Indgår varelager i overskud/underskud?
Fra : Karina

Dato : 12-03-08 11:56

Nu er det jo snart tid til at indsende sin selvangivelse, og i den
forbindelse har jeg et spørgsmål omkring virksomhedsoverskud/underskud,
når virksomheden har varelager.

Vil det tal, man skal angive på opgørelsen som virksomhedens overskud
eller underskud blot være "Resultat før renter", eller skal der på nogen
måde tages hensyn til et varelager?

Eksempel 1:

Virksomhed A har 10.000 kr i underskud på "Resultat før renter"
I regnskabet er bogført køb af varelager til 50.000 kr.
Virksomheden har "usolgt" varelager til en anslået værdi af 25.000 kr.

Eksempel 2:

Virksomhed B har 10.000 kr i overskud på "Resultat før renter"
I regnskabet er bogført køb af varelager til 50.000 kr.
Virksomheden har "usolgt" varelager til en anslået værdi af 25.000 kr.

Hvilket tal skal anføres på selvangivelsen?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Karina

Fra : Elmand

Dato : 12-03-08 18:36

"Karina" <khjorth@FJERNoncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Virksomheden har "usolgt" varelager til en anslået værdi af 25.000 kr.
>
> Hvilket tal skal anføres på selvangivelsen?

Du skal medregne varelager både primo og ultimo. d.v.s. hvis varerlager
1.januar var Okr
og det nu er 25000kr har din fortjeneste været 35000 i 2007.-

Er dit varelager derimod mindre end ved begyndelsen af året trækkes
differensen mellem
de 2 opgørelser fra.-

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-03-08 23:04

Karina skrev den 12-03-2008 11:56:
> [...]
>
> Vil det tal, man skal angive på opgørelsen som virksomhedens overskud
> eller underskud blot være "Resultat før renter", eller skal der på nogen

Ikke i overskud/underskuds-sammenhæng!

At du binder din penge i et varelager eller i et kunde-tilgodehavende
eller har dem liggende i banken, cigarkassen eller under hovedpuden. Det
spiller ingen rolle

Dit overskud/underskud er af din drift! Og ikke af hvordan du binder
kapitalen.

Man kan sige, at først når du bringer varerne ud fra varelageret ud i
butikken OG får varerne solgt...så bringes de over i resultatopgørelsen.

> [...]
> I regnskabet er bogført køb af varelager til 50.000 kr.
> Virksomheden har "usolgt" varelager til en anslået værdi af 25.000 kr.

-10.000

> [...]
> I regnskabet er bogført køb af varelager til 50.000 kr.
> Virksomheden har "usolgt" varelager til en anslået værdi af 25.000 kr.

10.000

> Hvilket tal skal anføres på selvangivelsen?

se ovenfor

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Elmand

Dato : 13-03-08 01:04

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>>
> Man kan sige, at først når du bringer varerne ud fra varelageret ud i
> butikken OG får varerne solgt...så bringes de over i resultatopgørelsen.

Hej Carsten.- Det forstod jeg ikke, og Karina måske heller ikke. Så vil du
prøve at forklare på en anden måde.!!

Når jeg kikker i min kontoplan indgår varebeholdning ganske rigtigt i
fortjeneste/underskud
før renter. - og så er jeg hel med. Så er varelageret jo bare nogle penge
ligesom evnt.
ubetalte tilgodehavender. ( og skal ind i formuen)

men.

Hvis Karina har købt varer for 100 kr --- solgt for 150 kr og har et
varerlagertilbage
på 25 kr så skal varelageret lægges til overskuddet.- men det kan jo være
det ikke var
det Karina mente.

Med venlig hilsen+
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-03-08 22:32

Elmand skrev den 13-03-2008 01:04:

> Hej Carsten.- Det forstod jeg ikke, og Karina måske heller ikke. Så vil du
> prøve at forklare på en anden måde.!!

Ganske enkel:

Alt hvad der har med årets drift at gøre: Resultatopgørelsen!
herunder: Omsætning; vareforbrug; omkostninger og naturligvis: årets
overskud

Hvordan virksomhedens værdier fordeles: Aktiv-siden i balancen
herunder: varelager; kontantbeholdning; tilgodehavender mv.

Hvordan virksomheden anskaffer værdierne: Passiv-siden i balancen.
herunder: Egenkapital; kreditter hos bank/sparekasse og leverandører mv.

> Når jeg kikker i min kontoplan indgår varebeholdning ganske rigtigt i
> fortjeneste/underskud
> før renter. - og så er jeg hel med.

hvad er det for en kontoplan?
Følger den dette koncept? http://kortlink.dk/4wvu
Hvis ja, så se lige side 4 af 16.

Hvis nej, så vil jeg meget gerne vide hvilket bogførings-princip I anvender.

> Så er varelageret jo bare nogle penge
> ligesom evnt.
> ubetalte tilgodehavender. ( og skal ind i formuen)

Det er nemlig rigtig! varelageret er en del af formuen !

> [...]
> varerlagertilbage
> på 25 kr så skal varelageret lægges til overskuddet.- men det kan jo være

Det må du meget gerne forklare nærmere.

Hvordan bliver varelageret en del af overskuddet? Varelageret er ikke
solgt endnu; såfremt det var solgt, så ville varerne blive "flyttet" til
vareforbruget.

Det er korrekt, at der på den udvidede selvangivelse [[[
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=33129 ]]] er et punkt som kaldes:
varebeholdning (feltnummer: 631).
Men det har dog intet med overskuddet at gøre.

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 13-03-08 09:51

> [...]
>

> Man kan sige, at først når du bringer varerne ud fra varelageret ud i
> butikken OG får varerne solgt...så bringes de over i resultatopgørelsen.

UPS! Tilbage til tegnebodet - kort og godt.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)

Fra : Carsten Riis

Dato : 13-03-08 22:33

Karsten (7870) skrev den 13-03-2008 09:51:

> UPS! Tilbage til tegnebodet - kort og godt.

uddyb!

Tjek lige:
http://kortlink.dk/4wvu før du kommer med mere udokumenteret kritik

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-03-08 13:18

Karina skrev:

> Vil det tal, man skal angive på opgørelsen som virksomhedens overskud
> eller underskud blot være "Resultat før renter", eller skal der på nogen
> måde tages hensyn til et varelager?

Hvis der er bogført korrekt, vil årets resultat allerede inkludere
ændringer af varelageret.
Du skal derfor ikke selv begynde at justere, da det så vil blive regnet
dobbelt.

Varelageret skulle i øvrigt gerne stå som et aktiv i regnskabet - med en
værdi, der svarer til hvad lageret realistisk er værd. Ellers er det
tegn på, at noget ikke er bogført korrekt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Elmand

Dato : 13-03-08 19:22

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> værdi, der svarer til hvad lageret realistisk er værd. Ellers er det tegn

Tak, så er jeg også med,og tak for en god beskrivelse-- men jeg havde
forstået på Karinas forklaring at restvarer ikke var med i hendes overskud,
og derfor er varelageret jo en del af fortjenesten

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenn

Fra : Karina

Dato : 13-03-08 20:09

> Hvis der er bogført korrekt, vil årets resultat allerede inkludere
> ændringer af varelageret.
> Du skal derfor ikke selv begynde at justere, da det så vil blive regnet
> dobbelt.

Det vil jeg da mene (og håbe), at det er.

Og tak for svarene!

Mvh
Karina