Uploade ændringer til hjemmesider
Fra : Børge Laursen

Dato : 02-04-08 23:13

Hej NG

Jeg bruger Windows XP (SP2).
Til redigering af hjemmesider bruger jeg FrontPage 2003, og når der har
været ændringer til en hjemmeside, har jeg hidtil brugt FTP-programmet
SmartFTP.
Det har hidtil fungeret, men da der er kommet en ny version, vil jeg gerne
overgå til at bruge FrontPage til uploading af ændringer.
Jeg ved fra tidligere indlæg i denne NG, at ændringerne kan uploades direkte
ved brug af FrontPage. Jeg har forsøgt at bruge denne mulighed, uden det er
lykkedes for mig. Jeg har læst i Hjælp-filen, men kan alligevel ikke finde
ud af, hvordan jeg skal gøre. Det lyder så enkelt, men det vil ikke lykkes
for mig.
Kan nogen give mig en detaljeret beskrivelse af fremgangmåden ??

Mvh
Børge Laursen

Fra : Wilstrup

Dato : 03-04-08 18:45

"Børge Laursen" <bk_laursen@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvordan jeg skal gøre. Det lyder så enkelt, men det vil ikke
> lykkes for mig.
> Kan nogen give mig en detaljeret beskrivelse af

Jeg kan i hvert fald hjælpe dig på vej.

1. Din udbyder skal tilbyde frontpage extensions på dit
webhotel.
2. når fp-ext. er installeret på udbyderens server, kan du kun
anvende FP-upload og ikke FTP, da det vil kunne "lægge
serveren ned".
3. nogle udbydere tilbyder at man selv kan oprette og nedlægge
Fp-ext. efter behag
4. Når man skal uploade et site, så åbner man browseren med
det site man vil uploade på. Dernæste anvender man enten et
eksisterende ikon for FP i browserens menulinje eller også må
man gå til filer og hente sitet ned til egen maskine.
5. Det sker i praksis sådan at når man anmoder om at hente
filerne ned fra sitet, får man præsenteret en box hvori man
angiver brugernavn og adgangskode.
6. når disse oplysninger er i orden, får man normalt adgang
til sitet og kan anvende FP- til upload ved at gemme sine
filer med gemmekommandoen i Frontpage.
7. Vil man efterfølgende ændre noget, gentager man
fremgangsmåden -åbner egen browser på egen hjemmeside, anmoder
om at hente filer og derpå ændrer man det der skal ændres i
den aktuelle fil der svarer til den side i ens site man vil
ændre.
Derpå gemmer man siden med gemmefunktionen og man kan så
efterfølgende se ændringerne i browseren (husk at opdatere
browseren)

Se, ovenstående er en af de mange forskellige måder man kan
uploade på - enhver beskrivelse af den art vil uvægerlig få
andre til at komme med endnu smartere metoder eller måske oven
i købet sige at den metode er besværlig etc.
Det er imidlertid det jeg gør, når jeg skal forklare det ud
fra hukommelsen - når man får en vis rutine i det, så tænker
man måske ikke så meget over proceduren - man gør det bare.

Ellers vil jeg anbefale nogle af de små hæfter om FrontPage
2003 der findes i handelen til en billig penge.

For at være kort: for at redigere online på systemet kan du
følge mine anvisninger -MEN nogle foretrækker så at lave siden
først og så eksportere den til sitet. Den fremgangsmåde er
også blevet mere almindelig, og FrontPage har jo også en
indbygget FTP-klient til formålet der fungerer udmærket.

Det har den fordel at man ikke behøver at være online når man
laver sine sider, men til gengæld kan det være mere besværligt
hvis man skal ændre en enkelt ting -fx en stavefejl: først at
hente filen ned, derpå rette og så eksportere.
Med den anden metode gør man blot følgende: man forbinder sig
med sitet ved at være online i processen, retter filen, gemmer
den og vupti er det rettet. Men i virkeligheden er de to
metoder temmelig ens - "min" metode indebærer jo også at man
så at sige "logger sig på" den pågældende hjemmeside, hvilket
indebærer filoverførsel til egen computer - du redigerer på
den måde direkte på din udbyders server,men bag det hele
ligger der naturligvis både filoverførsel frem og tilbage hele
tiden. Det ser blot enklere ud i praksis.
FrontPage ext. har dog en anden fordel som FTP-klienten du
nævner ikke har. Når man retter på den anviste måde,
opdateres bag det hele alle de sider du har lavet. De links du
har lavet bliver ændret til den nye situation, således at du
ikke først skal ud og rette de andre links på de andre sider
til.

Hvordan det så bliver med den nye expression web ved jeg
ikke -i hvert fald vil den næppe opdatere hvis der ikke findes
sharepoints eller frontpage extensions på serveren.

Det var hvad jeg kunne byde ind med- jeg håber det lykkes for
dig, men ellers er jeg sikker på at en hel del herinde vil
kunne hjælpe dig bedre og måske endda mere pædagogisk end jeg
kan p.t.

Fra : Børge Laursen

Dato : 03-04-08 22:36

"Wilstrup" skrev i en meddelelse

> Det var hvad jeg kunne byde ind med- jeg håber det lykkes for dig, men
> ellers er jeg sikker på at en hel del herinde vil kunne hjælpe dig bedre
> og måske endda mere pædagogisk end jeg kan p.t.

Hej Wilstrup

Mange tak for dit detaljerede svar.
Jeg har udskrevet svaret. Så vil jeg studere det nærmere og prøve at få det
til at fungere.

Mvh
Børge Laursen

Fra : enkvinde

Dato : 04-04-08 00:04

> Hej Wilstrup
>
> Mange tak for dit detaljerede svar.
> Jeg har udskrevet svaret. Så vil jeg studere det nærmere og prøve at få
> [...]

Hej Børge

Inden du begynder at bestille websted med frontpages udgivelser og andet
sjovt, så lad mig blot tilføje, at det ikke er nødvendigt. Du kan med
Frontpages vælge at udgive dine sider med den indbyggede FTP. Faktisk
indeholder Frontpages hele 4 forskellige måde man kan uploade sine sider på.
Med frontpage extensions, med noget de kalder wap og så almindelig FTP og
endelig en sidste mulighed, som jeg ikke kan huske hvad hedder lige nu

Men det kan du jo selv studere nærmere. Når dit websted er åbent, så gå i
"filer" og vælg "udgiv websted"
Vær opmærksom på, at hvis du vælger at udgive med FP extensions, så skal din
udbyder understøtte det. Det behøves ikke, hvis du vælger at udgive med FTP,
men til gengæld dutter frontpages særlige herligheder, så som foto galleri,
tæller og gæstebog ikke.

Uploader du med FTP så KAN det også tænkes, at du skal slå passiv FTP til -
det afhænger af din udbyder. Det kan også tænkes, at du først skal opgive en
serveradresse hos din udbyder og dernæst dit domaine - sådan har jeg lige
skulle gøre det, da jeg skulle have hul igennem hos surftown på et nyt
domaine, som ikke bruger frontpages udvidelser.

Og endelig er det vigtigt, at du taster korrekt adgangskode og password ind.

God fornøjelse

Hilsen Eva
--
www.GiffenGaffenGuffen.dk