Det forunderlige univers der hedder Bleer!~
Fra : Padmé Amidala

Dato : 09-03-08 15:46

Inden længe nedkommer jeg med vores første barn og for sådan en novice
som mig inden for dette fag, er jeg stået helt af mht. bleer.

Jeg er dog nået frem til at gammeldags stofbleer ikke er noget for os og
de økologiske synes jeg er alt for dyre...

Jeg vil jo stadig gerne tilbyde den lille guldklump nogle ordentlige
bleer uden parfume (her tænker jeg også på aloe og kamille og lign.)og
også gerne uden lotion. Især da jeg selv er allergisk over for
pafumestoffer og ikke vil udsætte den lille for det mere end højst
nødvendigt...

Men hvilke bleer er gode???

Jeg har forsøgt mig inde på diverse blesider, men kan ikke rigtig se
hvad de reelt indeholder.

På forhånd tak for hjælpen.

Padmé Amidala

Fra : Wilstrup

Dato : 09-03-08 16:05

"Padmé Amidala" <sletikke@nogenemail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> den lille for det mere end højst nødvendigt...
>
> Men hvilke bleer er gode???
>
> Jeg har forsøgt mig inde på diverse blesider, men kan ikke

Vi benyttede os af Pampers- de var så vidt jeg husker ikke
parfumerede, var en lille smule dyrere end andre, men holdt
hvad de lovede.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-03-08 18:05

Padmé Amidala <sletikke@nogenemail.dk> writes:

> Jeg er dog nået frem til at gammeldags stofbleer ikke er noget for os
> og de økologiske synes jeg er alt for dyre...

Jeg har termin i dag, så jeg har også været de overvejelser gennem.
Fakta, Coop og Alta har svanemærkede bleer i deres faste sortiment.
Om svanemærkede bleer:

"Svanemærkede hygiejneprodukter og bleer må ikke indeholde parfume
eller lotion og fugtighedscreme. Der er krav om, at svanemærkede
hygiejneprodukter og bleer skal kunne suge godt og føles tørre på
ydersiden, når de bruges. Svanen stiller krav om fuld deklaration af
produkternes materialer. Der stilles skrappe krav til brug af
kemikalier og udledninger i produktionen samt fabrikkens
energiforbrug."

Bleer kan ikke blive godkendt som økologiske i Danmark i dag.
Moltex-bleerne er ikke økologiske.

Hvad priser angår, så koster den dyreste (normalpris) svanemærkede ble
1,90 stykket i Kvickly og 1,59 i Fakta, men jeg ved ikke hvad dem i
Alta koster. Det er de bleer til store børn der går selv.

Til sammenligning koster Libero bleer til samme størrelse børn 2,74
stykket på tilbud i Bilka i denne uge.

Og hvordan de forskellige bleer suger og ellers passer barnet er der
vist kun en måde at finde ud af på: Man må simpelthen prøve sig frem.
Til fødselsforberedelse og i vennekredsen har jeg i hvert fald hørt
både godt og dårligt om de fleste mærker.

I første omgang har vi alle de prøver vi har fået rundt omkring og så
en pakke svanemærkede fra Coop. Jeg vil nemlig heller ikke have
parfume, lotion, blegemidler osv i nærheden af huden.

Held og lykke. :)

Mvh Trine

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 09-03-08 19:22

> Men hvilke bleer er gode???

Det har altid været Vibelle fra Aldi som klarer sig godt i alle de tests jeg
har set på det område - vi har med success brugt dem til begge vores børn,
som nu er 9 og 11 år gamle - de var i hvert fald dengang uden parfume og
andet kemi.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Carina

Dato : 09-03-08 20:57

"Padmé Amidala" <sletikke@nogenemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gerne uden lotion. Især da jeg selv er allergisk over for pafumestoffer og
> ikke vil udsætte den lille for det mere end højst nødvendigt...

Vi har brugt Libero til vores nu snart 3-årige dreng. Efter han havde skidt
og tisset igennem på stort set alle andre mærker, besluttede jeg mig for at
holde mig til Libero. Jeg må med skam erkende at jeg ikke ved hvad der er i
dem, men de lugter i hvert fald ikke kemiske. Så efter muddermås fra
knæhaser til nakke i alle andre mærker er det blevet Libero her. Det er nok
noget med pasform - jeg har en dreng der er bred og kort, og de har siddet
perfekt på ham!

Jeg ved godt det ikke var svar på dit spørsmål, men nogen gange overhaler
praktikaliteterne de gode intentioner indenom.

VH
Carina

Fra : hamselv (dkmc)

Dato : 10-03-08 09:53

Padmé Amidala skrev:
> Men hvilke bleer er gode???
>
> Jeg har forsøgt mig inde på diverse blesider, men kan ikke rigtig se
> hvad de reelt indeholder.
> På forhånd tak for hjælpen.
> Padmé Amidala

Som Andreas skriver, så prøv Vibelle fra aldi, vi havde også prøvet
forskellige bleer til vores 4 børn og det endte med Vibelle fra Aldi.
Når vi så lige er faldet over et godt tilbud af de dyrere mærker, så har
vi prøvet dem.
Men hver gang har vi bandet og svovlet og vendt tilbage til Vibelle.
Start med dem, prøv nogle andre og vend så tilbage til Vibelle
Her for nylig har de godt nok lavet lidt om på snippen og ikke til det
bedre. Jeg synes den er sværrere at få fat på nu, håber det er en fejl
de laver om igen

hamselv herfra

Fra : B. Sørensen

Dato : 10-03-08 11:37

"hamselv (dkmc)" <hampselv@PISTVAEKgmail.com> skrev i en meddelelse
> Som Andreas skriver, så prøv Vibelle fra aldi, vi havde også prøvet
> forskellige bleer til vores 4 børn og det endte med Vibelle fra Aldi.

Vibelle fra Aldi var også, hvad vi altid vendte tilbage til. Måske var der
en idé om, at de langt dyrere mærkebleer MÅTTE være bedre, og derfor skulle
de afprøves, men nej, ingen var bedre...... Vibelles pasform var perfekt til
datteren, og de fungerede bare.

B. Sørensen

Fra : Dido

Dato : 10-03-08 20:26

Vi er også libero-brugere, af samme grund som andre har nævnt..... Alle
andre bleer tissede han ud af, for oven, i siden - eller simpelthen bare
prut til nakkehårene Og så oplevede jeg at især de billige bleer (i
særdeleshed coops mærke) STANK af tis!!!

Libero er fri for alle slags parfume, lotion osv - det var også mit krav
da jeg også er allergiker.

Vores dreng er lang og tynd - jeg tror du skal vente med det store
ble-indkøb og se hvad der passer lige dit barn

Held og lykke med fødseln.
/D

Fra : Anja

Dato : 10-03-08 20:55

> [...]
>
> Men hvilke bleer er gode???
>
> Jeg har forsøgt mig inde på diverse blesider, men kan ikke rigtig se hvad

Tillykke!

Det er bare med bleer som med så meget andet... nogle foretrækker det ene og
andre foretrækker det andet.
Kig på de forskellige babysites og få prøver på de forskellige mærker.

Anja

Fra : Milla

Dato : 10-03-08 21:13

Padmé Amidala skrev:
> Inden længe nedkommer jeg med vores første barn og for sådan en novice
> som mig inden for dette fag, er jeg stået helt af mht. bleer.

Tillykke med den snarlige nedkomst

> Jeg er dog nået frem til at gammeldags stofbleer ikke er noget for os og
> de økologiske synes jeg er alt for dyre...

Jeg tror også det er et fåtal der bruger gammeldags stofbleer , de
bruger moderne genbrugsbleer, kig her:
http://www.naturebaby.dk/Default.aspx?page=19

Og nej Moltex er ikke økologiske... Men liidt bedre mod naturen siges der.

Har du set denne her:
http://politiken.dk/tjek/dagligliv/forbrugtest/testborn/article470785.ece

God fornøjelse udi ble og barneverdenen

Mvh Milla

Fra : Meta Dam

Dato : 10-03-08 23:07

Padmé Amidala skrev:

> Jeg er dog nået frem til at gammeldags stofbleer ikke er noget for os
> og de økologiske synes jeg er alt for dyre...

I en vugge til grav analyse af almindelige-bleer vs. stofbleer er der dødt
løb, fordi stofbleer skal tørretumbles og almindelige bleer kan brændes og
varmen kan genanvendes.

> [...]
> også gerne uden lotion. Især da jeg selv er allergisk over for
> pafumestoffer og ikke vil udsætte den lille for det mere end højst

Stort set ingen bleer i Danmark er med lotion, da den slags bleer ikke
sælger her i landet.

> Men hvilke bleer er gode???

Her er en ny test af bleer
http://politiken.dk/tjek/dagligliv/forbrugtest/testborn/article470785.ece

og igen er vibelle-bleen fra Aldi den bedste.
Vibelle fåes nu også i størelsen 3-6 kg (nyfødt)

VH Meta

Fra : Ukendt

Dato : 10-03-08 23:55

"Meta Dam" <meta@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse news:47d5b121$0$90265

> Stort set ingen bleer i Danmark er med lotion, da den slags bleer ikke
> sælger her i landet.

Har Pampers ikke en ble med lotion ? Det var godt nok efter, at vores børn
var færdige med bleer, men synes helt sikkert, at jeg har set den på et
tidspunkt.

> og igen er vibelle-bleen fra Aldi den bedste.
> Vibelle fåes nu også i størelsen 3-6 kg (nyfødt)

Vi brugte Libero, da børnene var helt små og derefter også Vibelle- der jo
så åbenbart fås i helt små størrelser nu...

Fra : Meta Dam

Dato : 11-03-08 10:05

Buffy skrev:
> "Meta Dam" <meta@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Har Pampers ikke en ble med lotion ? Det var godt nok efter, at vores
> børn var færdige med bleer, men synes helt sikkert, at jeg har set

Jo, det er vist rigtigt, men i forhold til udlandet er udbudet af bleer med
lotion stort set ikke eksisterende i Danmark.
Da jeg var i USA var der meget få bleer uden lotion, i Danmark er det
omvendt.

Fra : Milla

Dato : 11-03-08 12:13

Meta Dam skrev:

> I en vugge til grav analyse af almindelige-bleer vs. stofbleer er der dødt
> løb, fordi stofbleer skal tørretumbles og almindelige bleer kan brændes og
> varmen kan genanvendes.

Stofbleer SKAL da ikke tørretumbles, det SKAL tøj da ikke almindeligvis?
Desuden kan man nu få A-mærkede tørretumblere. Engangsbleer skal fragtes
rundt, fra producent til forbruger, fra forbruger og hjem. Fra
skraldespand til forbrændingen, hvor de så går op i røg = CO2. Stofbleer
kan bruges til flere børn, man kan købe brugt, og det bedste af det
hele, ungerne lærer hurtigere at blive renlige, så man ikke render rundt
med et barn på 4 år, der stadig bruger ble.
Allergimæssigt er genbrugsbleer også et plus.

Engangsbleer suger godt, ja, men hvad er det lige de har mellem benene?
Jeg har oplevet en lille lækage i blestoffet, og så er der små
gelekugler i skeden på pigen.

Tænker også på, at kvinder bliver frarådet at gå med trusseindlæg fordi
det øger risikoen for svamp og udtørring...

mvh Milla

Fra : Milla

Dato : 11-03-08 12:15

Du har fået et link til en test, og her er noget fra miljø og sundhed,
nogle tips.

http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=5309

Mvh Milla

Fra : Padmé Amidala

Dato : 16-03-08 11:06

Tak for alle jeres gode indlæg.
Jeg blev faktisk klogere :)Jeg havde nemlig aldrig hørt om Vibelle, så
den må jeg også lige ud og kigge på.
God påske til jer alle sammen.

VH
Padmé

Fra : me and me

Dato : 16-03-08 12:50

Du skulle overveje dem fra Lidl hvis der ligger en sådanne tæt på dig. De er
lige en tand bedre men til samme pris !

Det er samme producent som Pampers der laver lidls bleer. Jeg er meget
possitivt overrasket over dem i hvert fald. Her fungerer Vibelle overhovedet
ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 19:27

Jeg måd sige at med en 2-årig og endnu en bebs på vej kan jeg bedst
anbefale libero bleer - især i de små størrelser.
De er absolut fri for alt af parfume og lotion og de holder tæt.
Pampers er gode, men de indeholder lotion og mange børn bliver allergiske
for dem.
Lidl har et godt mærke der hedder Cien som minder mest om Libero, men også
lidt om Huggies.
Prøv dig frem. Den bedste indikator for hvad der er godt for jer er babys
numse!!
Den bliver nemlig rød med det samme der er noget den ikke kan lide

mvh Bente