mySQL og foreign constraint
Fra : Thomas

Dato : 23-03-08 20:08

Hej NG.

Jeg har en database struktur der minder om følgende:

printer
id INT
navn VARCHAR()
beskrivelse VARCHAR()

kategori
id INT
navn VARCHAR()
beskrivelse VARCHAR()

printer_i_kategori
id INT
printer_id INT
kategori_id INT
foreign key (printer_id) references printer(id)
ON DELETE NO ACTION
ON UPDATE NO ACTION
foreign key (kategori_id) references kategori(id)
ON DELETE NO ACTION
ON UPDATE NO ACTION

Dvs. jeg har 3 tabeller hvoraf den ene (printer_i_kategori) bruges til at
lave holde styr på hvilke printere der er i hvilke kategorier. Det skal
sigen at det er meningen at hver printer kan være i flere kategorier og at
hver kategori kan have indeholde flere printere, derfor den ekstra tabel.

Nu er spørgsmålet så:
Hvad skal jeg gøre for at sikre at når jeg sletter en printer at så slettes
de rækker i printer_i_kategori også der har med den slettede printer at
gøre? og på samme måde hvis jeg sletter en kategori.

Skal jeg skrive ON DELETE CASCADE?

Mvh. Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-03-08 08:27

Thomas skrev:

> Skal jeg skrive ON DELETE CASCADE?

Ja - udskift ON DELETE NO ACTION med ON DELETE CASCADE i begge
fremmednøgledefinitioner - så er du hjemme.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til