Støj fra grafikkort
Fra : Erik Olsen DK

Dato : 18-03-08 20:27

Min 3½ år gamle pc var begyndt at støje, og jeg lokaliserede støjen til
grafikkortets blæser. Det var et Leadtek/NVidia PX6600, nu har jeg så
købt et lidt nyere grafikkort med passiv køler (Leadtek/NVidia PX7600GX)
og monteret det.

Jeg var ude for noget tilsvarende på en Ibm-maskine for en fem år siden.

Er det et almindeligt fænomen, og bør man satse på grafikkort med passiv
køler i en ny PC?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Mads

Dato : 18-03-08 21:08

On Tue, 18 Mar 2008 20:27:09 +0100, "Erik Olsen DK" <me@privacy.net>
wrote:

>Er det et almindeligt fænomen, og bør man satse på grafikkort med passiv
>køler i en ny PC?

En blæser vil ofte begynde at støje efter nogen år. Det kan være støv
der sætter sig på bladene, så den ikke er i balance, eller det kan
være at lejet bliver slidt, så den kan vibrere.

Men når det sker er det jo så alligevel tit på tide at skifte
grafikkortet ud, da det måske ikke længere er i stand til at trække
de spil eller programmer man vil køre.

Ønsker man ikke at skifte grafikkortet ud, så kan man jo nøjes
med at skifte køleren på det. Det kan så enten være en passiv
køler eller en støjsvag køler, dog stadig med blæser. Det er noget
som kan gøres for et par hundrede kr.

Selvfølgelig er en passiv køler på grafikkortet da dejlig, men for at
den kan fungere skal der jo så være et fornuftigt airflow i
kabinettet, så der skal altså være andre blæsere til at sørge for
en god gennemstrømning af luft og de støjer jo også.

mvh Mads

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 19-03-08 22:56

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg var ude for noget tilsvarende på en Ibm-maskine for en fem år siden.
>
> Er det et almindeligt fænomen, og bør man satse på grafikkort med passiv

Det er typisk noget billig ragelse der bliver brugt til de fans.
Mit eget er også røget afsted til forhandleren fordi blæsere begyndte at
larme inden grafikkortet havde fyldt 1år.
Imellemtiden har jeg købt et passivt kølet kort. Der fylder køleprofile jo
næsten hele grafikkortet :)

Ellers kan du jo bare skifte blæsere med en fra f.eks studiedata.dk - de har
lidt forskelligt udvalg i størelser.

--
/Dennis
Fujitsu Siemens Primergy server sælges

Fra : Mendoza

Dato : 21-03-08 16:44

Erik Olsen DK wrote:
> [...]
> siden.
> Er det et almindeligt fænomen, og bør man satse på grafikkort med

Ja, enten det, eller selv eftermontere en passiv køler. Har lige gjort det
på knægtens nye 8800GT.