Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Risiko??
Fra : Werner

Dato : 04-04-08 17:52

Jeg har 3.000.000 stående på en konto hos Sparekassen Østjylland.
Er der risiko ved det?
Hvordan ville I investere?
vh
Werner

Fra : Zone

Dato : 04-04-08 18:39

"Werner" <werner@> skrev i en meddelelse
| Jeg har 3.000.000 stående på en konto hos Sparekassen Østjylland.
| Er der risiko ved det?
| Hvordan ville I investere?
| vh
| Werner

Ja, du har en modpartsrisiko på Sparekassen Østjylland. De først kr. 300.000
er dog dækket af indskydergarantifonden, hvis der skulle ske noget med
Sparekassen Østjylland, men de øvrige kr. 2,7 mio. er for egen regning.

Risikoen må dog umiddelbart vurderes som lille.

Det er yderst sjældent (aldrig i nyere tid) , at indskydere i danske banker
har tabt penge, selvom banken skulle gå konkurs. Det samme gælder dog ikke
for ansvarlig indskudskapital og lign.

Bryder du dig ikke om risikoen, kan du sprede dine beløb på ti forskellige
pengeinstitutter, med kr. 300.000 hos hvér og dermed være fuldt dækket af
indskydergarantifonden.

Omkring investering, så er det jo ligegyldigt hvordan vi ville investere.
Det er en yderst individuel sag, som du bør tale med din bank eller anden
rådgiver om.

Fra : Lasse

Dato : 19-05-08 06:53

Kommer man ikke ud over problemet ved at investere i værdipapirer, såsom
statsobligationer. Så er pengene jo væk fra banken og ens depot går vel ikke
ned med banken, hvis det skulle blive aktuelt.

/lasse