følger:

Route Type: Default Route
Next Hop Router on Route: 193.89.246.41

Hvor "193.89.246.41" er min ISDN router.

Fra : Martin Lindemann Fre~

Dato : 21-07-01 08:23

Okay, så er jeg med

Jo det er lige som det skal være..