Nominel?
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 18-02-08 16:52

Hej.

Jeg er støt på et ord flere gange, i forbindelse med renter og med aktier.
Hvad betyder "norminel"?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-02-08 18:14

Den 18-02-08 16.52 skrev Jørgen Nielsen følgende:

> Jeg er støt på et ord flere gange, i forbindelse med renter og med aktier.
> Hvad betyder "norminel"?

Det er den påtrykte værdi.

På en obligation er det rentesatsen på obligationen. Den reelle rente
afhænger så af kursen på obligationen.

Ved aktier er den aktiens påtrykte værdi. Også her afhænger den reelle
pris af kursen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug KompoZer til at lave fremtidssikrede hjemmesider, der overholder

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-02-08 16:31

> [...]
> afhænger så af kursen på obligationen.
>
> Ved aktier er den aktiens påtrykte værdi. Også her afhænger den reelle

Hej Kim.

Hvis du f.eks. ser på denne side http://btaktier.dk/forening.asp nederst
står der "nominelt beløb X kr. (= antal aktier x 20 kr.)". Hvorfor skal man
gange med 20 Kr.?

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-02-08 16:58

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:47baf62e$0$15889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Hvis du f.eks. ser på denne side http://btaktier.dk/forening.asp
> nederst står der "nominelt beløb X kr. (= antal aktier x 20 kr.)".
> Hvorfor skal man gange med 20 Kr.?

Mon ikke det er fordi, hver aktie koster 20 kr.?

mvh/Preben

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-02-08 18:37

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke det er fordi, hver aktie koster 20 kr.?

De står til ca. kurs 59, men det er måske ikke det samme? Har ikke forstand
på sådan noget

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-02-08 17:03

Den 19-02-08 16.31 skrev Jørgen Nielsen følgende:

> Hvis du f.eks. ser på denne side http://btaktier.dk/forening.asp nederst
> står der "nominelt beløb X kr. (= antal aktier x 20 kr.)". Hvorfor skal man
> gange med 20 Kr.?

I dette tilfælde må den nominelle værdi per aktie være 20 kroner. Man
skal så gange med antallet af aktier. Har man 10 stk. vil den samlede
nominelle værdi være 200 kroner.

Den reelle værdi afhænger som sagt af aktiekursen. Er kursen 59 kroner,
er de 10 aktier altså 590 kroner værd.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-02-08 18:39

> [...]
> værdi være 200 kroner.
>
> Den reelle værdi afhænger som sagt af aktiekursen. Er kursen 59 kroner, er

Hvad skal man så bruge den nominelle værdi per aktie til, hvis man bare skal
gange antal af aktier med kursen?

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 25-02-08 22:57

Jørgen Nielsen <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote:

> Hvad skal man så bruge den nominelle værdi per aktie til, hvis man bare skal
> gange antal af aktier med kursen?

Hvis der udbetales dividende, beregnes det af den nominelle værdi.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 27-02-08 16:23

""Niels Jørgen Kruse"" <nospam@ab-katrinedal.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis der udbetales dividende, beregnes det af den nominelle værdi.

Ok, tak for svar.