Aftale om løn på plads
Fra : Zeki

Dato : 25-02-08 16:31

Jeg forstår den bare ikke.

Sidste uge blev det ikke til noget og forligsparterne gik hver til sit fordi
man ikke mente at lærere og kommunale ansatte skulle spises af med
lønstigninger på 12,4 % over tre år som de statsansatte.

Her i dag er der så indgået (delforlig):

"Delforlig giver to løntrin"
http://www.dlf.org/Nyheder?docid=4833

I gennemsnitlig giver det 2-3% mere i løn. Jeg får f.eks 700 brutto mere om
måneden.

Var det virkelig hvad man kunne forvente? Eller har jeg misforstået noget?

Fra : Kim2000

Dato : 25-02-08 16:56

"Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> om måneden.
>
> Var det virkelig hvad man kunne forvente? Eller har jeg misforstået noget?

Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at stemme nej, det er simpelthen for
lidt.
mvh
Kim

Fra : Zeki

Dato : 25-02-08 17:04

> Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at stemme nej, det er simpelthen for
> lidt.

Ja, ikk?

I snart et år har man måtte høre Anders Bondo tale om "mere løn" ,"det vil
handle om mere løn" osv, og så kommer han ud af lokalet med en lønstigning
som vel må siges at blive den laveste blandt alle offentlige ansatte, hvis
den bliver vedtaget.

Hvordan kan 2-3% på nogen måde være tilfredsstillende når de statsansatte
får 12,4% og det så sent som i sidste uge hed "vi forventer mere end de
statsansatte"?

Det giver slet ingen mening.

Fra : Wilstrup

Dato : 27-02-08 01:47

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> "Zeki" <Zeki@nope.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om at stemme nej, det er
> simpelthen for lidt.
> mvh
> Kim

En lærer på slutløn (trin 42) vil få cirka 3500 kroner mere om
måneden i løbet af overenskomstperioden. En lærer med 12 års
anciennitet (trin 37) vil få næsten 4000 kroner, mens en lærer
på begyndelsesløn (trin 28) vil få næsten 2900 kroner.

Det er dog en pæn lønstigning.

Kilde: www.folkeskolen.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 27-02-08 05:57

Wilstrup skrev:
> [...]
> anciennitet (trin 37) vil få næsten 4000 kroner, mens en lærer
> på begyndelsesløn (trin 28) vil få næsten 2900 kroner.

Ja, det lyder jo godt for min kone. Næsten for godt til at være sandt.
Hvilken betydning har det at det er aftalt at sætte 1,25 procent af den
samlede lønsum af til lokale lønforhandlinger til 'basisgrupperne'?

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Søren Friberg

Dato : 27-02-08 07:19

Søren Friberg skrev:
> Næsten for godt til at være sandt.

Belært af tidligere erfaringer kan det jo være - og det er rent gætteri
- at den øgede fleksibilitet i den nye aftale hovedsageligt er lærere,
der skal være meget fleksible og måske ligefrem her i lærer-mangel-tider
skal undervise 1-2 timer mere

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Wilstrup

Dato : 27-02-08 22:08

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:47c500c3$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> hovedsageligt er lærere, der skal være meget fleksible og
> måske ligefrem her i lærer-mangel-tider skal undervise 1-2

Det skal kædes sammen med en seniorpolitik hvor man får
mulighed for at få hele to afspadseringsdage om året! ihhh,
juble, og huraaah! :-/ og at der bliver øget barsel til fædre
samt vistnok to omsorgsdage med i beløbet.
De 1,25 procent du taler om, kan være til lokale
lønforhandlinger, eller "fedterøvstillæg" - men mon de
overhovedet kommer til udbetaling nogensinde?

Fra : Wilstrup

Dato : 27-02-08 22:06

"Søren Friberg" <hushovmesterenfjern@msn.com> skrev i
meddelelsen news:47c4ed96$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...

> Ja, det lyder jo godt for min kone. Næsten for godt til at
> være sandt. Hvilken betydning har det at det er aftalt at
> sætte 1,25 procent af den samlede lønsum af til lokale
> lønforhandlinger til 'basisgrupperne'?

Det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke er teknisk
forhandler, og lad mig også tilføje at ovenstående er fra
"Folkeskolen", og beløbet kommer først til udbetaling over de
næste tre år - med mindre vi ender i en storkonflikt. Jeg har
endvidere ladet mig fortælle at det pågældende beløb kun når
sin fulde gennemslagskraft om netop 3 år. Det vil sige at vi
får det største beløb om tre år, så det er desværre ikke sådan
at vi får beløbet med det samme -

Fra : Kim2000

Dato : 27-02-08 23:23

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kun når sin fulde gennemslagskraft om netop 3 år. Det vil sige at vi får
> det største beløb om tre år, så det er desværre ikke sådan at vi får

Det er vel også derfor der er noget teknisk i det, altså at vi stiger 3
komma et eller andet i år, og tre komma et eller andet næste år, så det
tilsammen ender ud i at give 12,8%. Jeg ved ikke med det andet, jeg ved jeg
er dødtræt af at høre pensioner, barsel og omsorgsdage, der grundlæggende
"straffer" os der ikke har små børn. Omsorgsdagene er jo forresten næsten
bestemt hvornår de skal ligge på forhånd, fordi børnehaver og den slags har
lukkedage (komplet tåbeligt).

Jeg forstod ikke helt det med at der max skulle kunne undervises 699 timer?
I betragtningen af jeg underviser godt 1000 nu, så har jeg svært ved at se
det tal skulle være små 30% mindre næste år, i en tid med lærermangel. På
vores skole skulle jeg da så mene vi skal finde et par ekstra lærere, men
jeg har sikkert ikke forstået det??

mvh
Kim

Fra : mr

Dato : 25-02-08 19:58

> [...]
> om måneden.
>
> Var det virkelig hvad man kunne forvente? Eller har jeg misforstået noget?

Jeg er ikke lærer! Så jeg kan kun komme med komentar ud fra en hurtig
læsning af teksten.
Jeg forstår det sådan løntrin, ancinnitetstillæg og timetal for yngre lærere
"kommer oven i" de lønstigninger der forhåbentlig kommer ved et generelt
forlig - som beskrevet i sidste afsnit.
vh
martin

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 25-02-08 22:08

mr skrev:
> [...]
> "kommer oven i" de lønstigninger der forhåbentlig kommer ved et generelt

Det er også det indtryk, jeg har fået... Og din observation bekræftes i
følgende artikel:
http://politiken.dk/erhverv/article475706.ece

Men overvejelserne om timetal osv. gælder ikke kun for de yngre lærere.

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : mr

Dato : 26-02-08 12:01

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://politiken.dk/erhverv/article475706.ece
>
> Men overvejelserne om timetal osv. gælder ikke kun for de yngre lærere.

det hjælper hvis man læser uden at være forudindtaget