lån til datter
Fra : claus

Dato : 17-03-08 14:44

Hej gruppe

jeg har spekuleret over en ting
hvis jeg nu låner min datter ca 200000 i forbindelse med et huskøb rentefrit
og med lempelige afdragsordning
og der ikke findes et lånedokument på det
risikerer min datter så at komme til at betale skat af beløbet
hvis dette er tilfældet hvordan sikrer man så at det ikke sker

claus

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-03-08 19:56

claus skrev den 17-03-2008 14:44:
> [...]
> risikerer min datter så at komme til at betale skat af beløbet
> hvis dette er tilfældet hvordan sikrer man så at det ikke sker

I laver bare et lånedokument med dig som kreditor og din datter som debitor.
Husk amortationsplanen, som viser hvordan hun afdrager på lånet
I kan snildt aftale en rente til 0 procent eller en symbolsk rente på 0,3%.

Hvis I gerne vil have SKATs "velsignelse", jamen så sender I bare jeres
lånedokument ind til Bindende svar (koste 300 kroner) og spørger om
dokumentet er tilstrækkelig så din datter ikke kommer til at svare
gaveafgift eller andre skatter i forbindelse med lånet.

Du kan som forælder give din datter ca. 50.000 kroner i gave her i 2008
uden at skattevæsnet blander sig i gaveforløbet.
Så vidt jeg husker må gaven dog ikke fremgå af lånedokumentet, men hvad
du giver hende i fødselsdagsgave eller til jul....tja, det blander SKAT
sig vist ikke i, sålænge beløbsgrænsen ikke er overskredet.

Ovenstående er min private holdning!
--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : René

Dato : 18-03-08 09:10

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Husk amortationsplanen, som viser hvordan hun afdrager på lånet
> I kan snildt aftale en rente til 0 procent eller en symbolsk rente på

Husk også at lånet skal være på anfordring ellers kan der godt blive
problemer med skat.

Det er vigtigt der står noget lignende i dokumentet "Det skyldige beløb med
påløbne renter forfalder til fuldstændig indfrielse på anfordring."

Mvh
René