KTO og KL indgår alligevel forlig
Fra : Søren Friberg

Dato : 01-03-08 09:19

http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=51466

1. april 2008 4,09

1. oktober 2008 1,62

1. april 2009 0,20

1. oktober 2009 0,55

1. april 2010 0,50

1. oktober 2010 0,57

der skulle svare til 12,8% hvilket jeg ikke tror på. Nok fordi resten er
lagt ud til alt muligt pladder, som de færreste bryder sig om. Endelig
er det fortsat mest interessant hvor meget mere der skal undervises og
hvor meget mere fleksible lærerne skal være. Jeg går ud fra det er den
part, der skal være mere fleksible

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 01-03-08 13:30

Søren Friberg skrev:
> [...]
> er det fortsat mest interessant hvor meget mere der skal undervises og
> hvor meget mere fleksible lærerne skal være. Jeg går ud fra det er den

Disse 12,8%, som pressen har svælget meget i, kommer jo fra de
statsansattes overenskomst. Og i denne overenskomst er der også kun
givet en generel lønregulering på 8,17% over 3 år (se evt.
http://www.fm.dk/db/filarkiv/19601/Faktaark_oekonomisk_ramme.pdf). Hvis
de ansatte i kommunerne til sammenligning får en generel lønregulering
på 7,33% over 3 år (ifølge
http://www.kto.dk/OK_fornyelse/OK_2008/KTO_forlig_KL/Plancher.pdf, side
4), kan de to tal nemt sammenlignes. Tallet er muligvis en lille smule
mindre for lærerne, men til gengæld får vi også nye og mere fleksible
arbejdstidsaftaler.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-03-08 13:44

Jacob Tranholm skrev:
> Søren Friberg skrev:

> Disse 12,8%, som pressen har svælget meget i, kommer jo fra de
> statsansattes overenskomst.

Jeg referer Anders Bondo Christensen i Folkeskolen og nogen andre.

> Tallet er muligvis en lille smule
> mindre for lærerne,

Åbenbart ikke.

> får vi også nye og mere fleksible
> arbejdstidsaftaler.

Ja, det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om. Det spændende er så hvem der
skal være fleksible og på hvilken måde og endelig, hvor meget mere der
skal undervises i praksis.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 01-03-08 16:38

Søren Friberg skrev:

> Jeg referer Anders Bondo Christensen i Folkeskolen og nogen andre.

Når han (de) har snakket om 12,8%, vil jeg også gætte på, at der har
været tale om en samlet stigning på 12,8%. Og ikke bare 12,8% mere i
hver enkelt lærers tegnebog i slutningen af måneden. Ligesom det også
var i forliget med staten...

> Ja, det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om. Det spændende er så hvem der
> skal være fleksible og på hvilken måde og endelig, hvor meget mere der
> skal undervises i praksis.

For mig at se er det stadig positivt, hvis der i arbejdstidsaftalen
overlades lidt fleksibilitet til, at lærerteamet omkring en klasse kan
træffe en beslutning om, at udvalgte elever i klassen skal have
ekstra-undervisning i en periode. Og kan finde plads i egne skemaer til
at varetage denne opgave. Så kunne vi slippe for en masse papirarbejde
og ventetid, når der skal sendes ansøgninger via PPR for at finde disse
ekstra-timer.

Og hvis læreren i arbejdstidsaftalen behandles som en professionel
fagperson, der er i stand til at træffe kvalificerede beslutninger
angående sådanne spørgsmål. Så er dette positivt i mine øjne... Dette
betyder formentligt ikke mindre arbejdstid for læreren, men muligvis kan
arbejdet rettes imod mere hensigtsmæssige gøremål, hvor der skal spildes
mindre tid med intetsigende papirarbejde.

Når jeg læser delforliget angående disse spørgsmål
(http://www.kl.dk/_bin/74d4f65d-2e3f-401d-8031-2492fd450835.pdf), havde
jeg dog personligt foretrukket en klarere udmelding fra DLF og KL
angående disse spørgsmål. Dette virker mere som en hensigtserklæring,
hvor der er lidt for meget plads til, at kommunerne kan trække i land
igen i de kommende år...

Fra : Søren Friberg

Dato : 01-03-08 16:55

Jacob Tranholm skrev:

> [...]
> været tale om en samlet stigning på 12,8%. Og ikke bare 12,8% mere i
> hver enkelt lærers tegnebog i slutningen af måneden. Ligesom det også

Ja præcis. Det lader til at det kun er ca. halvdelen der er en reel
procentstigning (har ikke tid til at regne på de der procenter) resten
gemmes af vejden i mere eller mindre uigennemskuelige tillæg forskellige
steder hvor hverken beløb, udbetalingstidspunkt eller personkreds er
tydelig; Altså som jeg skriver: Noget de færreste har interesse i.

> For mig at se ...

Jeg kender ikke detaljerne her men belært af erfaringen er det ikke
ualmindeligt at lærere og andre grupper i perioder med arbejdsmangel
oftest kommer til at skulle være mere "fleksible" og/eller arbejde mere
mod en i virkeligheden kun delvis kompensation i form af lønforøgelse.
Det sidste er som regel let at skabe focus på, mens det første som regel
først opdages nogen tid efter. Tænk blot på de nuværende vilkår mange
steder.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg