Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Opsparing - Hvad skal man vælge
Fra : pinkfloydhomer@gmail~

Dato : 09-03-08 07:39

Hvis man har et overskud hver måned efter at man har betalt sine
udgifter osv, hvor er det så smartest at gøre af det overskud?

Jeg kan selv komme på flere parametre som kan være relevante at
overveje:

1) Forrentning - Jo mere man tjener på at spare op, jo bedre

2) Tilgængelighed - Kan man få en bedre forrentning ved at binde de
opsparede penge mere "ufleksibelt"? Altså, jeg går ud fra at der er
forskel på om man bare har pengene stående på sin lønkonto hvor man
hæve dem når man vil, og så om man binder dem i et eller andet hvor
man kun kan få dem ud ved bestemte lejligheder, eller med en vis
forsinkelse etc.

3) Risiko - Man kan vel vælge på den ene side at have sine sparepenge
stående på sin lønkonto men man kan også vælge at investere dem i
afrikanske aktier og håbe på det bedste.

4) Størrelsesorden - Der er vel forskel på om man har 3.000 eller
30.000 om måneden at opspare/investere?

Hvad skal man gøre? Sy pengene ind i en madras? Lade dem stå på
lønkontoen? Putte dem på en simpel opsparingskonto med en rente på
4-5% eller hvad man nu kan få? Investere dem somehow, lade banken gøre
det, gøre det selv, investeringsforening, etc.? Opspare dem til
pension (det er vel et helt kapitel for sig, og i hvert fald får man
ikke glæde af pengene lige foreløbig, jeg er kun 33 år)?

Kort sagt: Hvad gør man?

/David

Fra : Bo

Dato : 09-03-08 12:49

On 9 Mar., 15:38, "pinkfloydho...@gmail.com"
<pinkfloydho...@gmail.com> wrote:
> [...]
> pension (det er vel et helt kapitel for sig, og i hvert fald får man
> ikke glæde af pengene lige foreløbig, jeg er kun 33 år)?

Du kan lige så godt lære at komme igang med dette link:
http://www.pengepriser.dk/frontpage.html
det besvarer alle dine spm. vh Bo

Fra : pinkfloydhomer@gmail~

Dato : 10-03-08 01:09

On Mar 9, 7:48 pm, Bo <solfran...@gmail.com> wrote:

> Du kan lige så godt lære at komme igang med dette link:http://www.pengepriser.dk/frontpage.html
> det besvarer alle dine spm. vh Bo

Hmm. Jeg kender godt siden, men jeg kan ikke se at den besvarer mine
spørgsmål. Kan du hjælpe?

/David

Fra : Bo

Dato : 10-03-08 03:49

On 10 Mar., 09:08, "pinkfloydho...@gmail.com"
<pinkfloydho...@gmail.com> wrote:

> Hmm. Jeg kender godt siden, men jeg kan ikke se at den besvarer mine
> spørgsmål. Kan du hjælpe?
>
> /David

Hvad jeg fandt til dig, kan du måske bruge ?
<klip hvad Eik bank skriver>
Fastrentekonto

Rentegaranti
Hvis du vil have garanti for, hvilken rente du får af din opsparing,
er Fastrentekonto det rigtige valg.

Oprettelse
Du skal blot være fyldt 18 år og være kunde i Eik Bank. Virksomheder
og foreninger med Likviditetskonto kan også oprette en
Fastrentekonto.

Rentesatser
I skemaet ses den rente der gælder, hvis du opretter en
Fastrentekonto
i dag. Rentesatsen fastsættes dagligt og er gældende for de konti,
der
oprettes på dagen. Rentesatsen er uændret i hele bindingsperioden, og
du kan vælge mellem 6 forskellige bindingsperioder.
1) Fastrentekonto, 6 måneder 4,20%
2) Fastrentekonto, 1 år 4,70%
3 Fastrentekonto, 2 år 4,20%
4) Fastrentekonto, 3 år 4,10%
5) Fastrentekonto, 4 år 4,10%
6) Fastrentekonto, 5 år 4,10%

Du kan også placere din opsparing på flere Fastrentekonti med
forskellige løbetider og forskellige rentesatser.

Indskud på kontoen
Indskudsperioden er 8 dage fra og med oprettelsesdatoen. Du kan
indskyde mellem 50.000 kr. og 5 mio. kr. Beløb herover sker ved
henvendelse til banken. Da det ikke er muligt at indsætte beløb på
Fastrentekontoen i bindingsperioden, kan du derfor ikke benytte
kontoen som din Nemkonto.

Fordele ved Fastrentekonto
Fordelen ved Fastrentekonto er, at du på forhånd kender din
renteindtægt. Og at rentesatsen som oftest vil være højere end den
variable rente på en Alt i Et-konto. Til gengæld ved du ikke med
sikkerhed, hvordan det generelle renteniveau udvikler sig.

Bindingsperiode
Jo kortere bindingsperiode du vælger, jo mindre er sandsynligheden
for, at din Fastrente-konto afviger væsentligt fra renten på din Alt
Et-konto. Jo længere bindingsperiode du vælger, jo højere er risikoen
for en større afvigelse. Du kan være heldig, at afvigelsen er til din
fordel. Men du kan altså også risikere, at renteniveauet i Danmark
stiger så meget, at din Fastrentekonto har en lavere rentesats end
din
Alt i Et-konto. Hvis du ønsker at hæve fra din Fastrentekonto i
bindingsperioden, beregnes en dekort af det udbetalte beløb. Dekorten
fratrækkes kontoens indestående i forbindelse med udbetalingen.
Dekorten udgør 0,25% pr. påbegyndt resterende kvartal regnet fra
udbetalingsdato til dispositionsdato.

Ophør
Når bindingsperioden udløber, omdannes din Fastrentekonto automatisk
til en Alt i Et-konto med den gældende rentesats.<klip slut>

Alt i Et-konto er renten idag 3,75%

vh Bo