Musikmaterialer
Fra : Fly Christensen

Dato : 05-03-08 15:35

Hejsa!

Jeg har brug for nogle materialer til musikundervisningen på dansk.
Indtil videre har jeg kun undervist på tyske skoler, så alt materialet
er på tysk. Jeg har en masse med komponister, instrumenter etc. Jeg
mangler det bare på dansk. Jeg har ledt på nettet for at finde nogle
steder, hvor det tilbydes, men jeg har desværre ikke haft held med mig.

Kan I give nogle bud på, hvor, at jeg finder materialer til undervisningen?

Takker

C. Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 05-03-08 22:48

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> mig.
>
> Kan I give nogle bud på, hvor, at jeg finder materialer til

Det afhænger af hvor du bor - musikbutikker i København er en
mulighed, hvor du kan finde diverese materialer - skolen har
sikkert også sådanne materialer og husk så, at undervisningen
i musik på en folkeskole i Danmark garanteret er anderledes
end en tilsvarende i tyske skoler.

Du bør se i læseplanen for musikundervisningen i folkeskolen
og huske på at materialer i form af instrumenter, antallet af
klassesæt i form af bøger samt kravene til musikfærdigheder på
instrumenter eller sang, er ganske beskedne i forhold til hvad
man kunne ønske der skulle kunnes. Desuden har man normalt max
2 lektioner om ugen i musik indtil 5.klasse - derefter er der
afsat 1 time til 6.klasse - og her er det sammenspil der er
det centrale. Men i en dansk folkeskole er det som regel ikke
musikundervisningen der er problemet, men elevernes holdning
til det. Det er mere pædagogiske midler end egentlige
musikfærdigheder du skal satse på.

Kommer du til en københavns folkeskole, så vær forberedt på
store skuffelser: Der er sjældent at der findes instrumenter
eller bøger(sangbøger) i klassesæt eller antallet af
instrumenter kan være temmelig beskedent, ligesom du ikke kan
være sikker på at der findes et klaver eller en guitar der kan
fungere lydeligt godt (som regel ofrer man ikke klaverstemmere
til gamle klaverer der måske har fået lov til at forfalde år
efter år fordi man har sat ikke-musik-kyndige lærere til at
undervise i faget og have ansvaret for det, ligesom antallet
af midler er yderst begrænsede. Selv har jeg måttet nøjes med
5000 kr. årligt til alt vedrørende musik - inklusive bøger,
instrumenter og klaversteming).

Skolerne kan naturligvis være forskellige, men at være en god
musiker er desværre ikke nødvendigvis noget der giver pote i
en dansk folkeskole - det kræver også mange pædagogiske evner
som mange professionelle musikere ikke har. Jeg har oplevet
ikke så få professionelle musikere der tror at de nok skal
kunne fange børnene og som så har oplevet den ene rædsel efter
den anden i mødet med netop eleverne. Jeg havde en kollega som
havde undervist i Tyskland og som var professionel guitarist -
uddannet på konservatoriet i guitarspil og som også var et
meget sødt menneske, men han var bestemt ikke lykkelig for at
undervise i det fag - han var vant til musikskoler med
motiverede børn - det er ikke altid tilfældet i en folkeskole,
desværre.)

Held og lykke!