Opsparing - Hvad skal man vælge
Fra : pinkfloydhomer@gmail~

Dato : 09-03-08 11:37

Hvis man har et overskud hver måned efter at man har betalt sine
udgifter osv, hvor er det så smartest at gøre af det overskud?

Jeg kan selv komme på flere parametre som kan være relevante at
overveje:

1) Forrentning - Jo mere man tjener på at spare op, jo bedre

2) Tilgængelighed - Kan man få en bedre forrentning ved at binde de
opsparede penge mere "ufleksibelt"? Altså, jeg går ud fra at der er
forskel på om man bare har pengene stående på sin lønkonto hvor man
hæve dem når man vil, og så om man binder dem i et eller andet hvor
man kun kan få dem ud ved bestemte lejligheder, eller med en vis
forsinkelse etc.

3) Risiko - Man kan vel vælge på den ene side at have sine sparepenge
stående på sin lønkonto men man kan også vælge at investere dem i
afrikanske aktier og håbe på det bedste.

4) Størrelsesorden - Der er vel forskel på om man har 3.000 eller
30.000 om måneden at opspare/investere?

Hvad skal man gøre? Sy pengene ind i en madras? Lade dem stå på
lønkontoen? Putte dem på en simpel opsparingskonto med en rente på
4-5% eller hvad man nu kan få? Investere dem somehow, lade banken gøre
det, gøre det selv, investeringsforening, etc.? Opspare dem til
pension (det er vel et helt kapitel for sig, og i hvert fald får man
ikke glæde af pengene lige foreløbig, jeg er kun 33 år)?

Kort sagt: Hvad gør man?

/David

Fra : John

Dato : 11-03-08 23:19

> Kort sagt: Hvad gør man?

Det kommer jo helt og aldeles an på din tidshorisont og risiko profil -
ingen af delene skriver du ret meget om?

Hvis du ingen risiko vil have eller ikke vil gøre noget selv - Northern Rock
konto til 5%.

Hvis du kan tåle risiko og klare lidt aktiehandel selv online - Nordnet
(eller en anden udbyder). Der kan du både tjene og tabe mere end de 5% men
det er helt afhængig af tiden og hvilke aktier du vælger. Du skal ikke
forvente, at du kan få hjælp her til at vælge hvilke aktier, da hver især
har sin egen mening og analyse, så du skal selv ud i markedet og holde dig
ajour med hvad der sker.

Hvis du vil handle med aktier, er 3.000 ikke optimalt men stadigt muligt.
Der handles helst i hele handelsposter hvilket normalt er omkring 15.000
kroner (+/-), men alt efter omsætningen af aktien, kan du stadigt godt
handle med mindre antal.

P.t. har jeg selv sat mine penge i Northern Rock, da jeg synes aktier er for
usikkert lige her og nu.

Fra : KimT

Dato : 18-03-08 17:15

> P.t. har jeg selv sat mine penge i Northern Rock, da jeg synes aktier er
> for usikkert lige her og nu.

Den danske afdeling lukker:
http://www.business.dk/article/20080318/finans/803180329/

Mvh Kim