Skal man betale lånet af?
Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 09:37

I dag har jeg følgende lån.

- Et bil lån på en ny bil, hvor jeg skylder 85.000 kr, til en fast rente på
6,1 % ÅOP

- Et boligX lån til 970.000 afdragsfrit (lidt over 3 år endnu), Flex med
loft på 4,5%

- Ikke noget banklån.

Har så fået sparret lidt tæt på de 100.000 kr sammen, som jeg har stående på
en 4,5% konto ved BRF
Men hvad er klogst? Skal jeg betale mit billån af? Lad pengende stå?
Invistere i nogle aktier, eller obligationer - til det skal der siges at jeg
intet ved om, hvad eller hvordan så noget fungere.

Mvh
Kim

Fra : alexbo

Dato : 24-03-08 10:33

"Kim Sørensen" skrev ...

> [...]

> Invistere i nogle aktier, eller obligationer - til det skal der siges at
> jeg intet ved om, hvad eller hvordan så noget fungere.

Hvad der er klogest kommer an på hvad fremtiden bringer, lige her og nu vil
det klogeste være at betale billånet
Det vil være en sikker og klog beslutning.
Men forskellen på mellem hvad du giver og betaler i rente er ikke ret stor
1,6 %, og din opsparing giver en buffer mod uventede store udgifter.
Det er jo ikke sikkert du senere kan låne til den rente, hvis du efter at
have betalt lånet ud, skal bruge en større sum.
Desuden er der en mulighed for at indlånsrenten stiger så du ligefrem kan få
mere i indlån end du giver på dit lån.

En anden mulighed er at købe aktier for pengene og håbe på at indtægten fra
aktierne bliver større end de 6,1 %, men det er en yderst usikker løsning,
som jeg ikke vil kalde klog, men den kan være givtig.
Men principelt betyder det at du investerer for lånte penge, det er ikke
klogt.

Betal lånet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 24-03-08 16:57

> [...]

Kim> nogle aktier, eller obligationer - til det skal der siges at
Kim> jeg intet ved om, hvad eller hvordan så noget fungere.

Betal billånet af. Det ville jeg gøre uden at tøve.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 17:19

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> wrote in message

> Betal billånet af. Det ville jeg gøre uden at tøve.

Tak for svarende.
Var selv det som jeg mente var det klogste.
Jeg står ikke liige og skal bruge penge i den nærmeste fremtid, ihvertfald
ikke noget som jeg ved af. - Men da jeg ikke er en haj til obligationer
eller aktier, så kunne det være der var en lige så god, og sikker metode at
invistere de 100.000 kr, som at betale bilen af.

/Kim

Fra : Peter [5260]

Dato : 03-04-08 02:50

On 24 Mar., 10:37, "Kim Sørensen" <none-no-spam-ask-for-mail> wrote:

> [...]
> Invistere i nogle aktier, eller obligationer - til det skal der siges at jeg
> intet ved om, hvad eller hvordan så noget fungere.

Jeg ville også indfri billånet med det samme.
Da du derved mindsker din likviditet med ca. 85.000, bør du fremover
vælge at gemme den sparede ydelse fra billånet.
Sætter du ydelsen til side på din opsparing, vil du rimeligt hurtigt
nå op på "fuld likviditet" igen, typisk efter 3-4 år (det afhænger
naturligvis af, hvor meget du i dag yder på billånet).

Mvh
Peter
www.pointfigure.dk