Tab i Saxo bank
Fra : Poul Nilson

Dato : 29-03-08 14:48

Jeg har til min store skræk opdaget at der er trukket 30.090 kr fra min
konto i Saxobank. Det eneste aktiver jeg har er aktier i "ds torm" de har
tabt 10.000 kr.

For cirka 10 dage siden handlede jeg futures i Guld. For at sikre mig imod
at der ikke kom nogen kedelige ekstra regninger så jeg ringede ind og
spurgte dem om handlen var endelig. Det jeg spurgte om var om der kom nogen
ekstra regninger efter at jeg havde solgt de her futures, og rådgiveren i
banken sagde at det var der ikke. Nu er det sådan at samtaler bliver båndet
i banken. Er der nogen chancer for at Banken evt kan holdes ansvarlig for
forkert rådgivning.

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-03-08 15:13

Poul Nilson wrote:

> [...]
> samtaler bliver båndet i banken. Er der nogen chancer for at Banken evt
> kan holdes ansvarlig for forkert rådgivning.

Lad mig spørge dumt: er du klar over hvad en futures kontrakt er?

Jeg kan ikke udtale mig om eventuelt rådgiveransvar, men futures er
baseret på mark-to-market. Hvis du har solgt en guldfutures, og
guldprisen stiger, skal du betale differencen til din modpart i futures
kontrakten (via et clearinghouse). Den enes gevinst er den andens tab.

Ved indgåelse af futureskontrakten har du formentlig betalt en provision
til Saxo Bank og måske en initial sikkerhedsstillelse til futures
clearinghouse.

--
Jesper Lund

Fra : Poul Nilson

Dato : 29-03-08 16:46

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse
> Poul Nilson wrote:
>

> Lad mig spørge dumt: er du klar over hvad en futures kontrakt er?

Nej det ved jeg ikke, jeg ved blot at jeg har købt og solgt 13 gold futures
på Globex New york. Jeg købte og da prisen steg solgte jeg dem ligesom en
aktie. Det stoppede dog da jeg mistede det hele igen ved et kursfald og
tabte et par tusinde kr. Men som nævnt ringede jeg til banken allerførst og
spurgte om der kunne komme nogle ekstra regninger bagefter og det benægtede
han helt kategorisk, jeg mener som investeringsrådgiver burde han vel
fortælle mig óm alle risci når jeg nu ringer og spørger!!.

> [...]
>

> Ved indgåelse af futureskontrakten har du formentlig betalt en provision
> til Saxo Bank og måske en initial sikkerhedsstillelse til futures

Ja der var et gebyr på 10 $. Men 30.000kr det er jo omkr 600$ pr futures det
lyder ret voldsomt i mine ører. på min konto står beløbet opført som
"Transactions not booked -30.090,00 kr"

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-03-08 17:25

Poul Nilson wrote:

> Nej det ved jeg ikke jeg ved blot at jeg har købt og solgt 13 gold
> futures på Globex New york.

Det er ikke for at være bagklog, men det er ualmindeligt dumt efter min
mening at investere i produkter som man ikke forstår. "Greed is good",
men det forudsætter at man forstår hvad det er man laver.

> Ja der var et gebyr på 10 $. Men 30.000kr det er jo omkr 600$ pr futures
> det lyder ret voldsomt i mine ører. på min konto står beløbet opført som
> "Transactions not booked -30.090,00 kr"

Hver kontrakt er på 100 oz (ounce) guld, dvs. 600$ per kontrakt svarer
til at guldprisen har ændret sig md 6$ per oz. Som du kan se her er det
en meget sædvanlig prisændring på daglig basis (under 1% af guldprisen)
<http://goldprice.org/>

Dit problem er nok at du har købt/solgt langt mere guld end du tror (1300
oz ved 13 kontrakter!!), og guld er et meget volatilt produkt. Det
"lækre" ved futures markedet er at man kan få en stor eksponering uden at
skulle have særligt mange penge op ad lommen... til at starte med.
Regningerne kan til gengæld komme med stor hast, hvis prisen bevæger sig
i den forkerte retning. Hvis du køber en aktie, kan du trods alt kun tabe
de penge som du har givet for aktien.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-03-08 18:53

Poul Nilson wrote:

> Det lyder meget rigitigt som du siger det her, men det ændrer jo ikke
> ved den kendsgerning at investerings-rådigiveren forklarede mig at der
> ikke ville komme nogen uventede efter-regninger!!.

RÃ¥dgiveransvaret vil jeg, som sagt, ikke kommentere (efter MIFID er det
blevet en kompliceret sag, og jeg er ikke jurist).

> Den anden ting (som
> jeg måske har misforstået) er at jeg har solgt futueren igen til en
> pris, hvordan skulle jeg så kunne hænge på en pris ændring efter at jeg
> har solgt kontrakten, men det er måske der jeg har lavet en brøler.

Med futures kontrakter kan du sælge værdipapirer (eller ædelmetaller,
olie, svinekød, eller whatever) som du ikke ejer. Det er en af fiduserne.
Du har hele tiden en åben eksponering (netto), som kan være positiv eller
negativ (hvis den ikke er nul). Hvis din nettoeksponering er positiv
(negativ), tjener du penge når prisen stiger (falder).

Hvis du eksempelvis køber 10 guld futures og derefter sælger 10 guld
futures i samme kontrakt (udløbsmåned), er din nettoeksponering 0, og din
indtjening påvirkes ikke af fremtidige prisændringer. På dagen for den
sidste handel vil der være en regulering, men derefter stopper det. Du er
nødt til at kigge på dit samlede handelsmønster, hvis du vil forstå
reguleringerne.

Generelt er kontraktstørrelserne på futures markederne beregnet på
professionelle investorer, dvs. de er for "store" til den almindelige
private investor. 30000 kr. for hvad der er et minimalt prisudsving på
guldprisen, er formentlig mere volatilitet end hvad den typiske private
investor synes er sjovt. Og det var for "blot" 10 kontrakter, hvilket
ikke lyder af meget, men det er det altså.

--
Jesper Lund

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 30-03-08 00:27

"Poul Nilson" <dublir@gh.dk> skrev:

> Jeg har til min store skræk opdaget at der er trukket 30.090 kr
> fra min konto i Saxobank. Det eneste aktiver jeg har er aktier i
> "ds torm" de har tabt 10.000 kr.

Spørgsmålet er om der er tale om en fejl. Der er tilsyneladende
flere der har problemer med Saxo her i weekenden.

http://www.euroinvestor.dk/Debat/debat.aspx?Listno=2&Topicno=163130&msgno=1

Ikke specielt betryggende må man sige.

--
Morten http://miljokemi.dk