Problemer med grafikkort
Fra : Kåre Mølgård Rasmuss~

Dato : 15-02-08 19:40

Hej folkens

Jeg har problem med mit sapphire ultimative Radeon X1950pro-kort. Det
mindste det bliver presset under 3d (spil/futurmark 3dmark06), så skoder
det totalt. Og det bliver ved, selvom jeg stopper spillet/programmet og
går tilbage til windows. Catalyst control center indikerer, at
temperaturen ligger på 40 grader, så jeg tvivler på, at det er varmen
der gør det. Jeg kører desuden med den seneste version af Catalyst, så
det er næppe der problemet er.

Et screen dump af windows efter kortet skoder kan ses her:
http://www.moelgaards.dk/tmp/

Alle forslag modtages.

på forhånd tak for hjælpen

Mvh.
Kåre

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-02-08 09:47

"Kåre Mølgård Rasmussen" <km@none.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er næppe der problemet er.
>
> Et screen dump af windows efter kortet skoder kan ses her:

Er de 40 grader når der ikke spilles. Det ser ud som enten et varme problem,
eller et sygt kort.

Du kører ikke med overclockning ?

Bjarne K.

Fra : Kåre Mølgård Rasmuss~

Dato : 16-02-08 14:03

Den Sat, 16 Feb 2008 09:46:47 +0100. skrev Bjarne K.:

> "Kåre Mølgård Rasmussen" <km@none.no> skrev i en meddelelse

> Er de 40 grader når der ikke spilles. Det ser ud som enten et varme
> problem, eller et sygt kort.
>
> Du kører ikke med overclockning ?

Hej Bjarne og tak for dit svar

De 40 grader er hvad Catalyst center siger, når jeg forlader eks.
3dmark06 lige når grafikfejlene opstår. I spil har jeg set 42 grader
umiddelbart efter fejlen er opstået. Idle ligger kortet omkring 32 grader
og kortet er ikke overclocket

Mvh.
Kåre Rasmussen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 16-02-08 16:45

Kåre Mølgård Rasmussen wrote:

> [...]
> 3dmark06 lige når grafikfejlene opstår. I spil har jeg set 42 grader
> umiddelbart efter fejlen er opstået. Idle ligger kortet omkring 32

Min mening er også evt. et sygt kort, men det kan også være problemer med
strømforsyning.

Den fejl du ser, kommer ellers typisk med et overclocket, eller for varmt
kort.

Men jeg har selv oplevet, at en blæser forbundet til samme ledning som mit
kort, kunne give mærkelige symptomer også.

Mit forslag er at du checker om der er andre enheder på samme ledning som
den til dit kort, og så prøver at få fjernet dem. Rok evt. også kortet i
dets sokkel.
Hvis det ikke hjælper, så prøv om du kan låne en anden, gerne stærkere
strømforsyning og se om det evt. hjælper.

Ellers ville jeg nok sende kortet til rep/ombytning.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : KM

Dato : 16-02-08 20:25

On Sat, 16 Feb 2008 16:44:40 +0100, "Henrik Stavnshøj"
<hesta@nospam.dk> wrote:

> [...]
>strømforsyning og se om det evt. hjælper.
>
>Ellers ville jeg nok sende kortet til rep/ombytning.

Hej Henrik og tak for dit svar

Jeg har pt en 520 watt strømfosyning (link:
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=820255)
der har 2 separate 6-pols stik til grafikkort. Prøvede lige at koble
mine blæsere fra, men det gav +12 grader på grafikkortet i idle.

Jeg havde ikke lige bidt mærke i det, men 3dmark06 brokker sig over,
at mit hardware ikke understøtter Shade Model 2.0 (or higher) i
opstarten. Men så vidt jeg kan se, så burde kortet understøtte Shader
Model 3.0.

Jeg tror mere og mere det er selve kortet der er problemet

Mvh.
Kåre

Fra : Kenneth

Dato : 17-02-08 00:39

"KM" <na@na.dk> wrote in message
> [...]
> der har 2 separate 6-pols stik til grafikkort. Prøvede lige at koble
> mine blæsere fra, men det gav +12 grader på grafikkortet i idle.

Så kom det op på hvilken temp i idle?

> Jeg tror mere og mere det er selve kortet der er problemet

Jeg vil sige at udfra dit billede så ligner det lidt det
samme problem jeg havde med min Dell XPS M170.
Der var det rammene på grafikkortet der var stået af (pga varme)

Mit grafikkort blev dog meget varmere end dit gør.

Her er et billede af hvordan min så ud:

http://www.kenneth-iversen.dk/dell/DSCN2028.JPG

MVH
Kenneth Iversen

Fra : Kåre Mølgård Rasmuss~

Dato : 17-02-08 08:29

Den Sun, 17 Feb 2008 00:38:56 +0100. skrev Kenneth:

> [...]
> var stået af (pga varme)
>
> Mit grafikkort blev dog meget varmere end dit gør.

Hej Kenneth og tak for dit svar

Mit graffikort ligger idle på 31-32 grader og som nævnt har jeg ikke set
den over 44 grader i forbindelse med spil/3d-test.

Dit billede minder en del om mit problem, så konsekvenser er nok en
RMA-sag på kortet

Tak for hjælpen

Mvh.
Kåre

Fra : Kenneth

Dato : 17-02-08 12:18

"Kåre Mølgård Rasmussen" <km@none.no> wrote in message
> Hej Kenneth og tak for dit svar
>
> Mit graffikort ligger idle på 31-32 grader og som nævnt har jeg ikke set
> den over 44 grader i forbindelse med spil/3d-test.

Så er det ihvertfald ikke varmen der er problemet. Nu er det billede
som du så fra min bærbar og det gik højt op i graderne pga.
konstruktionen af grafikkortet. (under fuld belastning - 104 grader)

> Dit billede minder en del om mit problem, så konsekvenser er nok en
> RMA-sag på kortet

Ja det kunne det godt se ud til. Selvom det umiddelbart ikke ser ud til
at være et varmeproblem så kan rammene godt fejle.

Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 17-02-08 00:50

"KM" <na@na.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Model 3.0.
>
> Jeg tror mere og mere det er selve kortet der er problemet

Hvor gammel er din strømforsyning?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg selv for nylig købte en maskine med en
to år gammel Chill Innovation. Den havde allerede dårlige kondensatorer, og
havde svært ved at starte maskinen op..

De 12 grader ekstra er klart, det er fordi du stopper luftstrømmen når du
slår blæserne fra.

Det andet du nævner, kan evt.også være driverproblemer, men kan også være et
dårligt kort.
Det er ikke en nem en..

Er kortet nyt? Eller på garanti?
For så er det vel bare at smide det tilbage?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kåre Mølgård Rasmuss~

Dato : 17-02-08 08:25

Den Sun, 17 Feb 2008 00:49:52 +0100. skrev Henrik Stavnshøj:

> [...]
> Det er ikke en nem en..
>
> Er kortet nyt? Eller på garanti?
> For så er det vel bare at smide det tilbage?

Hej igen Henrik og igen tak for dit svar.

Min strømforsyning og grafikkort er begge ca. 6 måneder gammel. Om
det er strømforsyningen der er problemet er svært at sige - kan man
teste det på en nem måde (voltmeter, andet)? - dog har min maskine ingen
problemer med at starte op.
Mht. Driver, så har jeg ver 8.2 af Catalyst og jeg har kontrolleret
bios'en og det er den seneste.

Og du har fuldstændig ret i, at det er en svær en. Problemet er, at det
kommer til at koste, hvis jeg laver en RMA og leverandøren ikke kan finde
fejlen på kortet - men jeg prøver lige at tage den gennem support først.
Der er dog mere og mere der peger på, at det er kortet der er problemet.

Mvh.
Kåre Rasmussen

Fra : Sen

Dato : 17-02-08 08:49

"Kåre Mølgård Rasmussen" <km@none.no> skrev i meddelelsen
> [...]
> det er næppe der problemet er.
>
> Et screen dump af windows efter kortet skoder kan ses her:

Du er vel også opmærksom på at X1950pro ikke
understøtter directX10. Det er ihvertfald, hvad står
i PC Planet nr.11.
Jeg har ingen kendskab til spil og vèd ikke om det
spil du nævner kun behøver directX9. el. 9.0c

Fra : KM

Dato : 17-02-08 09:45

On Sun, 17 Feb 2008 08:48:42 +0100, "Sen" <sen@homeplace.com> wrote:

> [...]
>i PC Planet nr.11.
>Jeg har ingen kendskab til spil og vèd ikke om det
>spil du nævner kun behøver directX9. el. 9.0c

Hej Sen

Tak for inputtet - og jeg er enige med dig i at kortet ikke
understøttelse af DX 10. Spillet jeg prøver med er Crysis og på
bagsiden står de, at det kører DX 9.0c

Tak for hjælpen

Mvh.
Kåre

Fra : skibber

Dato : 17-02-08 11:28

On 15-02-2008 19:39:47, Kåre Mølgård Rasmussen wrote:
> [...]
> det er næppe der problemet er.
>
> Et screen dump af windows efter kortet skoder kan ses her:

Løsningen for dig er at du stopper med
at forsøge dit og dat og ser at få byttet det
kort i en fart.

/skibber

Fra : KM

Dato : 17-02-08 13:59

On Fri, 15 Feb 2008 19:39:51 +0100, Kåre Mølgård Rasmussen
<km@none.no> wrote:

> [...]
>det er næppe der problemet er.
>
>Et screen dump af windows efter kortet skoder kan ses her:

Hej Allesammen

Jeg har lige modtaget en mail fra leverandørens supportafdeling.
De er ikke i tvivl - kortet er defekt.

Tak for alle forslagene til, hvad der kunne være galt.

Mvh.
Kåre

Fra : Per B

Dato : 27-02-08 13:44

> [...]
> De er ikke i tvivl - kortet er defekt.
>
> Tak for alle forslagene til, hvad der kunne være galt.

Fik du dit kort byttet?
Har nemlig samme problem.

Mvh Per

Fra : Troels Plougmann-Ols~

Dato : 06-03-08 18:55

> [...]
> temperaturen ligger på 40 grader, så jeg tvivler på, at det er varmen
> der gør det. Jeg kører desuden med den seneste version af Catalyst, så

Prøv med f.eks. AMD GPU Clock Tool at skrue 10 MHz ned for hhv. RAM og GPU.
Det afhjalp mit problem, der var lignende dit.

Troels