Sort svamp
Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 21-03-08 07:14

Hejsa

Jeg begyndte at få en sort behåret svamp i mit gamle akvarium. Ikke noget
der generede fiskene, men det generede mig lidt. Jeg startede alt forfra,
men brugte jo de samme planter, så selvfølgelig fik jeg lidt af svampen med
over. Den er sådan set ikke "grim" men vil bare ikke have den spreder sig
for meget. Er der nogle fisk/maller der spiser lidt af den slags?

Mvh. BK

It's only pain, it only hurts. I'm only down on the floor, where I've been
before, and I'll be here again.

Fra : Bainz

Dato : 21-03-08 20:18

Er det sådan nogen sorte lange tråde der vokser på planter og sten......?
Hvis det er dem såå er det mange muligheder for at de kommer den ene er for
meget lys og for meget foder samt der skal skiftes mere vand der i men en
fisk der er gode til at holde dem nede er Siamesisk algeæder.
Det er min erfaring håber den kan bruges til noget.
Men jeg vil gerne hjælpe mere såå hvis det er muligt såå send et billed af
problemet.
Bainz

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-03-08 23:08

"Bainz" skrev i meddelelsen
> den ene er for meget lys

Eller for dårligt lys - de fleste lysstofrør bør skiftes efter et år
selvom de stadig lyser, da lyskvalietten er så meget forringet at det er
guf for disse tråd-/penselalger.

Jeg rendte ind i dem for en del år siden, da jeg "kom til" at skifte til
Grolux rør (efter råd fra den lokale akvariepusher) - planterne groede
dårligt og disse alger tog magten - efter skift til Triton rør forsvandt
de igen og planterne kom i fin groning igen.

Siden da har jeg holdt mig til Triton rør, og har ikke oplevet
tråd-/penselalger siden.

Jan

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 23-03-08 08:41

"Bainz" <bainz@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er min erfaring håber den kan bruges til noget.
> Men jeg vil gerne hjælpe mere såå hvis det er muligt såå send et billed af

Har ikke noget billede, da det er svært at fotografere, det kræver man
kigger nøje ind i akvariet, så skan man se enkelte steder hvor denne sorte
svamp er ved at sprede sig. Så som jeg skrev så skæmmer det egentligt ikke
akvariet, jeg ønsker bare ikke at svampe skal sprede sig. Det er ikke lange
sorte tråde. Det er en lille behåret sort svamp, som sådan ikke grim....men
alligevel. Problemet kan godt skyldes dårlig vandkvalitet i en periode, den
kom i en periode før jeg startede med nye fisk i mit akvariet. Problemet er
bare at jeg brugte flere af de samme planter, og jeg tror det er derfor jeg
ligeså stille er begyndt at få den i det nye akvarier. For lige nu skiftes
vand hyppigt, og der overfodres ikke, samt jeg mener stadig at rørerne
skulle være gode nok...

Har hørt om Siamesisk Algeæder, men kan den ikke blive forholdsvis stor? og
kan den ikke også være lidt hård ved de andre fisk? Hvad med Otocinclus, kan
den bruges...den spiser da ihvertfald også alger så vidt jeg ved.

Mvh. BK

Fra : Bainz

Dato : 23-03-08 10:15

Har kigget mig lidt tundt efter info om Otocinclus men om den spiser den
type alger som i har ved jeg ikk men der er da ikk andet at gøre hvis ikk i
vil ha besøg af et par siam algeæder da de kan blive op til 15 cm men jeg
har aldrig set en der var såå stor før.