Grafikkort med tv-out/s-vhs i god kvali
Fra : Michael Hansen

Dato : 20-03-08 23:18

Hej

Jeg har intet forstand på grafikkort eller andet hardware, så jeg
behøver lidt råd. Jeg er på udkig efter et grafikkort (helst til min
bærbare), så jeg f.eks. kan afspille en dv-avi-fil fra den bærbare
gennem et S-vhs kabel til et gammeldags tv, og uden at kvaliteten bliver
værre end almindelig dvd-afspilning.

Jeg har i øjeblikket S-vhs udgang på både min bærbare og min stationære,
men kvaliteten af det der kommer ud er ikke tilfredsstillende.

Fidusen skulle være, at når jeg har lange hjemmevideooptagelser (ofte
flere timer), så er det svært at få ned på en dvd, uden at ødelægge
kvaliteten. Derfor tænkte jeg, at jeg istedet kunne afspille den
avi-fil, som min samlede film er, direkte fra computeren og til tv'et.
Dette giver jo næsten uendelig mulighed for længden uden kvalitetstab -
og hvis filmen ligger på den bærbare, er det jo næsten ligeså nemt at
slæbe med, som 3-4 dvd'er.

Derfor er jeg på jagt efter et grafikkort, der kan afspille direkte via
s-vhs til TV'et, uden at man opdager det kommer fra computeren.

Yderligere vil jeg også spørge om sådan et grafikkort med tv-out kan
håndtere 16:9 format? Mine hjemmevideofilm er i 16:9, og det kunne være
rart, at man ikke var nødt til at smadre billedet yderligere, ved at
skulle zoome ind på et 4:3 billede med sorte bjælker foroven og forneden.

Mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 16:15

> [...]
> rart, at man ikke var nødt til at smadre billedet yderligere, ved at
> skulle zoome ind på et 4:3 billede med sorte bjælker foroven og forneden.

Inden man svarer på alt det her, hvilken bærbar har du og hvilken model er
det.

kimila

Fra : Michael Hansen

Dato : 21-03-08 17:35

kimila wrote:
> Inden man svarer på alt det her, hvilken bærbar har du og hvilken model er
> det.

Ups, sorry. Det er en HP Pavilion Entertainment dv6000, dv6345eu. Der
fulgte Vista med, men jeg har istedet installet XP Home edition.

Mvh
Michael

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-03-08 15:49

"Michael Hansen" <michael@FJERNDETTEgoej.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har i øjeblikket S-vhs udgang på både min bærbare og min stationære,
> men kvaliteten af det der kommer ud er ikke tilfredsstillende.

Du kan ikke skifte grafikkort i din bærbare. Det var vist asus der på et
eller andet tidspunkt kom med en slags ekstern bay til grafikkort via
express card, men jeg har aldrig stødt på det i praksis.
Læs eventuelt om produktet her:
http://dk.asus.com/news_show.aspx?id=5400

Kan selvfølgelig være at der er sket noget andet på markedet jeg har
overset.

Hvis du kan nøjes med et til din stationære, er det vist normalt et ATI
HD2600Pro der anbefales til at se films med.

Bjarne K.