Svamp og fodring.
Fra : Kurt

Dato : 20-03-08 12:05

Hej med jer.

Jeg er i gang med at behandle mit akvarie for noget svamp. Jeg fik at
vide oppe hos dyrehandleren, at jeg formentlig har fået den svamp fordi
mit vand er blevet forurenet, hvilket igen formentlig skyldes at jeg
fodrer for meget. Jeg har ikke fået nye fisk i over en måned, så jeg går
ud fra at det svamp ikke er noget som jeg har købt mig til.

Jeg har læst og søgt, men jeg kan ikke blive klog på hvor meget jeg skal
fodre. Det eneste jeg kan finde ud af, er at jeg ikke må fodre for
meget, samt at jeg skal "prøve mig frem". Mit problem er at jeg ikke ved
hvad jeg skal se efter når jeg "prøver mig frem".

Jeg er klar over at jeg sikkert fodrer for lidt, hvis det hele dør af
sult, og at jeg formentlig fodrer for meget, hvis vandet bliver til grød
når jeg stopper foder i. Men jeg går ud fra at der også er signaler som
jeg kan reagere på, inden for de to ekstremer?

Jeg har 180 liter vand, som er befolket af 9 zebrafisk, 3 pansermaller,
2 dværgguramier, 2 "guldguramier" - vidst nok en kulturform af den blå,
2 små røde guramier som jeg har glemt hvad hedder, samt en enkelt
ancistrus. Jeg fodrer en gang om dagen, med så meget tørfoder som jeg
kan have mellem to fingre.

Er det helt skævt? Fiskene tager det meste af det umiddelbart, og
svømmer derefter rundt og samler nedfaldent foder op fra bunden i 10-15
minutter, hvorefter der tilsyneladende er ryddet op.

Jeg vil jo gerne have at mine fisk er sunde og raske, så jeg håber på
lidt gode råd fra jer. :)

/Kurt

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-03-08 16:48

"Kurt" skrev i meddelelsen
> [...]
> svømmer derefter rundt og samler nedfaldent foder op fra bunden i
> 10-15 minutter, hvorefter der tilsyneladende er ryddet op.

Det er så lidt i overkanten - det skal helst være væk i løbet af et par
minutter.

Ellers er en gang om dagen fint - og gerne med en faste-dag en gang
imellem - der dør langt flere fisk af overfodring end af mangel på
fodder - sådan er det vist også hos mennesker i vores del af verden

Svamp kan også være noget med manglende rengøring og vandskifte og
sikkert flere andre ting - jeg har aldrig haft det i mine akvarier, så
jeg er nok ikke den bedste til at svare på den del

Jan

Fra : Frandsen

Dato : 14-04-08 10:08

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er så lidt i overkanten - det skal helst være væk i løbet af et par
> minutter.

Ja, det er mere rimeligt.

> Ellers er en gang om dagen fint - og gerne med en faste-dag en gang
> imellem - der dør langt flere fisk af overfodring end af mangel på
> fodder - sådan er det vist også hos mennesker i vores del af verden

En fisk æder sig ikke ihjel. Overfodring fører til uspist mad, der forrådner
som giver høje koncentrationer af ammoniak og nitrit. Så fisk dør af
overfodring i overført betydning.

> Svamp kan også være noget med manglende rengøring og vandskifte og sikkert
> flere andre ting - jeg har aldrig haft det i mine akvarier, så jeg er nok
> ikke den bedste til at svare på den del

Jeg har heller ikke haft svamp i mine akvarier, og har ikke hørt om det i
forbindelse med overfodring. Svamp angriber vel ikke en fisk, med mindre
fisken har en skade, og kom til at tænke på, om det der vandforbedrings
halløj ikke kunne hjælpe på det? De indeholder jo noget, som netop skulle
være med til at "beskytte" fisken.