Problem med 8600GT - sort skærm
Fra : SpookiePower

Dato : 05-03-08 13:50

Jeg har købt et nyt garfikkort et Asus EN8600GT.
Jeg sætte det i min bundkort, startede computeren,
men skærmen forblev sort. Det lød som om computeren
startede op normalt. Hvis jeg lader mit nye kort sidde
i er skærmen stadig sort, selvom jeg sætter skærmen
til mit gamle kort (det er indbygget i mit bundkort
og kan ikke fjernes). Men fjerne jeg helt mit nye kort,
så virker den fint igen. Hvad kan jeg have overset ?

Som jeg kan læse i manualen, skal jeg først installere
driverne, når kortet er sat i maskinen og ikke før.

Fra : Hagar

Dato : 05-03-08 15:51

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Som jeg kan læse i manualen, skal jeg først installere
> driverne, når kortet er sat i maskinen og ikke før.

Jeg kunne mistænke at din strømforsyning er for lille, men det kan også være
at du skal slå dit onboard grafikkort fra i BIOS.

Hagar

Fra : SpookiePower

Dato : 05-03-08 16:05

Hagar wrote:

> Jeg kunne mistænke at din strømforsyning er for lille, men det kan også være
> at du skal slå dit onboard grafikkort fra i BIOS.

Mit bundkort hedder P5RD1-V Deluxe og i dets
opsætning er der en grafikkortfunktion hvor man kan vælge hvilket
grafikkort man vil starte op på. Normalt står denne til PEG/IDG hvilket
betyder at der skal startes fra PEG=PCI Express VGA card eller
IGD=Integrated graphics display. Jeg kan ikke slå IDG helt fra,
men det er kun i denne indstilling at jeg kan vælge PEG.
Så det kan vel ikke være anderledes. Det med strømforsyningen
undersøger jeg lige.

Fra : SpookiePower

Dato : 05-03-08 16:08

Min strømforsyning er en 353watt.
Jeg har godt nok 4 HD'er tilsluttet samt en cpu
køler og et DVD drev. Men mon ikke det burde være
nok med 353watt ??

Fra : Hagar

Dato : 05-03-08 16:17

> Min strømforsyning er en 353watt.
> Jeg har godt nok 4 HD'er tilsluttet samt en cpu
> køler og et DVD drev. Men mon ikke det burde være
> nok med 353watt ??

Din PSU er for lille til det grafikkort. Jeg har et grafikkort der er mindre
end dit, men så har jeg noget usb sat til, og jeg er oppe på en 550W PSU,
den tidligere på 450 futtede af på grund af presset.

Hagar

Fra : SpookiePower

Dato : 05-03-08 16:34

Hagar wrote:

> Din PSU er for lille til det grafikkort. Jeg har et grafikkort der er mindre
> end dit, men så har jeg noget usb sat til, og jeg er oppe på en 550W PSU,
> den tidligere på 450 futtede af på grund af presset.

Øv...endnu flere udgifter...det bliver konen ikke glad for.
Jeg vil prøve at fjerne de 3 HD'er og se om det skulle hjælpe.

Kan man sige noget om hvor mange watt hver hardware del
skal have ?

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 13:37

> Din PSU er for lille til det grafikkort. Jeg har et grafikkort der er
> mindre end dit, men så har jeg noget usb sat til, og jeg er oppe på en
> 550W PSU, den tidligere på 450 futtede af på grund af presset.

Jeg har også skrevet der her i dit (SpookiePower) indlæg under
dk.edb.hardware, så jeg undskylder det kommer 2 gange.

Ved du hvad, jeg har denne her maskine
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/dk/da/ho/WF06b/34307-351123-1284187-1284187-1284187-80631754-81020618.html
og der sidder kun en 300 Watt PSU i, så du burde ikke have det problem.

Det har kørt længe uden problemer.

Nu har jeg sat et Asus EN8800GT grafikkort i og her blev jeg nød til at
skifte PSU'en til en Hiper 630 Watt men det er
jo en anden snak.

kimila

Fra : senn

Dato : 05-03-08 18:20

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> betyder at der skal startes fra PEG=PCI Express VGA card eller
> IGD=Integrated graphics display. Jeg kan ikke slå IDG helt fra,

<Jeg kan ikke slå IDG helt fra>
Det lyder som om du ikke får gemt Bios nye indstilling.
Du er vel klar over, at efter du har stillet ind på "PCI Express"
skal du trykke på F10 for at gemme den nye indstilling.
Først derefter må du trykke på OK.
Kan du sé det nye grafikkort i Enhedshåndtering.
I Bios er også Allocate IRQ TO PCI Express, som
du stiller på Yes.

Fra : SpookiePower

Dato : 05-03-08 18:38

senn wrote:

> [...]
> Først derefter må du trykke på OK.
> Kan du sé det nye grafikkort i Enhedshåndtering.
> I Bios er også Allocate IRQ TO PCI Express, som

I BIOS har jeg 3 indstillinger mht grafikkort slot.

IGD
PEG/IGD
PCI/IGD

Jeg har valgt PEG/IGD som er den eneste mulighed for at vælge
("PCI Express VGA Card" = PEG). Men på den indstilling har jeg
jo også valgt IGD som er det integreret kort.

Jeg har ikke trykket F10 for at gemme, jeg har valg "exit and save".
Går ud fra det er det samme.

Nej jeg kan ikke se noget i enhedshåndteringen for skærmen er helt
sort.

Allocate IRQ To PCI Express...kender jeg ikke. Den kigger jeg efter.

Fra : senn

Dato : 05-03-08 20:03

> I BIOS har jeg 3 indstillinger mht grafikkort slot.
>
> IGD
> PEG/IGD
> PCI/IGD

De betegnelser er jeg noget usikker med.
Men holder også mest på PEG/IGD
Men du skal jo også ind i Boot menúen
og stille tilsvarende, så plugIn grafikkortet står
til 1'ste boot device. Hvis det herefter ikke virker,
så prøv at sætte Plug And Play i bios til "No",
så det er bios der konfigurerer hardware enhederne.
Hvordan ser det ud i Enhedshåndteringen -herefter.

Fra : SpookiePower

Dato : 05-03-08 22:05

senn wrote:

> [...]

Lige den indstilling kan jeg ikke finde, men har fundet
følgende -

Allocate IRQ to PCI VGA.

Der står ikke noget om PCI express, desværre.

> [...]
> så det er bios der konfigurerer hardware enhederne.
> Hvordan ser det ud i Enhedshåndteringen -herefter.

Jeg tror det er 1'st boot device jeg har valgt, ved at
vælge PEG/IGD. I teksten til denne menu står skrevet -

Boot Graphics Adaptor Priority (PEG/IGD)
Allows selection of the graphics controller to use as primary
boot device. Configuration options: IGD,PEG/IGD,PCI/IGD.

Som jeg læser det, så er det her det sætte til 1'st
boot device.

Fra : senn

Dato : 05-03-08 23:04

> [...]
> boot device. Configuration options: IGD,PEG/IGD,PCI/IGD.
>
> Som jeg læser det, så er det her det sætte til 1'st

Prøv PCI/IGD

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 07:00

senn wrote:

> Prøv PCI/IGD

Det hjælper desværre ikke. Jeg er tilbøjelig til at tror
at det skyldes en for lille strømforsyning eller defekt
grafikkort.

Fra : senn

Dato : 06-03-08 10:15

> Det hjælper desværre ikke. Jeg er tilbøjelig til at tror
> at det skyldes en for lille strømforsyning eller defekt
> grafikkort.

Efter manualen herunder er PEG/IGD rigtig nok.
Det skulle betyder, at biosen booter PCIe, hvis der
er monteret et sådan kort. Og hvis ikke monteret
vælger bios at boote IGD.
Har du gået monteringen efter. Det hænder ofte,
at kort ikke er rigtigt sat i soklen.
Hvad med power-stik?.

http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket775/P5RD1-V%20Deluxe/e1818_p5rd1-v_dlx.pdf

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 12:26

senn wrote:

> [...]
> er monteret et sådan kort. Og hvis ikke monteret
> vælger bios at boote IGD.
> Har du gået monteringen efter. Det hænder ofte,

Kortet er sat rigtig i. Jeg har trykket det helt i bund og tjekket
at det sad rigtig. Der er ikke noget powerstik til selve grafikkortet.
Skal der være det ? Det har jeg aldrig hørt om.

Jeg køre med 4 HD'er, et DVD drev og en cpu køler. Jeg har slået
de 3 HD'er fra samt DVD drevet og div USB-ting som webcam, hub osv.
Jeg havde håbet at det kunne få strømforbruget til at falde, men
det hjalp desværre ikke på problemet med forlidt strøm.

Fra : senn

Dato : 06-03-08 13:39

> Kortet er sat rigtig i. Jeg har trykket det helt i bund og tjekket
> at det sad rigtig. Der er ikke noget powerstik til selve grafikkortet.
> Skal der være det ? Det har jeg aldrig hørt om.

Nej, det gør den så ikke, sér jeg her.
Nogle kort har en auxillary power connector.

Like all GeForce 8600 GT cards, the ASUS EN8600GT
does not require any external power connection.

Du er næsten nød til at få det kort testet for duelighed
for at komme videre!.

Fra : SpookiePower

Dato : 06-03-08 13:48

senn wrote:

> Du er næsten nød til at få det kort testet for duelighed
> for at komme videre!.

Ja, jeg tror også det er kortet som er noget i vejen med.

Fra : senn

Dato : 06-03-08 14:42

> Ja, jeg tror også det er kortet som er noget i vejen med.

Lige til sidst. Desværre fik jeg ikke gemt .pdf filen for
dit bundkorts manual. Og kan ikke få den downloaded
nu. Men kik i din egen og bemærk, at der kan ændres
på bus-addresser i Bios. Måske du lige skulle prøve
at eksperimentere lidt med dét.

Fra : Hans

Dato : 06-03-08 14:45

senn wrote:
> [...]
> nu. Men kik i din egen og bemærk, at der kan ændres
> på bus-addresser i Bios. Måske du lige skulle prøve

Det bør slet ikke være nødvendigt. Det skal bare spille når kortet jokkes i
maskinen.

Hans

Fra : senn

Dato : 06-03-08 15:05

"Hans" <nospam@kvik.org.invalid> skrev i meddelelsen

> Det bør slet ikke være nødvendigt. Det skal bare spille når kortet jokkes
> i maskinen.
>
> Hans

Sikkert, men hans bundkort har en IGD.
Hvis man Googler med P5RD1-V Deluxe PCI/IGD
vil man på nogle forums sé det omtalt. Jeg har ikke
kunnet finde en bekræftelse, om det bare skulle
være tom snak. -Det er nok bare omtalt af nogle,
der véd ligeså lidt som jeg selv vedrørende problemet!.

Fra : Hans

Dato : 06-03-08 15:13

senn wrote:
> [...]
> være tom snak. -Det er nok bare omtalt af nogle,
> der véd ligeså lidt som jeg selv vedrørende problemet!.

ATI's Radeon Xpress 200 nordbro med x300 grafik er en af de fredelige i
denne sammenhæng. Den finder selv ud af, om der er monteret et grafikkort i
Express x16 slottet, så det kan gøres med begge hænder på ryggen.

Hans

Fra : Mads

Dato : 06-03-08 16:04

On Thu, 6 Mar 2008 15:13:26 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

> [...]
>denne sammenhæng. Den finder selv ud af, om der er monteret et grafikkort i
>Express x16 slottet, så det kan gøres med begge hænder på ryggen.

Ja, hvis man altså husker at slutte skærmen til det nye
grafikkort og ikke lader den sidde på onboard kortet

Fra : senn

Dato : 06-03-08 23:34

> [...]
>
> Som jeg kan læse i manualen, skal jeg først installere
> driverne, når kortet er sat i maskinen og ikke før.

Jeg tror bare du skal sæt driver CD'en i DVD-skuffen
og restarte PC'en. Så finder operativsystemet selv ud
af at loade driveren fra CD'en.
Men for at det virker, skal Plug and Play stå på Yes
i bios og så PEG/IGD. Inden du restarter, de-aktiver
virusprogram og internet-forbindelsen.
En anden metode er at starte på operativsystem-CD'en
(XP eller hvis det er Vista). Begge har en repair option.
som du får lov at vælge.
Så når Plug og Play står rigtig, vil operativsystemet finde
en driver til det nye grafikkort, som den finder på CD'en.
Vil endda tro, at du kan skifte OS-CD'en ud med
driver-CD'en inden du aktivere repair-knappen.

Hidtil har du forsøgt at køre med grafikkortet uden
driver!.

--senn

Fra : senn

Dato : 06-03-08 23:58

"senn" <senn@homeplace.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Vil endda tro, at du kan skifte OS-CD'en ud med
> driver-CD'en inden du aktivere repair-knappen.
>
> Hidtil har du forsøgt at køre med grafikkortet uden

Glemte en ting mere:
Husk også at kontrollere i bios, at DVD-drevet
er sat til 1'ste boot device.

Fra : SpookiePower

Dato : 07-03-08 13:45

senn wrote:

> Glemte en ting mere:
> Husk også at kontrollere i bios, at DVD-drevet
> er sat til 1'ste boot device.

Den er jeg naturligvis med på :)

Fra : SpookiePower

Dato : 07-03-08 13:49

senn wrote:

> Jeg tror bare du skal sæt driver CD'en i DVD-skuffen
> og restarte PC'en. Så finder operativsystemet selv ud
> af at loade driveren fra CD'en.

I følge manualen skal jeg først installere 8600GT driverne
når kortet er sat i og startet op i windows.

> Men for at det virker, skal Plug and Play stå på Yes
> i bios og så PEG/IGD.

Jeg kan vælge at BIOS skal tage sig af Plug and Play
eller at windows skal tage sig af det. Som det er nu,
er det BIOS der tager sig af det. Sådan har det heletiden
været.

Fra : senn

Dato : 07-03-08 17:27

> [...]
> eller at windows skal tage sig af det. Som det er nu,
> er det BIOS der tager sig af det. Sådan har det heletiden

Det er korrekt, grafikkortet skal først monteres,
Driveren må først monteres, når operativsystemet
har opdaget nyt hardware.
Men på det du skriver kan jeg sé, at du ikke er hel
med på min ide. Jeg kan prøve at skrive det på anden
måde.:
Fjern dit nye grafikkort fra slotten. Gå i bios og
og kontrollere at PEG/IGD er sat, du behøver
ikke mere i første omgang. Det er også bedst
at nedsætte skærm-opløsningen til 800x600
og nedsæt skriftstørrelsen til 90 (gøres i Instilling Advanced),
så det passer sammen. Det er fordi, den driver, som
operativsystemet finder på CD'en til grafikkortet
vil bruge den opløsning ( muligvis lavere ). Så får du
problemer med at se skærmbilledet, fordi billedet ryger
ud over kanten.
Sæt XP(Vista) i
DVD skuffen og sluk så maskinen. Med maskinen
slukket monteres nu grafikkortet.
Herefter starter du PC'en. Det der sker nu, er det,
at PC'en booter fra CD'en, derfor finder den af sig
selv en passende driver til dit nye grafikkort.
Så nu kan du læse skærmen, hvor du bliver
præsenteret for valg mellem "Repair", "Safe Boot"
eller "Install". Du skal selvfølgelig ikke vælge "Install"
Du kan vælge mellem Repair og Safe Boot.
Tror det er lige meget, om du vælger det ene eller
det andet af de 2 muligheder. Jeg ville selv vælge
Safe Boot. Nu er PC godt igang, så du får en
meddelelse om, at der er fundet nyt hardware.
Nu ombytter du CD'en i skuffen med driver-CD'en.

Fra : SpookiePower

Dato : 07-03-08 17:37

senn wrote:

<snip>

> [...]
> Safe Boot. Nu er PC godt igang, så du får en
> meddelelse om, at der er fundet nyt hardware.
> Nu ombytter du CD'en i skuffen med driver-CD'en.

Kort fortalt - så skal PC'en være slukket med XP cd'en
i drevet. Jeg sætter så det nye kort i og booter på
XP cd'en, som så hvis jeg er heldig finder en driver
der passer til kortet...

Jeg tviler på det virker, men jeg vil prøve det.
Jeg få som sagt sort skærm ok kan intet se ved
brug af det nye kort. Men jeg vil prøve din ide.
Alle ideer er velkomne.

Fra : senn

Dato : 07-03-08 19:11

> [...]
> i drevet. Jeg sætter så det nye kort i og booter på
> XP cd'en, som så hvis jeg er heldig finder en driver

Ja, men ikke hel sådan. PC'en finder en microsoft driver,
som skærmen kører på intil du installerer din egen Driver,
som passer bedre. Og som du installerer på måden
beskrevet sidst. Microsoft har været nød til at lave et
væld af drivere på installations CD'en, for at gøre det
muligt at installere deres operativsystem.
Grafikfabrikanterne laver deres kort, så de kan køre
både på en simpel og en avanceret driver
af samme grund.

Du var i tvivl vedrørende IRQ.
Du kan checke i bios at alle IRQ er sat til
PCI Device. Ingen IRQ må være sat til Reserved.
Men igen, "Allocate IRQ to PCI VGA" skal være
sat til [Yes].

> Jeg tviler på det virker, men jeg vil prøve det.
> Jeg få som sagt sort skærm ok kan intet se ved
> brug af det nye kort. Men jeg vil prøve din ide.
> Alle ideer er velkomne.

Du må godt melde tilbage, når det kører!.

Fra : SpookiePower

Dato : 07-03-08 21:19

senn wrote:

> [...]
> muligt at installere deres operativsystem.
> Grafikfabrikanterne laver deres kort, så de kan køre
> både på en simpel og en avanceret driver

Ok, det lyder lidt mere logisk. den er jeg med på.
Jeg prøver det, men når det måske ikke i weekenden.

> Du var i tvivl vedrørende IRQ.
> Du kan checke i bios at alle IRQ er sat til
> PCI Device. Ingen IRQ må være sat til Reserved.
> Men igen, "Allocate IRQ to PCI VGA" skal være
> sat til [Yes].

Alle IRQ er sat til PCI Device, men nogle få af dem
er reserveret kan jeg se. De er dog ikke sat til Reserved.

"Allocate IRQ to PCI VGA" har heletiden været på yes.

> Du må godt melde tilbage, når det kører!.

Jeg giver besked, men det næste jeg får prøvet er en
vens grafikkort i min maskine. Det bliver imorgen.
Din idee får jeg nok først prøvet søndag eller mandag,
men skal nok vende tilbage. Tak for hjælpen så langt :)

Fra : SpookiePower

Dato : 08-03-08 13:10

senn wrote:

> [...]
> både på en simpel og en avanceret driver
> af samme grund.

> Du må godt melde tilbage, når det kører!.

Desværre stadig sort skærm. Jeg får ikke engang det bip fra
bundkortet somder normalt lyder når computeren starter op.

Fra : senn

Dato : 08-03-08 14:28

> Desværre stadig sort skærm. Jeg får ikke engang det bip fra
> bundkortet somder normalt lyder når computeren starter op.

OS All OS

Jeg har lige været på asus site og fundet følgende:

Description P5RD1-V BIOS version 0802
1. Patch some PCI-E VGA Card cannot display.
2. Patch PC-Probe2 temperature function.

Her står kort og godt, at nogle P5RD1-V kort kan ikke
fungere under bios'er under 0802.

Så gå lige ind i din Bios under Main-menúen og
ta nummeret på din bios. Hvad er det nummer?
Der er næppe tvivl om, at du bliver nød til at
opgradere bios.

--senn

Fra : SpookiePower

Dato : 09-03-08 08:53

senn wrote:

> [...]
>
> Så gå lige ind i din Bios under Main-menúen og
> ta nummeret på din bios. Hvad er det nummer?
> Der er næppe tvivl om, at du bliver nød til at

Ja, den har jeg set. Jeg køre med den nyeste version af BIOS.
Den opdaterede jeg for to dage siden. Version 0802 er en gammel
BIOS version, men der burde vel ikke være grund til at
nedgradere en BIOS....håber jeg.

Fra : SpookiePower

Dato : 10-03-08 11:18

Tak for hjælpen til alle der har bidraget med hjælp.
Jeg har prøvet et andet grafikkort i min maskine, som
heller ikke virkede. Så jeg tror det er mit bundkort
der måske er noget i vejen med.