Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
køb af fast ejendom, lån osv.
Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 20-03-08 09:02

Hej,

i den nærmeste fremtid står kæresten og jeg for at skulle investere i fast
ejendom i form af et hus... I morgen onsdag har vi så møde med banken for at
høre hvad de kan tilbyde af lån osv. i forhold til det budget vi har...

men hvor "starter" man - og hvad skal man være opmærksom på?
tænkte på om nogen her i gruppen kunne øse ud af deres viden mht. lån,
lånetyper, hus osv. osv.?

på forhånd tak.

Rasmus

Fra : K_N

Dato : 20-03-08 09:10

Start dog med at opstille et budget med ALLE udgifter og indtægter - så skal
banken såmænd nok beregne, hvad det maksimale beløb I kan købe hus for måtte
være - i hvert fald hvis I skal være kunde i DEN bank. Lad evt. flere banker
lave beregningen.
Når I har det tal er det på tide at gå ud og se på om I kan finde noget
brugbart inden for rammen på markedet. Det er først da, i behøver at tænke
på låntyper, låneperioder etc.

Knud

Fra : Ole C

Dato : 20-03-08 10:12

Rasmus M. Jensen skrev blandt andet:

> [...]
> men hvor "starter" man - og hvad skal man være opmærksom på?
> tænkte på om nogen her i gruppen kunne øse ud af deres viden mht. lån,

Her i gruppen kan I få en masse mere eller mindre gode råd, men ikke en
vejledning som I bagefter kan drage nogle til ansvar for.
Så når banken har givet jer et overblik over hvad I har råd til, ville
det være en god idé at kontakte den advokat som i den sidste ende skal
hjælpe jer med at "berigtige" handelen - altså skrive skødet. Han kan
hjælpe jer med gode råd, så I undgår de værste fejltagelser - for
eksempel at underskrive en slutseddel på drømmehuset uden at han har
været med på råd....

--
vh
Ole C

Fra : nvm

Dato : 20-03-08 19:32

http://www.boligejer.dk/

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 21-03-08 22:00

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> men hvor "starter" man - og hvad skal man være opmærksom på?

Banken er måske lidt for optimistisk med hensyn til rådighedsbeløb - I min
bank siger de 3500 per voksen + 1500 per barn per måned efter alle faste
udgifter er betalt. Det ville jeg synes er lidt i underkanten - men folk er
forskellige.

En anden ting er at man skal regne med at renten stiger selvom alle bankerne
lige p.t. vædder den anden vej. Så et fastforrentet lån er det bedste, efter
*min* mening.

Fra : Leonard

Dato : 21-03-08 22:03

On Fri, 21 Mar 2008 22:00:16 +0100, Frithiof Andreas Jensen wrote:

> En anden ting er at man skal regne med at renten stiger selvom alle bankerne
> lige p.t. vædder den anden vej. Så et fastforrentet lån er det bedste, efter
> *min* mening.

Det er jo altså muligt at lægge lånet om hvis det virkeligt bliver dyrt
at sidde med et flexlån. Og der skal da noget til før den korte rente
når over 6%, ligenu er tendensen jo at renten sættes ned for at redde
omsætningen.

--
Leonard
Fejltagelser er indgangen til opdagelser.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-03-08 23:02

Den 21-03-08 22.02 skrev Leonard følgende:

> Og der skal da noget til før den korte rente
> når over 6%, ligenu er tendensen jo at renten sættes ned for at redde
> omsætningen.

"Redde omsætningen"?

Egentlig er det sjovt, som nogle bankfolk og andre "eksperter" taler om
rentenedsættelser i EU for at undgå reccession. De kan umuligt være
uvidende om, at den europæiske centralbank netop ikke skal tage hensyn
til den slags. Centralbankens vigtigste opgave er derimod at holde styr
på inflationen, og den ligger i øjeblikket over det acceptable niveau.

Og så er det, man spørger sig selv, hvordan holder man inflationen nede?
Man sætter renten OP.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lyt til og optag fra netradioer med Screamer Radio.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-03-08 18:10

> [...]
> I min bank siger de 3500 per voksen + 1500 per barn per måned efter
> alle faste udgifter er betalt. Det ville jeg synes er lidt i

ja - der blev vi noget overrasket for da vi kom i banken med vores budget
rullede de med øjnene da de så vores rådighedsbeløb... 5500 + 1000 kr. til
opsparing hver måned...

deet kunne man sleet ikke leve for pr. måned 2 voksne + 1 barn... trods det
klarer vi os da fint for omkring 4000 kr. nu, men på deres råd satte vi
rådighedsbeløbet til 10500 kr. pr. md.

men nu må vi se... vi kunne dog stadig godt tænke os at finde ud af lidt
mere om de mange forskellige lån-typer inden vi skal høre i banken hvad det
eneste rigtige er...

Rasmus

Fra : Ole C

Dato : 25-03-08 19:52

> [...]

> trods det klarer vi os da fint for omkring 4000 kr. nu, men på deres
> råd satte vi rådighedsbeløbet til 10500 kr. pr. md.

Dårlig bank(rådgiver).
Et ordentligt sted tager man udgangspunkt i hvad folks forbrug rent
faktisk er.

> men nu må vi se... vi kunne dog stadig godt tænke os at finde ud af
> lidt mere om de mange forskellige lån-typer inden vi skal høre i
> banken hvad det eneste rigtige er...

Og I har tidligere fået et link til boligejer.dk, hvor I kan fåe en del
råd.
Jeg minder om mit tidligere råd om at henvende jer til en boligadvokat,
som bør kunne give jer de bedste råd, når han har hørt hvordan I stiller
jer til de forskellige muligheder.
For I går vel ikke med idéer om at spare advokaten væk? Det er i givet
fald de dummeste penge at spare.....

--
vh
Ole C

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 25-03-08 21:32

Ole C wrote:

> Dårlig bank(rådgiver).
> Et ordentligt sted tager man udgangspunkt i hvad folks forbrug rent
> faktisk er.

hrm ... de sagde bare at det var et typisk forbrug - på den anden side er
det jo interessant nok at se hvor meget vi rent faktisk kan låne med det
rådighedsbeløb... kan vi nu låne det vil har behov for er det hele jo
fint...
vores behov vil med garanti ikke ligge over 2.300.000 kr. (helst nogle
hundredetusind lavere)

> Og I har tidligere fået et link til boligejer.dk, hvor I kan fåe en
> del råd.
jaja... skal nok få kigget på siden...

> [...]
> hvordan I stiller jer til de forskellige muligheder.
> For I går vel ikke med idéer om at spare advokaten væk? Det er i givet
vi vil ikke spare penge til advokat og/eller byggesagkyndig... jeg er helt
enig i at det er ret dumme penge at spare - jeg har bare lige svært ved at
se hvad advokaten har at gøre med lånetyper osv.??

Rasmus

Fra : Ole C

Dato : 25-03-08 22:08

> [...]

> helt enig i at det er ret dumme penge at spare - jeg har bare lige
> svært ved at se hvad advokaten har at gøre med lånetyper osv.??

En boligadvokat er ikke bare en der skriver et skøde - det kan
damefrisøren henne på hjørnet gøre - hvorimod advokaten kan rådgive med
hele boligsagen. Han kan fortælle jer hvilke lånetyper der er - og
fordele og ulemper ved hver især set i forhold til jeres behov. Husk at
han ikke har et pengeprodukt at sælge.
Banker har derimod efterhånden udviklet sig til de rene supermarkeder,
hvor man ikke skal regne med nogen form for neutral rådgivning, men
risikerer at have har viklet sig ind i både diverse
finansieringsordninger plus forsikring- og pensionsordninger inden man
har set sig om. Altsammen fordi bank"rådgiveren" så scorer point og
dermed styrker sin karriere og løn.

--
vh
Ole C

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-03-08 22:58

> Dårlig bank(rådgiver).
> Et ordentligt sted tager man udgangspunkt i hvad folks forbrug rent
> faktisk er.

Når man lever for 5.500 kr med et barn, så er der noget, man ikke køber
eller køber billigt. Det kan være tøj, hvidevarer, rejser, medicin,
vedligeholdelse af indbo og hus osv osv. Det skal der jo tages højde for når
man køber hus - f.eks. skal man selv købe hvidevarer med nogle års
mellemrum, der er almindelige vedligeholdelse og der er de ekstra ting, der
altid løber på. Et barn er jo også et vidt begreb. Arver man pt tøj til
babyen, eller skal man ud og købe mærkevarer en gang i mellem? Hvad med
fritidsinteresser for både barn og voksne? Hvad med et eller to børn mere?
Der er ikke plads til meget med det rådighedsbeløb, og det ved bankfolk jo
godt.
Der er mange grunde til at et rådighedsbeløb er rigeligt eller tilpas i den
nuværende situation, men når man køber hus, er man nødt til at have lidt
større overblik på - huset kan ikke bare sælges fordi vaskemaskinen går i
stykker (og det gør den lige nøjagtig den måned, hvor alle forsikringerne
forfalder )

> For I går vel ikke med idéer om at spare advokaten væk? Det er i givet
> fald de dummeste penge at spare.....

Meget enig.

Mvh Maria

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 27-03-08 13:28

Rasmus M. Jensen wrote:
> Hej,

så har vi været i tre forskellige banker og deres "tilbud" går fra 1.900.000
kr. til 2.200.000 kr.
de vil alle tre gerne "sælge" et afdragsfrit kreditforeningslån så vi først
kan afdrage banklånet - men er det nu reelt så fordelagtigt som bankerne
siger??
på banklånet er renten (uden at vi har forhandlet om det) 7,15, 7,75, 8,75 -
skal vi bare tage den bank der tilbyder laveste rente der eller er der andre
ting vi skal tage højde for...
alle former for gebyrer osv. regner jeg med at der også skal forhandles
om...

umiddelbart hælder vi mest til et fastforrentet lån og ikke så meget
"fikumdik"...

Rasmus

Fra : K_N

Dato : 27-03-08 13:55

Find nu huset som matcher Jeres ramme og Jeres behov - så kan I jo tage
lånedetaljerne senere. Det er et marked, hvor alting ændrer sig lynhurtigt,
så det lån, som er godt i dag er aht. i morgen.
HUSK DOG -ingen underskrifter på slutsedler og lignende før advokat,
byggekyndig og bankrådgiver har sagt ok.

Fra : Peter [5260]

Dato : 03-04-08 03:11

On 20 Mar., 10:01, "Rasmus M. Jensen" <rmje03flaff...@kom.aau.dk>
wrote:
> [...]
>
> men hvor "starter" man - og hvad skal man være opmærksom på?
> tænkte på om nogen her i gruppen kunne øse ud af deres viden mht. lån,

Hej Rasmus,

Jeg er meget enig med de andre skribenter mht. advokat m.m.
At eje sit eget hus giver altid ekstra omkostninger, f.eks. i form af
udgifter til vedligeholdelse og reparation.
Det er derfor vigtigst, at I finder det hus, der passer til jeres liv
de næste 5-10-20-40 år.
Den største omkostning er som regel at flytte (sælge + købe hus), så I
skal se lidt ud i fremtiden (afstand til arbejdsplads, flere børn
osv).

Da vi sidst købte hus omkring 2002/2003 valgte vi et afdragsfrit lån.
De sparede afdrag har vi så brugt til at nedbringe sælgerpantebrevet/
banklånet, så det er indfriet efter 6-7 år, i stedet for oprindeligt
27 år.
De sparede afdrag kan også bruges til pensionsopsparing, men det
afhænger meget af jeres skattemæssige status.
Lad jer ikke "narre" af en smart banksælger til at afsætte de sparede
afdrag til forbrug - jeres økonomi skal p.t. kunne bære et
fastforrentet 30-årigt lån på 5% uden afdragsfrihed.

Mvh
Peter
www.pointfigure.dk