Andet multimedie
bentjuul 3670
3D-modeller - parent/child forhold i obj-f~
Fra : Jacob Jensen

Dato : 07-04-08 18:40

Jeg har leget lidt med Blender/OpenGL her på det sidste og bl.a. skrevet
et C-program til indlæsning af .obj-filer hvorefter jeg kan vise
objekter med OpenGL. Jeg er dog stødt ind i lidt praktiske problemer
grundet manglende rutine inden for feltet.

I praksis har jeg en model af en jeep* som består af flere objekter i
blender. I mit C-program skal jeepen sådan set være ét objekt som
transformeres samlet. I blender kan jeg gøre selve kroppen af bilen til
sædets "parent" osv. men det hjælper mig vist ikke i min eksporterede
..obj-fil.

Jeg kan også bruge "join objects" for at få alle dele af jeepen til at
blive ét objekt. Så skal jeg dog først sørge for at trykke "apply
modifier" på sæderne. Ellers mister jeg min subsurf modifier når jeg
joiner med kroppen af bilen.

Hvordan gør men dette i praksis? Der er velsagtens en standard metode i
filformatet til håndtering af objekter bestående af flere objekter (evt.
med parent/child forhold eller sådan noget).

Bør jeg bruge et helt andet format? Jeg vil nu helst holde mig til .obj
men gode råd kan altid bruges.

Her er et billede af jeep'en.
* http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro/Simple_Vehicle

--