Redekasse med webcam
Fra : Ukendt

Dato : 02-04-08 22:37

Hejsa,

Jeg har sat en redekasse med webcam op - efter få timer kunne jeg sidde i
min stue og nyde de små blåmejser i fuld redebygningsaktivitet. Meget
interessant. Og mange spørgsmå melder sig:

En af dem sover i kassen om natten - hannen eller hunnen?
Hvor sover den anden?
Er det normalt at en af dem sover i kassen?
Kan man opleve at begge overnatter i kassen?
Kan man kende forskel på kønnene?
Kan det ske at der bliver kamp om kassen når først et par er begyndt at
bygge reden?
Hvem ruger? (ingen æg endnu)
Er der mangel på redepladser? (de flyttede ind efter få timer)
De bygger mest om morgenen og formiddagen, efter kl. 14:00 er der stort set
ingen aktivitet - hvorfor ikke?
Findes der nogle grundige undersøgelser af blåmejsernes liv - på nettet?

http://bo.yaboo.dk/fuglekassen/index.htm - fra skolens redekasse. Billederne
er grabbet fra smartboardet.

Mvh. Bo

Fra : Erik.W

Dato : 03-04-08 07:38

Bo kom med følgende:
> [...]
> stue og nyde de små blåmejser i fuld redebygningsaktivitet. Meget
> interessant. Og mange spørgsmå melder sig:

Hej Bo det er en rigtig god ide I har fået. Et webcam gør det muligt at
følge fuglene helt uden at forstyrre dem. Jeg har tidligere fulgt et
musvitpar med VHS kamera, de havde det ganske fint og ungerne
overlevede allesammen til de fløj fra reden, men jeg var nervøs hver
gang for at forstyrre dem hver gang jeg skulle skifte bånd.
Vi har selv et blåmejsepar i haven ligenu, som vi følger udefra. De må
konstant kæmpe for at holde gråspurve og musvitter væk fra kassen, og
der bliver ikke lagt fingre imellem. Blåmejsen går i nærkamp med
fredsforstyrrere og jeg har set den rulle rundt i hækken i nærkamp med
andre småfugle.
Du spørger om der er mangel på redekasser, og det kan der meget vel
være i år. I en normal (gammeldags) dansk vinter er dødeligheden blandt
mejsefugle enorm, men i denne milde vinter kan der sagtens være mange
flere end normalt der har overlevet.

Jeg vil anbefale at du låner bogen
Flanagan, Geraldine Lux
Livet i redekassen
af Geraldine Lux Flanagan og Sean Morris
Et blåmejsepar bygger rede og får unger, der vokser op og flyvefærdige
forlader reden

Mvh Erik

--
Venlig hilsen Erik.W

Fra : Ole Christiansen

Dato : 03-04-08 08:22

"Bo" <bosnabelpcdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> set ingen aktivitet - hvorfor ikke?
> Findes der nogle grundige undersøgelser af blåmejsernes liv - på nettet?

http://www.dofbasen.dk/ART/art.php?art=14620
mvh Ole