link til god og kort romantisk tekst
Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 04-03-08 19:50

Goddag.
Jeg er i denne uge vikar for en niende klasse, som er ved at lære om
romantikken. Jeg er snart færdig med at læse H.C. Andersens "Den Grimme
Ælling" med dem, hvor vi selvfølgelig har snakket om livssyn mht. bl.a. arv
og miljø.
Jeg kunne godt bruge en anden kort historie, som deler fællestræk med "Den
grimme ælling". Dvs. at de skulle kunne finde frem til de generelle træk hos
den slags tekster.
Er der nogle, som har et godt link til et sted, hvor man kunne få fat i
sådan en novelle e.l.? Eller blot har forslag til andre ting, de kunne mht.
romantikken.

Og det skal selvfølgelig huskes at vi snakker niende klasses niveau og ikke
gymnasie ;)

Mvh.
En arbejdsom tilkaldevikar
Søren Kjeldsen

Fra : Kim2000

Dato : 04-03-08 21:13

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mht. romantikken.
>
> Og det skal selvfølgelig huskes at vi snakker niende klasses niveau og

Det kunne være helt oplagt at læse Pontoppidans pragtfulde "Ørneflugt" som
modtræk til Den grimme ælling.

mvh
Kim

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 04-03-08 21:19

> "Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne være helt oplagt at læse Pontoppidans pragtfulde "Ørneflugt" som
> [...]

Desværre skal de gennemgå den med deres "faste" lærer, når han kommer
tilbage :)
Den er jo ligesom lidt et modsvar til "Den Grimme Ælling". Jeg har brug for
en tekst, der deler samme "ånd".

Mvh.
Søren

Fra : Wilstrup

Dato : 05-03-08 22:34

"Sren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen

Det er da muligt at du har en aftale med den faste lærer om
hvad han vil gennemgå med dem, men så kan du da forklare noget
om folkeeventyr kontra kunsteventyr, tolkningerne af den
grimme ælling, og sammenligne det med Brødrerne Grimms "Den
lille Rødhætte" og derved komme ind på fortolkninger i forhold
til berettermodellen, aktant-modellen, kontraktmodellen,
personlighedsmoddellen etc.

Der er nok at tage fat på. At gennemanalysere Den grimme
ælling, er altså noget der godt kan tage tid - hvilken
sprogbrug benytter H.C. Andersen sig af? hvem henvender han
sig til? Hvordan kunne man omskrive nogle af sætningerne til
moderne dansk? Hvem er den grimme ælling og hvorfor? Hvordan
relaterer den historie sig til andre eventyr som fx Den lille
Rødhætte og hvilken tolkninger kan man i øvrigt lægge over den
historie i forhold til Den grimme ælling? Hvorfor anvender
H.C. Andersen dyr i sin fortælling? etc. etc. etc.

Du kan sagtens få flere lektioner til at gå med en sådan
analyse, hvis du er en smule flittig.

Og det er altsammen relevant for 9.klasse - (jeg er lærer for
både 9. og 10.klasser (sidstnævnte i dansk) - så alt i alt:
litteraturforståelse ved sproglig iagttagelse - kan sagtens
lade sig gøre for en 9.klasse (normalklasse)

Fra : Cindy

Dato : 09-03-08 00:13

"Wilstrup" skrev i en meddelelse
> [...]
> 10.klasser (sidstnævnte i dansk) - så alt i alt: litteraturforståelse ved
> sproglig iagttagelse - kan sagtens lade sig gøre for en 9.klasse

Ja, det er altsammen rigtigt, men jeg tror da det ville give nogle enkelte
helt nye vnkler, hvis man kunne fremskaffe et eksempel mere ved siden af
Den grimme ælling. "Den lille pige med svovlstikkerne" dukkede lige op i
mine tanker, men den er måske alligevel ikke det rigtige. Du søger vel efter
noget tilsvarende, som ikke er H.C. ANDERSEN.

Cindy

Fra : Wilstrup

Dato : 09-03-08 09:58

"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> svovlstikkerne" dukkede lige op i mine tanker, men den er
> måske alligevel ikke det rigtige. Du søger vel efter noget

I en 9.klasse er det alt rigeligt blot at få dem til at
forholde sig til et eventyr af H.C. Andersen. Der er så meget
man kan sige om netop den historie, at det nemt kan fylde
flere lektioner. At sammenligne med et andet eventyr er derfor
ikke relevant i første omgang, og så er den faste lærer jo
kommet tilbage og kan tage fat i Ørneflugt eller hvad han nu
har lyst til.

Det fornuftigste man kan gøre i dette tilfælde som vikar er at
holde sig til et eventyr, som eleverne kan arbejde sig igennem
med - alt det andet er overordnet for vanskeligt for en
9.klasse - de kan dårligt forholde sig til noveller eller
romaner af samme forfatter med et andet sigte, så at bede selv
en dygtig 9.klasse om dette uden at de har gennemgået grundigt
eventyrgenren og en forfatters skriverier, vil være at skyde
langt over målet.

Selv en grundig gennemarbejdning kan være vanskelig, men så
får de i det mindste en fornemmelse af hvor meget der er at
sige om et eventyr.

Hvis hensigten er anderledes, fx ved at man vil tale om arv
Kontra miljø eller om iboende kræfter kontra socialære
betingelser, om at være sin egen lykkes smed kontra at være
afhængig af andre, så kræver det også en større omgang
indføring i analyseapparatet som kan være vanskeligt eller
ligefrem umuligt for en 9.klasse at forstå.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 11-03-08 09:47

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> omgang indføring i analyseapparatet som kan være vanskeligt eller ligefrem

Det var netop hensigten, men de forstod det nu meget godt. Jeg fik dem endda
til at forstå en go' vending som "essens før eksistens" på en måde, så de
kan forklare den.
Jeg prøver en enkelt lektion at tale med dem om universal og
nationalromantik. Det kunne jeg godt mærke fløj langt over hovedet på dem,
så til sidst valgte jeg at give dem "Nattergalen" hvor vi fandt
sammenligninger mellem Den Grimme Ælling, hvor man kan sige om Nattergalen
at den blev "tvunget" ind i et unaturligt miljø. Men det nåede vi ikke at gå
i dybden med så meget. Deres lærer er dog vendet tilbage nu og jeg kunne
forestille mig at de hurtigt går igang med at læse Ørneflugt.

Fra : Wilstrup

Dato : 11-03-08 21:26

> [...]
> at gå i dybden med så meget. Deres lærer er dog vendet
> tilbage nu og jeg kunne forestille mig at de hurtigt går

Jeg mener stadigvæk at det ikke er en god idé at sammenligne
førend de har fuldkommen styr på sammenligningsværktøjet, men
det er da fint hvis de har forstået det , du underviste i -
men prøv at høre dem om blot 14 dage, hvis det bliver muligt,
og så kan du se hvor meget der hænger ved.