Det her har jeg godt nok aldrig set før...
Fra : Flozzy

Dato : 01-04-08 10:15

Hej

Fandt noget Delphi kode på Nettet med følgende løkke:

var i: integer;
Arr: array[1..10] of integer;
begin
for i := 1 to 10 do
Arr(.i.) := i; // Helt nyt for mig!!! Altså et punktum før og efter
i.
end;

Jeg har kun set andre bruge Arr[i]:= i;

Compileren ''æder'' den råt, og løkken funger, som den skal!

Nogen som kan give en forklaring på det? Er det en gammel Pascal syntax, som
er gjort kompatibel med vores ''moderne'' versioner?

Allerbedste hilsner
Flozzy

Fra : Carsten

Dato : 01-04-08 10:51

> er gjort kompatibel med vores ''moderne'' versioner?

I gamle dage da der kun var 127 karakterer i et karakterset var
[\]{|} erstattet af æøåÆØÅ på de danske maskiner (den jeg havde var en
Osborne 1 CP/M). Jeg brugte Compas Pascal lavet af Anders Hejlsberg.
Så det var det fint at man havde 2 måder at kunne skrive en array
angivelse på.
Jeg tror nu ikke at det har noget med danske bogstaver at gøre, men at
det bunder i den oprindelige pascal standard.

Carsten

Fra : Flozzy

Dato : 01-04-08 13:30

Hej Carsten