Sådan ser et par eksempler ud.
Fra : Stig Johansen

Dato : 02-04-08 19:24

Xpost : dk.edb.sikkerhed,dk.edb.sikkerhed.virus
ingen FUT.

Hej alle.

Nu har jeg taget mig sammen til at lægge et par billeder ud af hvordan
dagens malware ser ud.

Det er kun et par skærmdumps, men jeg går ud fra, at alle er med på at
uanset hvor man klikker, så starter en download af malware.

Fake virusscanner, manglende ActiveX samt behov for Flash opdatering her:
<http://w-o-p-r.dk/xoomer/wopr.xoomer.pictures.asp>

Bemærk, at der ikke er tale om udnyttelse af huller, men om at lokke
brugeren til at installere 'noget'.

Jeg har tilladt mig ikke at retouchere URL'erne, da <script> injection'en er
fjernet fra xoomer.alice.it.

Stig Johansen

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-08 19:40

Den Wed, 02 Apr 2008 20:24:06 +0200 skrev Stig Johansen:
> [...]
>
> Det er kun et par skærmdumps, men jeg går ud fra, at alle er med på at
> uanset hvor man klikker, så starter en download af malware.

De første tre er tydeligt falske. En virusscanner dukker ikke bare
op i webbrowseren.

De sidste to kunne sagtens forveksles med ægte, men den slags
opdateringer downloader man naturligvis fra producentens hjemmeside,
ikke fra en tilfældig side.

Iøvrigt, som det ses på de tre sidste, kan det faktisk være en god
ide at gøre noget så simpelt som at vælge et andet farve-tema end
"XP default".

Mvh
Kent

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-04-08 19:50

Kent Friis wrote:

> De sidste to kunne sagtens forveksles med ægte, men den slags
> opdateringer downloader man naturligvis fra producentens hjemmeside,
> ikke fra en tilfældig side.

Det er vi enige om (bortset fra en XP box på min Konqueror måske ikke er
ægte).

Men jeg synes jeg tit støder på 'Update to newer version of Adobe', netop på
de forskellige sider.

Jeg kunne godt forestille mig, at almindelige brugere _tror_ de downloader
fra den rigtige side.

> Iøvrigt, som det ses på de tre sidste, kan det faktisk være en god
> ide at gøre noget så simpelt som at vælge et andet farve-tema end
> "XP default".

Det er faktisk en _rigtig_ god ide du kom med dér.
Alene det at ændre farven på Title Bar'en til andet end blå vil synliggøre
problemet.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-04-08 20:04

Kent Friis wrote:

> De første tre er tydeligt falske. En virusscanner dukker ikke bare
> op i webbrowseren.

Nej, men det tror brugeren garanteret.
De der skærmdumps er en lille del af et forløb, hvor der også undervejs er
denne her:
<http://w-o-p-r.dk/xoomer/xoomer.07.png>

Bemærk _Security_ update.

I tråd med tiden tror de squ nok det er en download fra 'sikkerhedsfirmaer'.

Stig Johansen