Hvor hurtigt må en lovlig scooter 30
Fra : Snakee

Dato : 27-03-08 00:25

Hej gruppe.

Hvor hurtigt må en lovlig scooter 30 køre.

Det kan godt være det lyder som et åndsvagt spørgsmål men nu ligger
landet sådan at langt de fleste scooter 30ere kan køre et stykke over de
30. F.eks. kan vores Gilera runner 30 køre små 40-45 km/t og dertil skal
jo også lægges den fart man kan opnå med fuld gas ned ad bakke. Nok en
del mere. Men hvad siger loven her. Må man presse sin maskine til at
køre så meget den kan bare den er lovlig og umodificeret eller hvad,
eller er der en øvre grænse. Jeg har hele tiden troet og gået ud fra at
de måtte køre 30 und nich weiter men er pludselig kommet i tvivl.

Snakee

--
Mailadressen jeg har i mine beskeder virker uden at man fjerner noget
men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare

Fra : OZ3BTO

Dato : 27-03-08 00:51

"Snakee" <blopper@trashmail.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> men den skifter jævnligt. Sendes der besked via mail vil jeg svare
> tilbage med min rigtige adresse med en kopi af beskeden. Ved første spam

Den må sjov max køre 30kmt + lidt speedo fejlvisning hvist 7%

Du er sikker på at runneren ikke bare viser forkert på speedo ?

Jeg havde en typhoon 45er også ganske lovlig (ihvertfald på turen hjem) den
viste knapt 55 på speedo men 46kmt på GPS

Erik

Fra : Hagar

Dato : 27-03-08 11:21

> [...]
> den
> viste knapt 55 på speedo men 46kmt på GPS

Det er typisk på alle scooter køretøjer, om det er 30 eller 45 scooter at
der vises 10 km/t for meget på klokken, men derfor må man ikke overskride
grænsen på enten 30 eller 45 km/t af den grund, altså på klokken 40 eller 55
km/t

Hagar

Fra : Henning Lund

Dato : 27-03-08 17:21

Hagar tastede:

> [...]
> må man
> ikke overskride grænsen på enten 30 eller 45 km/t af den grund,

Piaggio NRG er storslemme, jeg kan smække mit speedometer i bund
ved ca 7000 omdr. Den har godt 20 km/t i fejlvisning.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Hagar

Dato : 27-03-08 17:26

> Piaggio NRG er storslemme, jeg kan smække mit speedometer i bund ved ca
> 7000 omdr. Den har godt 20 km/t i fejlvisning.

> [...]

Det er godt nok meget.
Det er i grunden underligt at det ikke bliver ordnet, for der er jo fejl på
ALLE.

Hagar

Fra : Leif

Dato : 27-03-08 18:33

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er godt nok meget.
> Det er i grunden underligt at det ikke bliver ordnet, for der er jo fejl
> på ALLE.
>
> Hagar

Og det har noget med de evt. retskrav der kan blive stillet mod en fabrik
hvis der sker en ulykke, og der kan refereres til for høj hastighed.
Fabrikkerne beskytter sig ved at lade spedometeret vise ca. 10% for meget
- det gælder også de fleste biler.
Sikkert opstået i USA.

Mvh, Leif

Fra : Henning Lund

Dato : 27-03-08 19:26

Leif tastede:

> [...]
> vise
> ca. 10% for meget - det gælder også de fleste biler.

Har du link til det?

Fra : Leif

Dato : 27-03-08 23:08

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i meddelelsen
> Leif tastede:

> [...]

Læs nederst på siden:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31975L0443:DA:HTML

og lidt her:

In Europe, by law, the speedometer can never show less than actual speed.
EEC directive 75/443 (1975) and the follow-up EC directive 97/34, which you
can find here:
http://europa.eu.int/comm/enterprise/aut...
from paragraph 4.4: "The speed indicated must never be less than the true
speed." So, the car's speedometer can never

Although it is not in the English version, I am told that the German version
of the document has further formulas in it. The translation I was given is:
"At the speeds specified for the test in 4.3.5 above and between these
speeds, there shall be the following relationship between the speed
indicated on the dial of the speedometer (V1) :
O * V1 - V2 * V2/10 + 4 km/h"
So therefore, the speedometer in an EC compliant vehicle will show at least
10% over the true vehicle speed.

fra dette link under Answer 2:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080315095756AA1wQm0&show=7

Mvh, Leif

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-03-08 00:46

> [...]
>hvis der sker en ulykke, og der kan refereres til for høj hastighed.
>Fabrikkerne beskytter sig ved at lade spedometeret vise ca. 10% for meget

Men hvad er det så der gør, at netop knallerter viser 40 milliader %
mere forkert end det gør i biler? Hvis de altså er underlagt de samme
krav...

Konens og min Speedfight er lige hurtige.. min viser 75 og hendes
viser 90. Hastigheden er reelt ca. 65.

Andre scooterfolk man snakker med praler om at deres kører knapt 95..
jo jo når man så kører side om side så kan de liiiige snige sig
forbi.. og min viser stadig 75.

Tror faktisk min er den eneste jeg har mødt som viser så lidt forkert
som den gør.

Fra : Henning Lund

Dato : 27-03-08 19:24

Hagar tastede:

> Det er godt nok meget.
> Det er i grunden underligt at det ikke bliver ordnet, for der
> er jo
> fejl på ALLE.

Ja da jeg tilbage i 90érne forhandlede Piaggio var det også galt.
Den af min skaber sig helt towlig desto stærkere jeg kører, den
får helt op i nærheden af 30 km/t fejlvisning de få gange jeg
kører med tophastigheden

Fra : OZ3BTO

Dato : 27-03-08 20:07

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Piaggio NRG er storslemme, jeg kan smække mit speedometer i bund
> ved ca 7000 omdr. Den har godt 20 km/t i fejlvisning.

Typhoonen er værre.. Speedo sprang efter at jeg havde fjernet div.
begrænsinger.. Speedo går til 90-100 og den gik ikke en dag over 75kmt

Erik

Fra : Henning Lund

Dato : 27-03-08 20:53

OZ3BTO tastede:

> Typhoonen er værre.. Speedo sprang efter at jeg havde fjernet
> div.
> begrænsinger.. Speedo går til 90-100 og den gik ikke en dag
> over 75kmt

Det er squ sikkert det billige sprit i Italien de drikker for
meget af, de der tegner speedometeret til Piaggio Jeg kan
ikke slå mit speedometer ihjel, den går godt nok længere op end
dit, men den holder til det de gange jeg har haft "travlt".

Fra : Snakee

Dato : 28-03-08 02:45

OZ3BTO skrev:

> Du er sikker på at runneren ikke bare viser forkert på speedo ?

Jo den viser lidt for meget. Har målt lidt med min GPS men har ikke haft
tid til en præcis måling af det. Mener dog at den viser omkring 5/7 km
for meget (det er digitalt) men er det GPS'en +7% eller er det speedo
+7% jeg skal overholde eller hvad? GPSen må jo formodes at måle rimelig
præcist så jeg skal have lavet en mere grundig måling men kan ikke
rigtig lide at sidde og stirre ned på instrumenterne når jeg kører i
stedet for at holde blikket på vejen.

Snakee

Fra : Kell Petersen

Dato : 20-05-08 22:28

Sjovt med de spørgsmål om hvor hurtigt en 30 og en 45 må køre ,,
Uanset hvad de ellers har som topfart , må man ikke køre stærkere end den
fart de er godkendt til..
Så burde det være slået fast...

Så er der politiets misvisning på +3
Men det betyder jo ikke at man så må køre 33 km/t vel
altså en 30 knallert der uden konstruktive ændringer har en topfart på
55km/t
Må stadig kun køre 30 km/t surt men korrekt..,............

Fra : Snakee

Dato : 24-05-08 00:29

Kell Petersen skrev:
> Sjovt med de spørgsmål om hvor hurtigt en 30 og en 45 må køre ,,
> Uanset hvad de ellers har som topfart , må man ikke køre stærkere end den
> fart de er godkendt til..

Ok det var bare det jeg ville vide. Tak for svar.

Snakee