Lån til lejlighed som studerende?
Fra : saneman

Dato : 19-02-08 22:18

Er det realistisk at kunne låne 600.000 til en andelslejlighed som
studerende med SU-lån uden anden særlig indkomst?

Fra : Leonard

Dato : 19-02-08 22:26

On Tue, 19 Feb 2008 22:17:40 +0100, saneman wrote:

> Er det realistisk at kunne låne 600.000 til en andelslejlighed som
> studerende med SU-lån uden anden særlig indkomst?

Det håber jeg da ikke, for det er den lige vej til en tvangsauktion.
Hvad vil dit rådighedsbeløb være?
- altså hvormange penge vil du have efter at have betalt alle de faste
udgifter, lån, varme, el, tlf, licens, osv.

--
Leonard

Fra : Lars

Dato : 19-02-08 22:38

saneman skrev:
> Er det realistisk at kunne låne 600.000 til en andelslejlighed som
> studerende med SU-lån uden anden særlig indkomst?

Hvis du kan få nogen til at kautionere - og du ellers ser ud til at
kunne klare afbetaling af lån samt boligafgifter uden at skulle sulte -
er det næppe et problem.

Uden kautionist bliver det nok ikke så let.

Fra : saneman

Dato : 19-02-08 23:15

Lars wrote:

> [...]
> er det næppe et problem.
>
> Uden kautionist bliver det nok ikke så let.

Planen var at leje et værelse ud. Udgift til andelen er 2500 + el og
vand og så kommer lånet oveni. Regner med at det samlet ville lande på
6500-7000 pr mdr. Og så regner jeg med at kunne leje det ene værelse ud
for 3500 (indre københavn). Så min personlige husleje ville blive
3000-3500 pr mdr. Lyder det rimeligt?

Hvor meget skal man betale i skat af den indkomst man får ved at leje et
værelse ud?

Fra : Lars

Dato : 20-02-08 06:54

saneman skrev:

> [...]
> 6500-7000 pr mdr. Og så regner jeg med at kunne leje det ene værelse ud
> for 3500 (indre københavn). Så min personlige husleje ville blive

Det lyder dyrt - for at leje et værelse.

Kbh. Huslejenævn vil ved en evt. sag sætte huslejen til 900-1.300 kr.
pr. kvm/år, og du vil blive tvunget til at betale differencen tilbage
til en utilfreds lejer.

Ifht. banken vil du formentlig stadig skulle stille med en kautionist,
da du jo ikke kan stille garanti for stabil udlejning. Der skal jo også
være luft i budgettet til at værelset kan stå tomt ifbm. fraflytning osv.

Men ikke mindst skal du være sikker på, at din kommende andelsforening
overhovedet vil acceptere at du lejer et værelse ud (mange gør ikke,
mens andre kræver, at din lejeindtægt matcher ifht. din egen
boligafgift. Så det bør du undersøge først.

> Hvor meget skal man betale i skat af den indkomst man får ved at leje et
> værelse ud?

Normalt har man et bundfradrag på 24.000 kr. om året, mens resten
beskattes som anden indkomst. Du skal være opmærksom på, at det hele
regnes som indkomst ifht. SU (ved ikke om det har betydning?)

Lars