ApS forklaring
Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-03-08 05:43

Hey

Når man går fra enkeltmandsvirksomhed til ApS samt holdingselskab som
eneejer af begge, er der jo en del forskelle.

F.eks. at man nu skal betale løn til sig selv, ikke bare kan trække penge ud
som ved enkeltmandsvirksomhed og der er jo nok også nogle flere ting der
adskiller sig (i den daglige hverdag, vel at mærke)

Men hvilke ting oplevel man tydeligst?
Jeg leder nok efter en forklaring af de mest markante forskelle i den givne
situation. Nogen der har et link eller kan forklare mig det i stikordsform?

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-03-08 07:54

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message

> Men hvilke ting oplevel man tydeligst?

Det afhænger selvfølgelig af din virksomhed og hvordan du driver
enkeltmandsvirksomheden i dag. Men her er et par elementer:

1) ApS stiller større krav til revidering af regnskab
2) ApS stiller krav til vandtætte skotter ift. din privatøkonomi
3) Med et ApS vil evt. leverandører måske kreditvurdere dig anderledes
4) Kunder vil måske også vurdere dig anderledes som leverandør, da der er
begrænset hæftelse
5) Konkurrenter kan se din økonomi efter i sømmene, da dine regnskaber er
off. tilgængelige.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-03-08 16:50

> 5) Konkurrenter kan se din økonomi efter i sømmene, da dine regnskaber er
> off. tilgængelige.

Ja, det er faktisk en god pointe!
Men nogle ApS'er har da ikke offentligtgjorte tal?

Er der ikke noget med at kan man argumentere for at tallene netop vil blive
brugt i en for virksomheden negativ havende effekt så kan de skjules?

Hørte også noget med at hvis man var en "gruppe", f.eks. Lego Gruppen, så
var de automatisk skjulte (men den lyder nu noget far fetched

Tak for svaret. Det var meget hjælpende!

Fra : alexbo

Dato : 28-03-08 09:50

"Jens Thomsen" skrev

> Men hvilke ting oplevel man tydeligst?
> Jeg leder nok efter en forklaring af de mest markante forskelle i den
> givne situation. Nogen der har et link eller kan forklare mig det i
> stikordsform?

Jeg tror man først og fremmest vil opleve en stor mistillid fra omverdenen,
at gå fra en virksomhedsform som ejeren står personligt bag, til en
konstruktion hvis formål alene er at adskille ejer og firma, oven i købet
med en dobbelt konstruktion en ren platuglekonstruktion.

For øvrigt er du ikke ejer af både holding og Aps, du ejer holdingselskabet
og holdingselskabet ejer anparterne i Aps'et.
Det er det der er hele ideen i et holdingselskab.
Er du i stand til at forklare hvad fordel der er ved at et holdingselskab
ejer Aps'et frem for du selv.

Jeg synes dit spørgsmål er en smule barnagtigt, jeg vil foreslå at du tænker
dig grundigt om, inden du kaster dig ud i erhvervslivet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 28-03-08 10:28

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> Er du i stand til at forklare hvad fordel der er ved at et holdingselskab
> ejer Aps'et frem for du selv.

Overskud kan placeres i holdingselskabet og trækkes ud til privat forbrug
efter behov (minimering af topskat), samtidig med at kreditorerne kun kan få
fat i et mindre beløb, da ApS'et ikke ligger inde med så store værdier.

Det er en ret almindelig konstruktion med netop det formål. Som leverandør
til sådan et ApS bør man være ekstra på vagt, hvad sagen fra DR1 i den
forløbne uge også viste.

> Jeg synes dit spørgsmål er en smule barnagtigt, jeg vil foreslå at du
> tænker dig grundigt om, inden du kaster dig ud i erhvervslivet.

Mærkelig kommentar....

Fra : Allan Soerensen

Dato : 28-03-08 11:00

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> Overskud kan placeres i holdingselskabet og trækkes ud til privat forbrug
> efter behov (minimering af topskat),

Kan man også opnå ved blot at anvende virksomhedsskatteordningen.

Fra : Jens Thomsen

Dato : 28-03-08 16:58

> [...]
> at gå fra en virksomhedsform som ejeren står personligt bag, til en
> konstruktion hvis formål alene er at adskille ejer og firma,

Det kan godt være der er nogen der tænker sådan.
Men ved alle automatisk at virksomheden tiligere har været en
enkeltmandvirksomhed?
Og er det et problem i praksis?

> oven i købet med en dobbelt konstruktion en ren platuglekonstruktion.

Hvori består det store problem?
Det er da fuldt ud lovligt at have et moderselskab som brancher ud?
Den må du lige forklare yderligere

> Er du i stand til at forklare hvad fordel der er ved at et holdingselskab
> ejer Aps'et frem for du selv.

Det har Uffe så fint gjort, men måske det var noget andet du var ude efter?

> Jeg synes dit spørgsmål er en smule barnagtigt,

Er alle spørgsmål herinde ikke barnagtige fordi man i sagens natur ikke er
ekspert når man bliver nødt til at spørge herinde?

> jeg vil foreslå at du tænker dig grundigt om, inden du kaster dig ud i
> erhvervslivet.

Er man ikke i erhvervslivet hvis man har en enkeltmandsvirksomhed?

Jeg forstår nok ikke helt formålet med dit indlæg. Det virker følelsesladet
hvilket jeg ikke kan få til at hænge sammen i omkring erhvervsspørgsmål?

Fra : alexbo

Dato : 28-03-08 20:02

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev

> Det kan godt være der er nogen der tænker sådan.
> Men ved alle automatisk at virksomheden tidligere har været en
> enkeltmandvirksomhed?
Nej, de fleste er ligeglade, det er kun dem der kan få penge i klemme, der
undersøger sådan noget.

> Og er det et problem i praksis?
Det afhænger af om man er afhængig af andres penge, skal man have større
kredit bliver det svært, kreditorerne kan jo se at der er gjort alt muligt
for at forhindre dem i at få deres penge.

> Hvori består det store problem?
> Det er da fuldt ud lovligt at have et moderselskab som brancher ud?
> Den må du lige forklare yderligere
Din smiley siger det hele.

> Jeg forstår nok ikke helt formålet med dit indlæg. Det virker
> følelsesladet hvilket jeg ikke kan få til at hænge sammen i omkring
> erhvervsspørgsmål?

Formålet er at få dig til at tænke dig om, jeg ser dit spørgsmål i samme lys
som alle de der spørger efter selskabskonstruktioner der indebærer
udenlandske moderselskaber, udlejning af egen arbejdskraft til dette selskab
der så sælger denne arbejdskraft til et dansk aps.
Det er noget pjat, det samme er at skifte en lille enkeltmandsvirksomhed til
et firmaimperium.

Hvis du vil skifte til Aps så gør det, skulle det udvikle sig til en større
affære, med mange store entrepriser af forskellig art, kan du overveje om
noget skal skilles fra, eller gemmes i et holding, for at forhindre at et
stort usundt projeky trækker alle de sunde med i faldet.

mvh
Alex Christensen

Fra : nvm

Dato : 29-03-08 08:52