Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Blåstemplet obligation?
Fra : Lars

Dato : 24-03-08 12:49

Hej!

En google søgning på "blåstemplet obligation" giver noget i retning af...

"Obligation, som på udstedelsestidspunktet har en nominel rente, som ikke er
mindre end den til enhver tid gældende mindsterente"

Så mine spørgsmål er:

a) Hvor finder man den gældende mindste rente?
b) Kan man automatisk være sikker på, at alle obligationer med en nominel
rente mindre end mindsterenten er sorte? Hvis ikke det er tilfældet, findes
der så en nem måde at checke om en obligation er blå eller sort ud fra
fondskoden?

m.v.h Lars

Fra : Joakim

Dato : 24-03-08 13:46

"Lars" <a.b.c@a.c.b> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre end den til enhver tid gældende mindsterente"
>
> Så mine spørgsmål er:
>
> a) Hvor finder man den gældende mindste rente?

OMX, Den Nordiske Børs, København , 1 halvår 2008 = 4 pct.

> b) Kan man automatisk være sikker på, at alle obligationer med en
> nominel
> rente mindre end mindsterenten er sorte?

Nej. Den nominelle rente på udstedelsestidspunktet er afgørende.

Hvis ikke det er tilfældet, findes
> der så en nem måde at checke om en obligation er blå eller sort
> ud fra
> fondskoden?

Det skal fremgå i den officielle kursliste om en obligation er
sortstemplet. En gang sortstemplet altid sortstemplet.

Fra : Joakim

Dato : 24-03-08 13:51

Fra : Lars

Dato : 24-03-08 15:50

Hej!

<snip>

> Det skal fremgå i den officielle kursliste om en obligation er
> sortstemplet. En gang sortstemplet altid sortstemplet.
<snip>

Tak for svaret.

Hvor kan jeg finde den officielle kursliste? Søgninger via f.eks Københavns
fondsbørs giver diverse lister, men jeg synes ikke at der klart står om en
given obligation er blå- eller sortstemplet.

m.v.h Lars

Fra : Joakim

Dato : 24-03-08 16:34

> [...]
> fondsbørs giver diverse lister, men jeg synes ikke at der klart
> står om en
> given obligation er blå- eller sortstemplet.

I dagbladet Børsens kursliste er de blåstemplede obligationer
angivet med en blank firkant og de sortstemplede med en sort
firkant, (frit fra hukommelsen).

Blot til din orientering, så er det ganske få obligationer som er
sortstemplede.