Modellere et skema - tips ønskes
Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-03-08 08:19

Jeg skal bygge mig en MySQL tabel, som kan indeholde skemaer med
starttidspunkter.

Jeg skal kunne opbevare
- ad-hoc one-time events
- Recurrent events, hvor man angiver starttidspunkt og så frekvensen

Ad-hoc er let nok, men den med frekvens er en smule drilsk.

Man skal jo kunne sige
"hver mandag kl 12"
"hver anden onsdag kl 13"
"hver dag kl 07"
"hver dag kl 08 og 16"

Det kan nok ikke klares i ren SQL, så lidt Perl kommer jeg nok ikke udenom.

Jeg kan ikke gennemskue problemstillingen.
Kan man klare det i een tabel?
Nogle tips til at komme igang/videre på?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 13-03-08 23:24

Jens Thomsen wrote:
> [...]
>
> Jeg kan ikke gennemskue problemstillingen.
> Kan man klare det i een tabel?
> Nogle tips til at komme igang/videre på?

Den mest banale er blot at lave en generel form som denne her:

Alle Y X uge i måneden, klokken Z.

Hvor Y er "hverdage", "weekend-dage", "helligdage", "mandage",
"tirsdage", ..., "søndage", og X er "første", "første hele", "anden",
...., "fjerde", "femte", "sidste", "sidste hele", "enhver" og endelig kan
Z være en liste af forskellige klokkeslet.

Det kan man så igen repræsentere mere eller mindre generelt i en række i
en tabel. Den simpleste form er blot at have tre felter med de tre
værdier som anført ovenfor.

Ovenfor har jeg beskrevet hvordan man kan repræsentere gentagne
begivenheder - ikke hvordan man regner på dem. Det vil nok til en hver
tid kræve at man koder noget.

Man kan også gøre det generaliseret med et helt lille sprog til at
beskrive gentagne begivenheder, men det er vist overkill i denne sammenhæng.

Mvh. Michael.