Optælling af mange mønter
Fra : Rune Vestergaard

Dato : 24-03-08 12:40

Jeg har en bøtte stående med en masse danske småpenge (ca 3-4 kg i 1, 2, 5,
10 og 20 kr)

Da jeg har nykredit bank, kan jeg ikke få dem talt op der. De er jo
pengeløse.

Kan jeg gå ind i en tilfældig bank og få dem talt op, eller vil alle kræve
at man er kunde hos dem?

Har alle alm. banker de der tællemaskiner, man bare smider mønterne i,
stående?

mvh
Rune

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 12:44

"Rune Vestergaard" <runev@REMOVErunev.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at man er kunde hos dem?
>
> Har alle alm. banker de der tællemaskiner, man bare smider mønterne i,

Jeg har ikke et generelt svar, men mange banker tilbyder denne service
gratis for bankens kunder, men mod et gebyr på ca. kr. 23,- -30,- for
øvrige.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-03-08 13:26

Rune Vestergaard wrote:
> Jeg har en bøtte stående med en masse danske småpenge (ca 3-4 kg i 1, 2, 5,
> 10 og 20 kr)
>
> Da jeg har nykredit bank, kan jeg ikke få dem talt op der. De er jo
> pengeløse.

Har du spurgt?

> Kan jeg gå ind i en tilfældig bank og få dem talt op, eller vil alle kræve
> at man er kunde hos dem?
>
> Har alle alm. banker de der tællemaskiner, man bare smider mønterne i,
> stående?

Danske Bank har en, i alle de filialer jeg har været i gennem årene. Det
koster dog et gebyr for ikke-kunder, på såvidt jeg husker 25-30 kroner
pr tusinde kroner. For kunder er det gratis, i hvert fald ved mindre beløb.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-03-08 16:02

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> pr tusinde kroner. For kunder er det gratis, i hvert fald ved mindre beløb.

Alternativt kan pengene måske bruges i en Fakta-butik. Min Fakta, på
Amagerbrogade, har for nylig fået installeret et mønttælleapparat ved
kasseapparatet, så nu betaler jeg altid med småpenge når jeg handler
der. Som regel ved jeg hvad jeg skal have, og så har jeg lige penge med,
som jeg har optalt hjemmefra.

Jeg ved dog ikke om alle Faktabutikker har fået sådan en dims installeret.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-03-08 23:15

Rune Vestergaard skrev den 24-03-2008 12:39:
> [...]
> at man er kunde hos dem?
>
> Har alle alm. banker de der tællemaskiner, man bare smider mønterne i,

Fakta'er er begyndt (i hvert fald her i kbh) at have tællemaskiner som
man smider sine mønter i, når man skal betale for sine varer.

Gad vide om Møntlovens begrænsning om ingen er forpligtet til at modtage
mere end 25 enheder af hver mønt stadig gælder, når man har
tællemaskiner som modtagesystem.
(møntloven §4 stk 3).

Bemærk: man må gerne tage imod flere end 25 enheder, men man er ikke
forpligtet.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til